لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

آتش‌سوزی گسترده در یونان، آتن را در محاصره دود و آتش قرار داد


کوه پارنیتا در کنار شهر آتن. روز یک‌شنبه دهم تیر
کوه پارنیتا در کنار شهر آتن. روز یک‌شنبه دهم تیر

آتش‌سوزی‌های متعدد جنگلی در یونان، از جمله آتش‌سوزی بزرگی در نزدیکی آتن، پایتخت این کشور، باعث نگرانی مقامات و تخلیه چندین منطقه و روستا شده است.

آتش‌نشانان با وجود مهار آتش‌سوزی بزرگ در شمال آتن، همچنان در حال مبارزه با ده‌ها آتش‌سوزی دیگر در سراسر کشور هستند.

از ظهر یک‌شنبه، در حالی که شعله‌های آتش خودروها و خانه‌ها را ویران می‌کرد، شهردار آتن شرایط را «بسیار دشوار»‌ توصیف کرد و مقامات خواستار تخلیه دست‌کم هشت منطقه در نزدیکی پایتخت شدند.

آتش‌سوزی بزرگی که روز شنبه در منطقه‌ای جنگلی و متراکم در حدود ۲۰ کیلومتری شمال آتن رخ داد، بادهای شدید و ابر عظیمی از دود خاکستری را بر فراز پایتخت یونان به حرکت درآورد و در بسیاری از نقاط بوی چوب سوخته به مشام می‌رسید و خاکستر می‌بارید.

نخست‌وزیر یونان، کیریاکوس میتسوتاکیس، با هشدار نسبت به تابستانی سخت، از مردم خواست برای مقابله با مشکلات احتمالی آماده باشند.

این آتش‌سوزی‌ها پس از گرم‌ترین زمستان و اولین موج گرمای ثبت‌شده در یونان، با دمای بی‌سابقه ۴۴ درجه سانتی‌گراد در هفته گذشته، رخ داده‌اند.

بادهای شدید و دمای بالا، عملیات اطفاء حریق را با مشکل مواجه کرده و باعث گسترش سریع آتش‌سوزی‌ها شده است.

در جزیره سیریفوس، شش روستا به دلیل آتش‌سوزی تخلیه شده و از جزایر متعددی در یونان خبر بروز آتش‌سوزی مخابره شده است.

مقامات آتش‌نشانی اعلام کرده‌اند که بیش از ۴۰ آتش‌سوزی در روز شنبه در سراسر یونان رخ داده و تلاش‌ها برای مهار این آتش‌سوزی‌ها همچنان ادامه دارد.

آتش‌سوزی‌های جنگلی در کشورهای مدیترانه‌ای هرساله رخ داده است، اما در سال‌های اخیر با گرم‌تر و خشک‌تر شدن تابستان‌ها، اثرات آن ویرانگرتر شده است. دانشمندان این روند را به اثرات تغییرات آب و هوایی مرتبط می‌دانند.

آتش‌سوزی‌های ترکیه

در همین حال روز یک‌شنبه خبر رسید که آتش‌سوزی‌های اخیر در مناطق سلجوق و مندرس در حومه ازمیر و همچنین سوسورلوک در استان بالیکسیر ترکیه که صدها هکتار زمین را نابود کرده بود، تحت کنترل درآمده اما جاده سلجوق به کوش‌آداسی هم‌چنان بسته است.

ابراهیم یومکلی، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه، اعلام کرد که تحقیقات دربارهٔ علل این آتش‌سوزی‌ها، به ویژه آتش‌سوزی مندرس که در یک باغ گردشگری آغاز شده بود، ادامه دارد.

به گفته مقامات، آتش‌سوزی که در منطقه گردشگری «چشمه» در غرب ترکیه نیز که حدود ۵۰ هکتار زمین را سوزاند، با یک ته‌سیگار آغاز شده بود.

با استفاده از خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و آلمان، روزنامه دیلی‌صباح؛ پ. پ. / ف. دو.
XS
SM
MD
LG