لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

آلمان سه نیروگاه از شش نیروگاه هسته‌ای خود را تعطیل کرد


نمایی از نیروگاه هسته‌ای گاندرمینگن
نمایی از نیروگاه هسته‌ای گاندرمینگن

آلمان در راستای سیاست خود در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، سه نیروگاه از شش نیروگاه هسته‌ای خود را تعطیل کرد.

خبرگزاری رویترز روز شنبه گزارش داد که دولت آلمان تصمیم گرفته است تا به فرایند گذار از انرژی هسته‌ای به انرژی‌های تجدیدپذیر سرعت ببخشد، فرایندی که با درس گرفتن از نابودی راکتور فوکوشیمای ژاپن در سال ۲۰۱۱ بر اثر سونامی و زلزله آغاز شد.

راکتورهای بروکدورف، گروهنده و گاندرمینگن سی شامگاه جمعه در آخرین روز سال ۲۰۲۱ میلادی پس از سه دهه و نیم فعالیت تعطیل شدند. سه نیروگاه هسته‌ای دیگر آلمان نیز طبق برنامه تا آخر سال ۲۰۲۲ میلادی به فعالیت خود پایان خواهند داد.

شرکت پروسن الکترا که دو نیروگاه بروکدورف و گروهنده را اداره می‌کرد روز شنبه در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که این دو نیروگاه دقایقی پس از نیمه شب جمعه بسته شدند. شرکت آردبلیویی نیز اعلام کرد که نیروگاه گاندرمینگن سی غروب جمعه به فعالیت خود پایان داد.

حذف تدریجی انرژی هسته‌ای گامی غیرقابل بازگشت برای بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا است آن هم در شرایطی که آلمان با مشکل افزایش قیمت برق است.

این شش نیروگاه سال ۲۰۲۱ سهمی ۱۲ درصدی در تولید برق برای آلمان داشتند. سهم انرژی‌های تجدیدپذیر نیز ۴۱ درصد بود در حالی که ذغال سنگ و گاز به ترتیب سهمی ۲۸ درصدی و ۱۵ درصدی داشتند.

آلمان قصد دارد که با توسعه زیرساخت‌های انرژی بادی و خورشیدی تا سال ۲۰۳۰ از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر ۸۰ درصد برق مورد نیاز این کشور را تولید کند.

دولت ژاپن روز سه‌شنبه گذشته طرحی برای بردن آب‌های آلوده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به دریا ارائه کرد که خشم چین و کره جنوبی را برانگیخت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG