لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

راست افراطی فرانسه می‌گوید آماده در دست گرفتن قدرت است


چهرهٔ اصلی حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه در آستانه انتخابات جنجالی این کشور، در یک کنفرانس مطبوعاتی حزبش را آماده در دست گرفتن قدرت معرفی کرد و گفت: «در سه کلمه می‌گویم: ما آماده هستیم».

ژردن باردلا روز دوشنبه چهارم تیرماه و تنها شش روز مانده به انتخابات پارلمانی فرانسه گفت که حزبش با دو رویکرد مهار مهاجرت و حل مسائل معیشتی مردم، آماده است زمام امور را در دست بگیرد.

این سیاستمدار ۲۸ ساله «اجتماع ملی» که به این حزب کمک کرده تا وجهه افراطی خود را پاک کند، از رأی دهندگان خواست که با رأی دادن حداکثری، به این حزب کمک کنند سیاست‌های ضد مهاجرتی و برنامه قانون و نظم خود را اجرا کند.

به گفته او «هفت سال طولانیِ مکرونیسم کشور را تضعیف کرده است».

آقای باردلا با تاکید بر برنامه خود در تشدید و سخت‌تر کردن شرایط مرزها و ورود خارجی‌ها به خاک فرانسه گفت ۳۰ سال است که به فرانسوی‌ها در این زمینه گوش نمی‌دهند.

این رهبر جوان حزب اجتماع ملی همزمان ادعا کرد که در صورت روی کار آمدن حزبش، بر اقدامات «واقع‌بینانه» برای مهار تورم که مهمترین آن کاهش مالیات بر انرژی است، تمرکز خواهد کرد.

او همچنین به وعده «بیگ‌بنگ» انضباطی در مدارس، که پیشتر امانوئل مکرون پیشنهاد آن را داده بود، اشاره کرد که این طرح از جمله شامل ممنوعیت استفاده از تلفن‌های همراه و موضوع لباس فرم برای مدارس می‌شود.

آقای باردلا در حوزه سیاست خارجی نیز تاکید کرد که حزبش، همانند طرح امانوئل مکرون، با اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین مخالفت می‌کند اما به ارائه پشتیبانی لجستیکی و مادی ادامه خواهد داد.

او گفت حزب او که پیش از حمله به اوکراین با روسیه روابط نزدیکی داشت، در برابر تلاش‌های مسکو برای مداخله در امور فرانسه «بسیار هوشیار» عمل خواهد کرد.

از جمله سیاست‌های اصلی حزب اجتماع ملی که تا سال ۲۰۱۸ «جبهه ملی» نام داشت حمایت‌گرایی اقتصادی و رویکرد بدون مماشات در قبال مسائل مربوط به نظم و قانون، و مخالفت با مهاجرت است.

اوایل ماه جاری میلادی، حزب باردلا در انتخابات پارلمان اروپا با تقریبا دو برابر آرا، از ائتلاف میانه‌رو امانوئل مکرون پیش افتاد و رئیس جمهوری فرانسه به ناچار پارلمان را منحل کرد.

آقای مکرون همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در روز یکشنبه دهم تیرماه ۱۴۰۳ شد.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب اجتماع ملی نسبت به دو حزب چپ‌گرا و میانه رو در فرانسه از بخت بیشتری برای برنده شدن در این انتخابات روبروست.

انتخابات پیش رو در فرانسه به عنوان یک رویارویی بین حزب راست‌گرای افراطی «اجتماع ملی» و حزب چپ‌گرای «جبهه مردمی نوین» است.

«جبهه مردمی نوین» تاکنون از بیان اینکه در صورت پیروزی در انتخابات چه کسی نامزد نخست‌وزیری خواهد بود امتناع ورزیده است.

آقای باردلا می‌گوید رای دادن به حزب او یک انتخاب «وطن‌پرستانه و جمهوری‌خواهانه» است که در برابر «یهودی‌ستیزی چپ‌ها» قرار می‌گیرد.

با این حال جناح چپ اتهام یهودی‌ستیزی را رد می‌کند و برخی احزاب جریان اصلی چپ نیز برای جلوگیری از رأی آوردن حزب جردن باردلا با هم متحد شده‌اند.

برخی از رای دهندگان سوسیالیست با ایده اتحاد با حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» به رهبری ژان لوک ملانشون ابراز نگرانی می‌کنند، به ویژه اینکه برخی از چهره‌های این حزب متهم به یهودی‌ستیزی و سابقه بیان اظهاراتی علیه اتحادیه‌گرایی در اروپا هستند.

ژردن باردلا نوامبر ۲۰۲۲ میلادی به عنوان جانشین مارین لوپن و رئیس جدید حزب راست افراطی اجتماع ملی انتخاب شد.

مارین لوپن در تلاش برای جانشینی به عنوان رئیس جمهوری است از امانوئل مکرون خواسته در صورت شکست حزبش در انتخابات پارلمانی از ریاست جمهوری کناره‌گیری کند.

با این وجود امانوئل مکرون گفته که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

چنانچه در انتخابات پارلمانی پیش‌ رو احزاب راست‌گرا اکثریت آرا را به دست آورند، باز هم امانوئل مکرون تا سه سال دیگر رئیس‌جمهور فرانسه باقی خواهند ماند و مسئولیت دفاع و سیاست خارجی را بر عهده خواهد داشت.

اما کنترل بر سیاست‌های داخلی از جمله مسائل اقتصادی، امنیت، مهاجرت و امور مالی را از دست می‌دهد.

قرار است روز سه شنبه پنجم تیرماه گابریل آتال، که از ابتدای سال ۲۰۲۴ نخست وزیر امانوئل مکرون است، در یک مناظره تلویزیونی با ژردن باردلا رودررو شود.

XS
SM
MD
LG