لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

هزینه‌های انسانی و ویرانی‌های جنگ غزه به‌روایت آمار


یک سال از آغاز جنگ ویرانگر میان اسرائیل و گروه افراطی حماس که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود، می‌گذرد؛ جنگی که تأثیرات انسانی، اجتماعی و زیرساختی بی‌سابقه‌ای بر جای گذاشته است.

در این درگیری که با حمله غافلگیرانه حماس به جنوب اسرائیل در هفتم اکتبر پارسال آغاز شد، تاکنون بیش از ۴۲ هزار فلسطینی و بیش از ۱۰۰۰ اسرائیلی کشته شده‌اند. این جنگ همچنین مرگبارترین درگیری برای روزنامه‌نگاران به شمار می‌رود، بحران انسانی گسترده‌ای در نوار غزه ایجاد کرده و خاورمیانه را به مرز یک جنگ گسترده نزدیک کرده است. در سالگرد این درگیری، به برخی از آمارهایی که نشان‌دهنده ابعاد این جنگ است، از جمله تعداد کشته‌ها و ویرانی‌ها، می‌پردازیم.

تعداد کشته‌ها

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط مقامات وزارت بهداشت در غزه که زیر نظر حماس اداره می‌شود، حدود ۴۲ هزار فلسطینی در عملیات نظامی اسرائیل در غزه کشته شده‌اند. این آمار تفاوتی بین غیرنظامیان و اعضای گروه‌های افراطی نظیر حماس قائل نشده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد قابل‌توجهی از کشته‌شدگان کودکان (زیر ۱۸ سال) هستند. ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در آوریل گذشته اعلام کرد که «هر ده دقیقه یک کودک کشته یا زخمی می‌شود» و افزود که کودکان «بیش از حد دیگران بهای نهایی این جنگ را می‌پردازند».

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، برآورد می‌شود که بیش از ۱۰ هزار نفر هنوز زیر آوارهای غزه دفن باشند.

اسرائیل می‌گوید که حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳ گروه افراطی حماس به این کشور، ۱۱۳۹ کشته بر جای گذاشته که شامل ۶۸۵ غیرنظامی اسرائیلی و ۷۱ خارجی هستند. بر اساس آمارهای رسمی اسرائیل، ۳۴۶ سرباز در عملیات زمینی در غزه که اواخر اکتبر سال گذشته آغاز شد، کشته شده‌اند. اسرائیل همچنین تخمین می‌زند که از اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۱۷ هزار عضو حماس در غزه کشته شده‌اند.

مجروحان جنگ و قطع عضو کودکان

حملات زمینی و هوایی اسرائیل به غزه بیش از ۹۵ هزار و ۵۰۰ نفر را مجروح کرده است. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، دست‌کم یک‌چهارم از زخمی‌های فلسطینی با جراحات عمیق مواجه شده‌اند و بسیاری به قطع عضو و بازتوانی گسترده نیاز دارند.

خبرنگاران و امدادگران کشته‌شده

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران می‌گوید ۱۱۶ روزنامه‌نگار و کارکنان رسانه‌ای در میان ۴۲ هزار کشته‌شده غزه قرار دارند. این کمیته همچنین تأیید کرده است که دست‌کم پنج روزنامه‌نگار به‌طور مستقیم هدف تیراندازی نیروهای اسرائیلی قرار گرفته و کشته شده‌اند، که این قتل‌ها به عنوان قتل‌های عمد طبقه‌بندی می‌شوند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۲۵۰ امدادگر از اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون در غزه کشته شده‌اند.

فاجعه گرسنگی در غزه

تقریباً کل جمعیت نوار غزه، یا ۹۶ درصد جمعیت، با کمبود شدید مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند و بیش از ۴۹۵ هزار نفر به‌دلیل کمبود شدید مواد غذایی با خطر گرسنگی روبرو هستند.

آوارگان فلسطینی

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، تا پایان سال ۲۰۲۳، بیش از ۸۵ درصد از ساکنان غزه، یا بیش از ۱.۹ میلیون نفر، به عنوان آوارگان داخلی شناخته می‌شوند.

تخریب مدارس و زیرساخت‌ها

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، بیش از ۵۰ درصد از تمامی ساختمان‌های نوار غزه تخریب شده‌اند و ۳۶۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیده‌اند. همچنین سازمان ملل متحد با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرده است که از زمان آغاز درگیری‌ها تاکنون دست‌کم ۵۳ مدرسه به طور کامل تخریب شده‌اند.

اسرائیل گفته است که زیرساخت‌ها و ساختمان‌های «تروریستی» در غزه را هدف قرار داده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده است که کمپین نظامی اسرائیل در غزه یکی از مرگبارترین و ویرانگرترین جنگ‌های تاریخ بشریت به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG