لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

گراهام پس از گفت‌وگو با ترامپ در مورد سوریه: چیزهایی گفت که من نمی‌دانستم


سناتور لیندسی گراهام
سناتور لیندسی گراهام

سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام، روز یک‌شنبه نهم دی ماه، پس از دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید ترامپ چیزهایی در مورد خروج نیروهای آن کشور از سوریه گفته که نمی‌دانسته و «اکنون احساس به‌مراتب بهتری دارم».

سناتور ارشد جمهوری‌خواه که از قانون‌گذاران نزدیک به ترامپ به‌شمار می‌رود، از جمله کسانی‌ست که در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه هشدار داده‌ بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌تازگی اعلام کرده که تصمیم قطعی خود را در مورد خروج نیروهای کشورش از سوریه گرفته‌است. نیروهای آمریکایی و نیز ائتلافی به رهبری واشینگتن در حال نبرد علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» هستند.

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با کناره‌گیری انتقادآمیز جیمز متیس، وزیر دفاع دولت ترامپ و انتقاد چهره‌های مختلف سیاسی آن کشور روبه‌رو شده‌است.

سناتور گراهام صبح روز یک‌شنبه گفته بود از ترامپ خواهد خواست تا روند خروج نیروها را کند کند. اما آن‌طور که خبرگزاری رویترز می‌گوید او پس از دیدار با ترامپ ابراز خوش‌بینی کرده‌است.

سناتور گراهام می‌گوید با ترامپ «در مورد سوریه گفت‌وگو کردیم». او افزوده «مسائلی را گفت که من نمی‌دانستم و احساس به‌مراتب بهتری در مورد مسیر حرکت در سوریه به من داد».

این سناتور جمهوری‌خواه در حساب کاربری خود در توئیتر نیز نوشته است که طرح ترامپ در مورد خروج نیروها از سوریه به‌‌شکلی انجام خواهد گرفت «که اطمینان حاصل شده باشد، یک: داعش به‌طور کامل از بین رفته‌است، دو: در نهایت کار ایران قرار نیست جای خالی را پر کند، سه: متحدان کرد ما تحت حفاظت خواهند بود».

ایالات متحده بارها خواستار خروج کامل نیروهای ایرانی از سوریه شده‌است. دولت اسرائیل، متحد واشینگتن، نیز تاکید کرده به مقابله با ایران در سوریه ادامه خواهد داد و خروج آمریکا تاثیری بر آن نخواهد گذاشت. جمهوری اسلامی در کنار روسیه مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند، و هر دو می‌گویند به درخواست دمشق و برای «مقابله با تررویسم» وارد کارزار سوریه شده‌اند.

ایالات متحده در نبردها علیه داعش در سوریه به برخی شبه‌نظامیان محلی یاری می‌رساند. «یگان‌های مدافع خلق»، گروهی متشکل از کردهای سوریه، هسته یکی از گروه‌های اصلی متحد ائتلاف به رهبری آمریکا را تشکیل می‌دهد. با این حال ترکیه آن‌ها را یک گروه تروریستی می‌داند و این مسئله مطرح شده که با خروج آمریکا، «یگان‌های مدافع خلق» هدف حملات آنکارا قرار خواهد گرفت.

سناتور جمهوری‌خواه پس از دیدار با ترامپ به خبرنگاران گفته، رئیس‌جمهوری آمریکا متعهد است جلوی درگیری احتمالی بین ترکیه و کـردها را بگیرد و منطقه حائلی برای حفاظت از آن‌ها شکل خواهد گرفت. آنکارا هنوز واکنشی به این سخنان نشان نداده‌است.

آقای گراهام در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، در عین حال تاکید کرده ترامپ مصمم است که نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند و «تصمیمش را در این مورد عوض نکرده‌است».

کاخ سفید آمریکا هنوز در این مورد که آیا سیاست‌های تازه‌ای در قبال سوریه در پی گرفته خواهد شد و یا نحوه خروج نیروها تغییر خواهد کرد یا نه، اظهارات تازه‌ای را مطرح نکرده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید وزارت دفاع آمریکا در حال سنجش طرح‌های مختلف برای ‌«خروج کنترل‌شده و سنجیده» است. یک مقام آشنا به مسائل به رویترز گفته یکی از گزینه‌ها خروج در یک بازه زمانی ۱۲۰ روزه است. هیچ یک از این گمانه‌زنی‌ها به‌طور رسمی تائید یا رد نشده‌اند.

رویترز، توئیتر، سی‌ان‌ان، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG