لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

تعطیلی مرکز آموزش زبان آلمانی در تهران با دستور قضایی؛ برلین سفیر ایران را احضار می‌کند


گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که مأموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با یورش به مؤسسه آموزش زبان آلمانی معروف به «گوته» در تهران، آن را پلمب کردند. آلمان در واکنش، گفته که سفیر ایران را احضار می‌کند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد بدون اشاره به مؤسسه گوته اعلام کرد: «دو شعبه از مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان که با نقض قوانین کشور، مرتکب اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات گسترده مالی شده بودند، با دستور مقام قضایی تعطیل شدند.»

در اطلاعیه‌ای که این خبرگزاری منتشر کرد، ادعا شده گزارش‌هایی از «تخلفات سایر مراکز وابسته به آلمان» در ایران دریافت شده و «تحقیقات» درباره آن جریان دارد.

آلمان در واکنش به این اقدام، گفت که سفیر جمهوری اسلامی را احضار می‌کند و از دولت جدید ایران خواست بی‌درنگ اجازه ادامه آموزش زبان آلمانی در مؤسسه زیرنظر سفارت آلمان را صادر کند.

در بیانیه وزرات امور خارجه آلمان آمده که برلین اقدام نیروهای امنیتی علیه «مؤسسه زبان آلمانی» را محکوم می‌کند و تصریح شده است: «هیچ توجیهی برای این اقدام وجود ندارد. تبادل زبانی پایه و اساس درک مشترک است.»

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تعدادی از ماشین‌های نیروی انتظامی را نشان می‌دهد که مقابل این مؤسسه در خیابان دیباجی توقف کرده و برخی از نیروها در حال کندن تابلوی ورودی آن هستند.

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که تعطیلی این مؤسسه در زمان برگزاری امتحان زبان آلمانی صورت گرفته است.

ناتالی امیری، خبرنگار شبکه «آاِردِ»، که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ خبرنگار این شبکه تلویزیونی در تهران بود، درباره تعطیلی مرکز آموزش زبان آلمانی در ایران به‌رادیوفردا گفت که ساعت ۱۱ صبح روز سه‌شنبه حدود ۵۰ مأمور جمهوری اسلامی «نقاب‌پوش» به این مؤسسه یورش بردند.

خانم امیری که اکنون ساکن مونیخ است، افزود ماموران ابتدا گوشی‌های تلفن همراه و لپ تاپ‌های کارمندان و زبان‌آموزان را توقیف کردند و بعد با کندن تابلو، این مرکز آموزش زبان را تعطیل کردند.

او می‌گوید که سه هفته پیش و در پی تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ، وابسته به جمهوری اسلامی، چند کارمند مؤسسه زبان آلمانی به قوه قضائیه احضار شده بودند.

به گفته این خبرنگار، به‌ آن‌ها گفته شده بود که مؤسسه به‌زودی بسته می‌شود و این اقدام پاسخ به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ خواهد بود.

گفت‌وگو با ناتالی امیری درباره تعطیلی مرکز آموزش زبان آلمانی در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:41 0:00
لینک مستقیم

پیش‌تر برخی گمانه‌زنی‌ها نیز حاکی از آن بود که تعطیلی مرکز آموزش زبان آلمانی در واکنش به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ از سوی دولت آلمان بوده است.

مرکز اسلامی هامبورگ و نهادهای تابعه آن، به‌دلیل پیروی از اهداف اسلام‌گرایانه تندرو، روز سوم مرداد امسال از سوی وزارت کشور آلمان تعطیل شدند.

«مرکز اسلامی هامبورگ» از سوی سازمان اطلاعات آلمان به عنوان یک مرکز افراطی طبقه‌بندی شده است و این سازمان پیشتر نیز اعلام کرده بود که مرکز یادشده اغلب «نگرش آشکارا یهودستیزانه و ضد اسرائیلی» را ترویج می‌کند.

تعطیلی این مرکز با خشم وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روبرو شد و مدیر کل غرب اروپا این وزارتخانه، اقدام دولت آلمان را «اقدام خصمانه و مغایر با اصول بنیادین حقوق بشر» خوانده و آن را محکوم کرد.

محمدهادی مفتح رئیس مرکز اسلامی هامبورگ و نماینده مستقیم علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در این مرکز در آبان‌ سال ۱۴۰۱، در اوج اعتراضات سراسری در ایران، از آلمان اخراج شده بود.

درباره مؤسسه آموزش زبان و دیگر مراکز آلمانی در ایران

«مؤسسه آموزش زبان آلمانی در تهران» که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد، یک سازمان غیرانتفاعی است و زیر نظر سفارت آلمان در تهران فعالیت می‌کند.

این مؤسسه به نوعی جایگزین انستیتو گوته شد که حدود هفت سال بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، توسط مقام‌های جمهوری اسلامی تعطیل شد و به همین دلیل بسیاری از شهروندان ایرانی همچنان مؤسسه آموزش زبان آلمانی را با نام «گوته» می‌شناسند.

در وب‌سایت سفارت آلمان در ایران اعلام شده که در این مؤسسه تمام امتحانات انستیتو گوته برگزار می‌شود. وظیفه انستیتو گوته گسترش زبان و فرهنگ آلمانی در کشورهای مختلف است.

انستیتو گوته در سال ۱۳۵۶ با همکاری کانون نویسندگان ایران به مدت ۱۰ شب جلسات سخنرانی و شعرخوانی با حضور چهره‌های مطرح ادبیات و هنر ایران برگزار کرد که به «شب‌های گوته» شهرت یافت و انتشارات امیرکبیر بعدها این سخنرانی‌ها را به صورت کتاب منتشر کرد.

سخنرانی‌های عده‌ای از روشنفکران و نویسندگان سرشناس و چپ‌گرای ایرانی در سرزنش سانسور و علیه حکومت پهلوی در این برنامه که در باغ سفارت آلمان در تهران برگزار شد، به رویدادی مهم در سلسله وقایع منتهی به انقلاب بهمن ۱۳۵۷ تبدیل شد.

از سوی دیگر، خبرگزاری وابسته به قوه قضائیه در حالی مدعی «تخلفات» مراکز وابسته به دولت آلمان در ایران شده که در وب‌سایت سفارت این کشور اروپایی در تهران از کلیسای انجیلی آلمان زبان، مؤسسه باستان شناسی آلمان، گروه دوستی اصفهان-فرایبورگ و اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان نیز به عنوان نهادهای فعال آلمان در ایران یاد شده است.

XS
SM
MD
LG