لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

دو کارگردان مشهور فرانسوی به ظن آزار جنسی بازداشت شدند


ژاک دوآیون، کارگردان فرانسوی (سمت چپ)، برای بازجویی در مورد اتهامات مربوط به آزار جنسی وارد اداره پلیس قضایی پاریس می‌شود. دوشنبه ۱۱ تیر
ژاک دوآیون، کارگردان فرانسوی (سمت چپ)، برای بازجویی در مورد اتهامات مربوط به آزار جنسی وارد اداره پلیس قضایی پاریس می‌شود. دوشنبه ۱۱ تیر

روز دوشنبه، پلیس فرانسه دو تن از کارگردانان مشهور این کشور، بُنوآ ژاکو و ژاک دوآیون را به ظن آزار جنسی بازداشت کرد. هر دو کارگردان این اتهامات را رد کرده‌اند.

ژودیت گُدرش، بازیگر و کارگردان ۵۲ ساله، ژاکو را به تجاوز و دوآیون را به آزار جنسی در دوران کودکی خود متهم کرده است.

او می‌گوید ژاکو از ۱۴ تا ۲۰ سالگی او را تحت کنترل داشته و دوآیون در زمان فیلمبرداری یکی از فیلم‌هایش به او تعرض کرده است.

ایسیلد لو بسکو، بازیگر ۴۱ ساله، نیز ژاکو را به تجاوز متهم کرده است. او می‌گوید این رابطه از ۱۶ سالگی او و در طول یک رابطه ناسالم آغاز شده است.

وکلای هر دو کارگردان معتقدند که بازداشت موکلانشان برای بازجویی ضرورتی نداشته و تا زمان اثبات جرم، آنها باید بی‌گناه تلقی شوند.

گدرش در اینستاگرام از اقدام پلیس ابراز خرسندی کرده و نوشته است که از شنیدن این خبر بسیار متأثر شده است.

این اتفاق بار دیگر صنعت سینمای فرانسه را که بخش‌هایی از آن مدت‌هاست به پنهان‌کاری در مورد سوءاستفاده‌های جنسی متهم است، به چالش کشیده است.

این صنعت پیش از این نیز با اتهامات متعدد علیه ژرار دوپاردیو، اسطوره ۷۵ ساله سینمای فرانسه، روبه‌رو بوده است.

ژودیت گدرش از زمان افشاگری‌اش به یکی از چهره‌های اصلی جنبش «می‌تو» [من هم] در فرانسه تبدیل شده و درخواست او برای ایجاد یک نهاد نظارتی در سینما، منجر به تشکیل کمیسیونی برای بررسی خشونت جنسی در صنعت فیلم و سایر بخش‌های فرهنگی شده است.

XS
SM
MD
LG