لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

رییس جمهوری فرانسه خواستار تداوم گفت‌و‌گو‌ها با ایران شد


امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه
امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه ۱۲ دی بر ضرورت حفظ کانال گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران تاکید کرده است.

به گزارش رویترز، رییس جمهوری فرانسه هشدار داده است که لحن اظهاراتی که از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان علیه ایران بیان می‌شود، می‌تواند به جنگ منجر شود.

آقای مکرون به خبرنگاران گفته است: خط رسمی که توسط آمریکا، اسرائیل و عربستان، متحدان ما در بسیاری از جهات، دنبال می‌شود تقریبا‌‌ همان راهی است که ما را به سمت جنگ سوق می‌دهد.

امانوئل مکرون تاکید کرده است، برخی چنین خطی را براساس راهبردی عمدی و با آگاهی در پیش گرفته‌اند.

وی تصریح کرده است که فرانسه خواهان برقراری نوعی تعادل در این زمینه است.

رییس جمهوری فرانسه در ادامه اظهار داشت، زمانی به ایران سفر خواهد کرد که آرامش به این کشور بازگشته باشد.

شهرهای مختلف ایران طی روز‌های اخیر شاهد اعتراضات به وضعیت اقتصادی و علیه حکومت ایران بوده‌اند. خبرگزاری های بین المللی می گویند، با گسترش این اعتراضات، نیروهای امنیتی ایران سرکوب معترضان را تشدید کرده اند.

در همین حال گزارش ها حاکی است که ایالات متحده آمریکا قصد دارد تا «اطلاعات قابل تعقیب» درباره افراد و سازمان‌هایی که در سرکوب معترضان ایران دست داشته‌اند را جمع‌آوری کند تا آنها را هدف تحریم قرار دهد.

یک مقام دولتی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، روز چهارشنبه گفت دولت ایالات متحده در نظر دارد تا این افراد را در فهرست تعیین شده‌ برای تحریم قرار دهد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، هم روز چهارشنبه و طی پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «برای مردم ایران که در تلاشند دولت‌شان را از دست فاسدها پس بگیرند احترامی بسیار قائلم. در موقع مقتضی شاهد حمایتی بزرگ از سوی ایالات متحده خواهید بود».

اعتراضات در ایران که از روز پنجشنبه هفته گذشته از مشهد، نیشابور و کاشمر آغاز شد و به سرعت به شهرهای دیگر کشیده شد، گسترده ترین ناآرامی در ایران ظرف هشت سال گذشته است.

آمارهای رسمی حاکی است که ۲۱ نفر در شهرهای تویسرکان، درود، ایذه، شاهین شهر و قهدریجان کشته شده‌اند.

مقام های امنیتی ایران نیز از بازداشت بیش از هزار نفر در این اعتراضات خبر داده اند.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ.ر/ت.ت
XS
SM
MD
LG