لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

حماس می‌گوید محمد ضیف از حمله «جان سالم به‌در برده است»


محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس
محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس

یک عضو ارشد گروه افراطی حماس تأیید کرد که محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس، از نظر سلامت «در وضعیت خوبی» به سر می‌برد.

از محمد ضیف به عنوان طراح اصلی حمله گروه حماس به خاک اسرائیل در نیمه مهرماه سال گذشته یاد می‌شود. گروهی که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپاست.

این در حالی است که اسرائیل در حمله‌ای به اردوگاه المواصی در خان‌یونس تلاش کرد او را هدف قرار دهد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که این حمله به دستور او و پس از شناسایی محل حضور ضیف توسط سازمان امنیت داخلی اسرائیل انجام شده است.

نتانیاهو بیان کرد که با بررسی دقیق خطرات و اطمینان از عدم حضور گروگان‌های اسرائیلی در محل، دستور حمله را صادر کرده است. با این حال، نتانیاهو تأیید نکرد که ضیف و معاونش، رافع سلامه، کشته شده باشند.

خلیل الحیه از اعضای حماس نیز گفت ضیف از نشست خبری نتانیاهو مطلع بوده و به اظهارات او «خندیده است.» شبکه الحدث گزارش داد که ضیف به شدت زخمی شده است.

محمد ضیف، از طراحان اصلی حمله غافلگیرانه ۱۵ مهر پارسال به اسرائیل، دومین عضو ارشد حماس پس از یحیی سنوار است. اگر ضیف از این حمله جان سالم به‌در برده باشد، این هشتمین سوء قصد ناموفق علیه او طی دو دهه اخیر است.

در حمله روز شنبه در المواصی، رافع سلامه که فرمانده تیپ حماس در خان‌یونس بود، کشته شد و یافته شدن جسد او توسط حماس تأیید شد. این حمله که در آن از ۴ بمب با مجموع بیش از ۹ تُن ماده انفجاری استفاده شد، ۹۰ فلسطینی را کشت و ۲۸۹ تن دیگر را زخمی کرد.

اسرائیل همچنان به حملات خود در غزه ادامه می‌دهد و تونل‌ها و زیرساخت‌های بیشتری از حماس را در رفح شناسایی و منهدم کرده است.

مذاکرات آتش‌بس با میانجی‌گری مصر، آمریکا و قطر پس از سه روز متوقف شد، اما اسرائیل توقف مذاکرات را تأیید نکرده است.

از سوی دیگر، آرژانتین برای نخستین بار حماس را در فهرست تروریستی خود قرار داد. خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین، این اقدام را با اشاره به حملات قبلی حماس و ارتباط آن با ایران توجیه کرد. آرژانتین به این ترتیب به اولین کشور در آمریکای لاتین تبدیل شد که حماس را در فهرست تروریستی خود قرار می‌دهد.

منابع مصری می‌گویند مذاکرات آتش‌بس غزه متوقف شده است

دو منبع امنیتی مصر از توقف گفت‌وگوها بر سر آتش‌بس در غزه پس از سه روز مذاکره فشرده خبر دادند و اسرائیل را متهم کردند که قصد واقعی برای دستیابی به توافق با گروه افراطی حماس ندارد.

این دو منبع امنیتی به شرط عدم انتشار نام خود روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که رفتار مذاکره‌کنندگان اسرائیلی «اختلافات درونی» آنها را آشکار کرد.

به گفته این منابع، هیئت مذاکره‌کنندگان اسرائیلی چند مورد از مسائل مورد مذاکره را تأیید کرده بوذ، اما دوباره خواستار تغییراتی در شروط آن شده یا اساساً شرایط جدیدی را تعیین کرده است که خطر شکست مذاکرات را به همراه دارد.

این منابع گفتند که مصر به عنوان یکی از طرف‌های میانجی در این مذاکرات، «حرف‌های ضد و نقیض طرف اسرائیلی، تاخیرشان در پاسخ و ارائه شروط جدیدی را که برخلاف توافقات قبلی بوده است»، نشانه‌ای از این می‌داند که دولت اسرائیل این مذاکرات را صرفاً با هدف تبلیغات و تأثیر بر افکار عمومی انجام می‌دهد.

دوحه طی روزهای اخیر محل مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و گروه افراطی حماس با هدف دستیابی به توافق بر آتش‌بس در غزه بوده است. مصر به همراه قطر و ایالات متحده نقش میانجی را در این مذاکرات بر عهده دارند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، فرانسه، گاردین، هاآرتص، شبکه کان؛ س. ن و ف. ر / پ. پ
XS
SM
MD
LG