لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

فرانسه می‌گوید چندین توطئه علیه المپیک پاریس را خنثی کرده است


مقام‌های فرانسوی دو روز قبل از برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک پاریس می‌گویند چندین توطئه با هدف برهم زدن این مسابقات خنثی شده است.

از چند هفته قبل همزمان با نزدیک شدن المپیک و آخرین بخش از تدارک این مسابقات، فرانسه در حالت آماده باش کامل بوده است.

مراسم افتتاح المپیک با اقدامات شدید امنیتی روز جمعه پنجم مرداد در رود سن و ساحل آن برگزار می‌شود.

دادستانی پاریس روز چهارشنبه سوم مرداد گفت یک مرد ۴۰ ساله روس‌تبار روز سه‌شنبه به ظن برنامه‌ریزی با هدف «برهم زدن مسابقات المپیک» در منزلش بازداشت شده است.

دفتر دادستانی پاریس در بیانیه خود افزود: «کیفرخواستی به اتهام فعالیت اطلاعاتی به نیابت از یک کشور خارجی و تلاش برای تحریک به تخاصم در فرانسه علیه او صادر شده است.»

مجازات چنین جرایمی در صورت اثبات در دادگاه می‌تواند تا ۳۰ سال زندان باشد.

این بیانیه افزود که مأموران پلیس در بازرسی از منزل این مرد اشیائی یافته‌اند «که موجب نگرانی از قصد او برای سازماندهی اقداماتی شده که احتمالاً می‌توانست به بی‌ثبات کردن مسابقات المپیک منجر شود.»

برگزارکنندگان المپیک پاریس با چالش‌های امنیتی بزرگی، از جمله تهدیدهای سایبری، تشدید تنش بین‌المللی به دلیل جنگ روسیه در اوکراین و جنگ در نوار غزه، روبرو هستند.

به گفته مقامات فرانسوی و کارشناسان امنیت سایبری در اروپا و آمریکا، یکی دیگر از چالش‌های مهم مقابله با کارزار نشر اطلاعات غلط در مورد المپیک و انتخابات اخیر فرانسه از منشأ روسیه است.

وزیر کشور فرانسه نیز در مصاحبه با یک رسانه فرانسوی گفت که روز سه‌شنبه یک مرد ۱۸ ساله «به ظن برنامه‌ریزی برای اقدامی خشونت‌آمیز علیه مسابقات المپیک» در جنوب غربی این کشور توسط پلیس دستگیر شده است.

او در مورد اهداف بالقوه اقداماتی که توسط فرد مظنون برنامه‌ریزی شده و محل احتمالی آن توضیح نداد.

وزیر کشور فرانسه افزود: «تحقیقات در این مورد ادامه دارد و درحال حاضر نمی‌توانم اطلاعات بیشتری بدهم. ولی این موضوع برای ما مسلم است که هدف او حمله به مسابقات المپیک بوده است.»

در طول مسابقات المپیک روزانه ۳۵ هزار مأمور پلیس وظیفه حفاظت از اماکن را برعهده خواهند داشت. در روز مراسم افتتاحیه تعداد مأموران به ۴۵ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این، ۱۰ هزار پرسنل نظامی نیز در عملیات حفاظت از شهر پاریس و حومه آن مشارکت خواهند کرد.

بیش از ۴۰ کشور جهان نیز روی هم رفته حدود هزار و ۹۰۰ مأمور پلیس برای کمک به عملیات حفاظت از المپیک پاریس اعزام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG