لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

رئیس‌جمهور گرجستان خواستار اعتراض خیابانی به نتایج انتخابات پارلمانی شد


Georgia Election
Georgia Election

رئیس‌جمهور گرجستان در واکنش به نتایج اعلام‌شده انتخابات پارلمانی این کشور می‌گوید این نتایج را به رسمیت نمی‌شناسد و همچنین خواستار اعتراض مردمی شده است.

سالومه زورابیشویلی روز یکشنبه ششم آبان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که کشورش «قربانی عملیات ویژه روسیه» شده است، اما در این زمینه مدارکی ارائه نداد.

او که از جناح سیاسی طرفدار غرب است، خواستار اعتراض‌های خیابانی به نتایج انتخابات شد.

رئیس‌جمهور گرجستان در کنفرانس خبری عصر یکشنبه گفت که این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد و افزود: «نمی‌تواند به رسمیت شناخته شود. مانند این است که ورود روسیه به اینجا را به رسمیت بشناسیم... و گرجستان تابع روسیه شود.»

او تصریح کرد که کشورش «آینده اروپایی» خود را کنار نمی‌گذارد.

این درحالی است که مقام‌های انتخاباتی جمهوری گرجستان روز یکشنبه حزب حاکم و طرفدار روسیهٔ «رؤیای گرجی» را برنده انتخابات پارلمانی اعلام کردند که این موضوع باعث ادعاهای تقلب و درخواست اعتراضات در میان مخالفان طرفدار غرب شد.

حزب محافظه‌کار ملی‌گرا به رهبری میلیاردر، بیدزینا ایوانیشویلی، با کسب ۵۴ درصد آرا پس از شمارش تقریباً تمامی برگه‌های رأی، برنده اعلام شد. گیورگی کالانداریشویلی، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات، این خبر را در تفلیس اعلام کرد.

کالانداریشویلی اعلام کرد که پس از شمارش ۹۹ درصد حوزه‌ها، هنوز تعدادی آرا از خارج از کشور باقی مانده و نتیجه نهایی رسمی موقت هنوز در دسترس نیست.

چندین ائتلاف مخالف طرفدار اروپا نتیجه اولیه را نپذیرفتند و اعلام کردند که با ادعای پیروزی در انتخابات، تظاهراتی برگزار خواهند کرد.

مخالفان نگرانند که کشور از مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا فاصله بگیرد، زیرا رهبری فعلی با استفاده از تصاویر ویرانی در اوکراین، عواقب احتمالی رأی دادن به احزاب طرفدار غرب را نشان می‌دهند. در مجموع، حدود ۳.۵ میلیون گرجی در داخل و خارج از کشور به پای صندوق‌های رای فراخوانده شدند. طبق آمار اولیه، میزان مشارکت رای‌دهندگان حدود ۵۹ درصد بوده که سه درصد بالاتر از سال ۲۰۲۰ است.

گرجستان با جمعیت ۳.۷ میلیون نفر از پایان سال ۲۰۲۳ به عنوان نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا اعلام شده است، اما این روند به دلیل قوانین جنجالی فعلاً متوقف شده است.

اپوزیسیون تقسیم‌شده همچنین نگران است که گرجستان تحت رهبری ایوانیشویلی، که ثروتش را در مسکو به دست آورده، به سمت روسیه متمایل‌تر شود و در نهایت از مسیر اتحادیه اروپا فاصله بگیرد. در همین حال، حزب حاکم «رویای گرجی» که توسط ایوانیشویلی تأسیس شده، در کارزار انتخاباتی وعده صلح و ثبات داده و نگرانی از جنگ با روسیه را در صورت پیروزی اپوزیسیون تقویت کرده است.

نخست‌وزیر مجارستان ویکتور اوربان و رئیس‌جمهور آذربایجان الهام علی‌اف اولین کسانی بودند که پیروزی «رویای گرجستان» را تبریک گفتند.

جزئيات آرا و ائتلاف‌ها

پس از اعلام نتایج اولیه، سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور طرفدار غرب گرجستان، اعلام کرد که مخالفان در مجموع ۵۲ درصد آرا را کسب کرده و می‌توانند اکثریت پارلمان را تشکیل دهند.

با این حال، کمیسیون انتخابات، چهار ائتلاف مخالف که از حد نصاب ۵ درصد عبور کرده‌اند را با بیش از ۳۷ درصد آرا اعلام کرد. اما، در این جمهوری سابق شوروی که در حاشیه دریای سیاه واقع است، اپوزیسیون به شدت دچار تفرقه است، که این موضوع منجر به ظهور ائتلاف‌های انتخاباتی پیش از رأی‌گیری شد.

ائتلاف «وحدت» به رهبری بزرگ‌ترین حزب مخالف در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰، یعنی «جنبش ملی متحد»، حدود ۱۰ درصد آرا را به دست آورد. ائتلاف رقیب «تغییر» نیز قوی‌ترین اتحاد مخالف با حدود ۱۱ درصد آرا بود. دو ائتلاف دیگر هر کدام کمتر از ۱۰ درصد آرا را کسب کردند.

XS
SM
MD
LG