لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

«دست‌کم ۴۰ نفر» در حمله به یک اردوگاه پناهندگان غزه کشته شدند


یکی از گودال‌های ایجادشده در اردوگاه المواصی منطقه خان‌یونس بر اثر حمله هوایی بامداد سه‌شنبه در غزه
یکی از گودال‌های ایجادشده در اردوگاه المواصی منطقه خان‌یونس بر اثر حمله هوایی بامداد سه‌شنبه در غزه

منابع فلسطینی می‌گویند یک حمله هوایی از سوی اسرائیل به یک اردوگاه پرجمعیت آوارگان در غزه «دست‌کم ۴۰ نفر» را کشته و ۶۰ نفر دیگر را مجروح کرده است.

اسرائیل می‌گوید که هدف این حمله «عناصر مهم» گروه افراطی حماس بودند، اما این ادعا از سوی گروه حماس رد شد. گروه حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

این حمله که بامداد سه‌شنبه ۱۵ شهریور انجام شده، یکی از مرگبارترین حملات در منطقه المواصی بوده است که شامل اردوگاه‌های پرازدحام در امتداد ساحل غزه است و اسرائیل آن را به عنوان منطقه پناهگاه‌ها برای صدها هزار غیرنظامی آواره‌شده در جنگ اسرائیل و حماس تعیین کرده است.

دورون کادوش، گزارشگر امور نظامی رادیو ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه اعلام کرد این نوع حملات بدون آگاهی به ساکنین برای تخلیه، در مناطقی که اسرائیل آن‌ها را نواحی امن اعلام کرده، معمولا برای از بین بردن اهدافی مهم از میان مقامات ارشد سازمان‌های مسلح فلسطینی است.

به گفته این رادیو، استفاده از تسلیحات سنگین در چنین حملاتی نیز نشان از آن دارد که عملیات با هدف کشتن یک مهره مهم انجام شده است.

گروه موسوم به «دفاع مدنی» که تحت اداره حماس فعالیت می‌کند، گفته است که ۴۰ جسد از این حمله بازیابی کرده و همچنان در حال جستجو برای پیدا کردن افراد دیگر است.

یک فیلم‌بردار خبرگزاری آسوشیتدپرس سه گودال بزرگ در محل دیده است که امدادگران و پناهندگان در آن‌ها به دنبال کشف اجساد بیشتر بودند.

بیمارستان ناصر در خان‌یونس، یکی از سه بیمارستانی که مجروحان را دریافت کرده، اعلام کرد که بیش از ۲۰ جسد از این حمله به این بیمارستان منتقل شده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که افراد حماس را که در یک مرکز فرماندهی و کنترل فعالیت می‌کردند، هدف قرار داده است. نیروهای اسرائیلی اعلام کردند که از مهمات دقیق، نظارت هوایی و دیگر روش‌ها برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان استفاده کرده‌اند.

اسرائیل می‌گوید در تمام طول جنگ تلاش می‌کند تا به غیرنظامیان آسیبی نرساند. این جنگ پس از حمله پانزدهم مهر گروه افراطی حماس آغاز شد.

اسرائیل حماس را مسئول کشته شدن غیرنظامیان می‌داند، زیرا این گروه اغلب در مناطق مسکونی فعالیت می‌کند و زیرساخت‌های خود از جمله تونل‌ها و پرتابگرهای موشک را در نزدیکی خانه‌ها، مدارس و مساجد مستقر می‌کند.

حماس در بیانیه‌ای ادعا کرد که هیچ نیروی مسلحی از این گروه در منطقه المواصی حضور نداشته است. اسرائیل و حماس شواهدی برای تأیید ادعاهای خود ارائه ندادند.

وزارت بهداشت غزه می‌گوید که بیش از ۴۰ هزار فلسطینی از زمان آغاز جنگ در غزه کشته شده‌اند. این آمار شامل تفکیک بین افراد مسلح و غیرنظامیان نمی‌شود.

بازگشایی مرز اسرائیل و اردن

در این میان، دو روز پس از مرگ سه شهروند اسرائیلی در حمله مسلحانه یک راننده کامیون اردنی در مرز اردن با کرانه باختری، «سازمان فرودگاه‌های اسرائیل» بامداد سه‌شنبه از گشایش این مرز خبر داد.

به گزارش این سازمان که مسئول مرزهای زمینی این کشور نیز هست، با از سرگیری رسمی فعالیت تجاری، تردد کامیون‌ها و همچنین مسافران در گذرگاه «النبی» از سر گرفته شده است.

اسرائیل جسد مهاجم اردنی را در پی مذاکرات مقامات آن کشور و اسرائیل تحویل داد.

رسانه‌های اسرائیل از مذاکرات فشرده دو کشور برای جلوگیری از حملات احتمالی مشابه خبر دادند. مرز شرقی اسرائیل در طول دهه‌ها آرام بود اما مقامات اسرائیل به تازگی از «تحرکات جمهوری اسلامی ایران» برای نفوذ در کرانه باختری و «تجهیز» هر چه بیشتر شبه‌نظامیان فلسطینی در این بخش از اراضی سخن می‌گویند.

بمباران جنوب لبنان

در پی حملات راکتی و پهپادی حزب‌الله به شهرهای شمالی اسرائیل در روز دوشنبه، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد جنگنده‌های این کشور دوشنبه شب «اهداف نظامی» متعلق به حزب‌الله را در مناطق مختلف جنوب لبنان بمباران کردند.

رونن مارلی، شهردار شهر شمالی نهاریا که یک پهپاد انفجاری روز دوشنبه به دیوار بیرونی یک ساختمان مسکونی این شهر اصابت کرده بود، به رادیو ارتش اسرائیل گفت ساکنان شمال کشور خواهان عملیات نظامی قاطع‌تر ارتش در برخورد با حزب‌الله هستند تا به زندگی در این مناطق ادامه دهند. در حمله پهپادی، دیوار بیرونی حمام یک خانواده اندکی آسیب دید و آسیب جانی وارد نشد.

وزیر دفاع اسرائیل یکشنبه در بازدید از غزه گفته بود زمان انتقال «نقطه ثقل» رویدادها به شمال فرا رسیده است. به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، ارتش به کابینه اعلام کرده که برای هر احتمالی آماده است و تصمیم جهت آغاز حمله در لبنان علیه حزب‌الله برعهده کادر سیاسی است.

XS
SM
MD
LG