لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

خاطرات دختر الویس پرسلی از روز مرگ او و زندگی پرچالش خودش


لیسا ماری پریسلی، تنها فرزند الویس پریسلی، ژانویه ۲۰۲۳ در ۵۴ سالگی درگذشت
لیسا ماری پریسلی، تنها فرزند الویس پریسلی، ژانویه ۲۰۲۳ در ۵۴ سالگی درگذشت

کتاب جدیدی از لیسا ماری پرسلی، تنها فرزند الویس پرسلی*، به‌نام «از اینجا تا عظمت ناشناخته» منتشر شده که به مرور زندگی پر فراز و نشیب او می‌پردازد.

این کتاب که به کمک دخترش، رایلی کیو، تکمیل شده، شامل خاطراتی تلخ و شیرین از دوران کودکی تا بزرگسالی او است.

لیسا ماری پرسلی پیش از مرگش که به‌طور ناگهانی در ژانویه ۲۰۲۳ در ۵۴سالگی‌اش رخ داد، در حال نگارش این کتاب بود و از دخترش برای کمک به نوشتن خاطراتش دعوت کرده بود.

پس از مرگ او، نیز دخترش رایلی با گوش کردن به ساعت‌ها نوار خاطرات ضبط‌شده، نگارش کتاب را به پایان رساند و اخیراً انتشارات رندوم هاوس آن را منتشر کرده است.

لیسا ماری پرسلی در این کتاب برای اولین بار از روز مرگ پدرش در اوت ۱۹۷۷ پرده برداشته است. او که در آن زمان تنها ۹ سال داشت، توصیف می‌کند چگونه از خواب بیدار شد و متوجه شد که چیزی نادرست است و در نهایت جسد پدرش را روی زمین حمام پیدا کرد.

او بیان کرده که پس از رفتن جمعیت از گریسلند، به نزد جسد پدرش می‌رفت، دستش را می‌گرفت و با او صحبت می‌کرد.

رایلی کیو در مصاحبه‌ای با سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفته است که این حادثه بر مادرش تأثیر دائمی گذاشت و او هرگز نتوانست به‌طور کامل از این فقدان عبور کند.

او همچنین از احساس خشم خود نسبت به پدربزرگ مشهورش در دوران کودکی سخن گفت، زیرا آهنگ‌های او را با درد مادرش مرتبط می‌دانست.

این کتاب همچنین به تراژدی‌های دیگری در زندگی لیسا ماری می‌پردازد، از جمله مرگ پسرش بن کیو که در سال ۲۰۲۰ خودکشی کرد.

این فقدان چنان شدید بود که جسد او به مدت دو ماه در خانه خانواده نگهداری شد. رایلی کیو می‌گوید که این کار به مادرش کمک کرد تا با اندوه خود کنار بیاید.

رابطۀ پیچیدۀ لیسا ماری با مایکل جکسون نیز از بخش‌های دیگر کتاب است. برای اولین بار جزئیات ارتباط عاطفی او با مایکل جکسون و ازدواج‌شان در سال ۱۹۹۴ در این کتاب فاش شده است.

این رابطه پر از تنش و چالش بود و در نهایت به دلیل اختلافات و مشکلات مربوط به مواد مخدر به پایان رسید.

لیسا ماری پرسلی در آغوش مادرش و در کنار پدرش الویس پرسلی، ۱۹۶۸
لیسا ماری پرسلی در آغوش مادرش و در کنار پدرش الویس پرسلی، ۱۹۶۸

کتاب «از این‌جا تا عظمت ناشناخته» تصویری صادقانه از زندگی لیسا ماری پرسلی ارائه می‌دهد؛ زنی که در سایه شهرت پدرش و تراژدی‌های شخصی خود، در تلاش برای یافتن هویتش بود.

رایلی کیو در پایان مصاحبه‌اش با سرویس جهانی بی‌بی‌سی می‌گوید امیدوار است که مردم با خواندن این کتاب مادرش را بهتر بشناسند و درک کنند که او چه مسیری را طی کرده است.

لیسا ماری خودش خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی بود و سه آلبوم هم منتشر کرد. اولین آلبوم او در انجمن صنعت ضبط موسیقی ایالات متحده آمریکا به نشان طلا رسید.

لیسا ماری پرسلی همچنین تک‌آهنگ‌های غیر‌آلبومی از جمله دوئت‌هایی با پدرش را با استفاده از ترانه‌هایی که قبل از مرگش پخش شده بود، منتشر کرد.

لیسا چند ازدواج ناموفق هم داشت؛ با دنی کیو موسیقی‌دان، مایکل جکسون خواننده، نیکلاس کیج بازیگر، و مایکل لاک‌وود تهیه‌کنندهٔ موسیقی.

رایلی کیو و مادربزرگش پریسیلا پرسلی در مراسم جوایز امی، ژانویه ۲۰۲۴
رایلی کیو و مادربزرگش پریسیلا پرسلی در مراسم جوایز امی، ژانویه ۲۰۲۴

لیسا ماری پرسلی در ۱۲ ژانویهٔ ۲۰۲۳ در خانه‌اش در کالیفرنیا دچار ایست قلبی شد و همان روز در ۵۴ سالگی درگذشت. بر اساس گزارش کالبدشکافی، علت مرگ او آسیب ناشی از «انسداد روده کوچک» اعلام شد که ظاهراً از عوارض جراحی چاقی بود که پیش‌تر انجام داده بود.

*نام الویس پرسلی در ایران از ابتدا با املای پریسلی رواج یافت، اما تلفظ دقیق این نام پِرِسلی است.
XS
SM
MD
LG