لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

رهبران فرانسه و آلمان می‌گویند اوکراین اجازه دارد در خاک روسیه حمله کند


امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان

رهبران فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه گفتند که اوکراین باید این اجازه را داشته باشد تا به اماکن نظامی در داخل خاک روسیه حمله بکند، اما نباید نقاط دیگر را هدف قرار دهد.

ساعاتی قبل از آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هشدار داده بود که اعضای ناتو در اروپا با اجازه‌ای که به اوکراین برای حمله به خاک روسیه با استفاده از تسلیحات غربی داده‌اند در حقیقت با آتش بازی می‌کنند و سپس هشدار داد که این امر می‌تواند به درگیری جهانی منجر شود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در نشست خبری مشترکی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، که در مزبرگ آلمان برگزار می‌شد، گفت: «ما از اوکراین حمایت می‌کنیم و خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم. این سیاست‌ها تغییری نکرده است.»

وی افزود: «تصور می‌کنیم که باید به آنها [اوکراین] اجازه دهیم تا پایگاه‌های نظامی [روسیه] را که از آنجا موشک‌هایشان شلیک می‌شود، و پایگاه‌های نظامی را که از آنجا اوکراین را هدف قرار می‌دهند، از کار بیندازند. اما به آنها اجازه نمی‌دهیم که دیگر نقاط را در روسیه، غیرنظامیان یا دیگر پایگاه‌های نظامی روسیه را هدف بگیرند.»

شولتز نیز گفت که با مکرون موافق است و اوکراین تا مادامی که قوانین بین‌المللی و شروط کشورهایی را که تسلیحات نظامی در اختیارش گذاشته‌اند، از جمله ایالات متحده، رعایت می‌کند، اجازه دارد که از خودش دفاع کند.

وی اظهار داشت: «اوکراین هر کاری را که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد، می‌تواند انجام بدهد. این را باید به صراحت گفت.»

صدراعظم آلمان افزود: «برایم عجیب است که برخی آدم‌ها بحث می‌کنند که نباید اوکراین اجازه دفاع از خودش را داشته باشد و اقدامات لازم در این راستا را انجام بدهد.»

در سومین سال مرگبارترین جنگ در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم به بعد و در شرایطی که کشورهای غربی در حال بررسی راه‌های ممانعت از پیشروی ارتش روسیه در اوکراین هستند، پوتین مرتب نسبت به وقوع یک جنگ جهانی دیگر هشدار می‌دهد، اما کشورهای غربی این احتمال را ناچیز می‌دانند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، به تازگی در مصاحبه‌ای با نشریه اکونومیست گفت که کشورهای عضو این پیمان نظامی باید به اوکراین اجازه دهند که با تسلیحات غربی به عمق خاک روسیه حمله کند، دیدگاهی که برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو از آن حمایت می‌کنند، اما ایالات متحده با آن موافق نیست.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG