لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

هشدار زیست‌محیطی در مورد نفتکش یونانی که در دریای سرخ هدف حمله قرار گرفت


عکسی از نفتکش سونیون با پرچم یونان در سال ۲۰۱۷ که ۳۱ مرداد در نزدیکی بندر حدیده مورد حمله قرار گرفت
عکسی از نفتکش سونیون با پرچم یونان در سال ۲۰۱۷ که ۳۱ مرداد در نزدیکی بندر حدیده مورد حمله قرار گرفت

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا، «یوکی‌ام‌تی‌او»، از نجات تمامی خدمه نفتکش یونایی خبر داد که در دریای سرخ در نزدیکی یمن مورد حمله قرار گرفت، اما هشدار داد که این کشتی در وضعیت کنونی به «خطر زیست‌محیطی» تبدیل شده است.

این سازمان روز پنجشنبه اول شهریور اعلام کرد که روز چهارشنبه کشتی یونانی «سونیون» که در حال تردد در دریای سرخ بود، در نزدیکی بندر حدیده در یمن هدف حمله چند پرتابه قرار گرفت که موجب آتش‌سوزی نفتکش شد و موتور آن از کار افتاده است.

مأموریت «اسپایدزِ» اتحادیه اروپا اعلام کرده که برای نجات و انتقال خدمه کشتی آتش‌گرفته که حامل ۱۵۰ هزار تن نفت خام بوده، یک کشتی دیگر را به محل اعزام کرده است.

اتحادیه اروپا از اواخر بهمن ۱۴۰۲ مأموریت موسوم به « اسپایدز» را برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ آغاز کرده است.

ماموریت «اسپایدز» در بیانیه‌ای که آن را در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، منتشر کرده، نوشته است که همهٔ افراد روی عرشه نجات یافتند و در حال انتقال به جیبوتی، نزدیک‌ترین بندر امن هستند، اما هشدار داده که این کشتی که موتور آن نیز از کار افتاده، در حال حاضر «یک خطر ناوبری و زیست‌محیطی است».

بر اساس این گزارش، کشتی «سونیون» از مبدأ عراق به مقصد بندری در نزدیکی آتن در حرکت بود که بسیاری از پالایشگاه‌ها در آن‌جا مستقر هستند.

«سونیون» که متعلق به شرکت کشتیرانی یونانی «دلتا تانکرز» است، ۲۵ خدمه داشته که ۲۳ تن از آنها فیلیپینی و دو نفر نیز روس بوده‌اند.

این سومین کشتی شرکت «دلتا تانکرز» است که طی ماه میلادی جاری در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌گیرد. پیش از این، دو کشتی دیگر این شرکت به نام‌های «دلتا بلو» و «دلتا آتلانتیکا» نیز هدف حملات قرار گرفته بودند.

هرچند هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به کشتی یونانی «سونیون» را برعهده نگرفته اما بندر حدیده تحت کنترل شورشیان حوثی است و این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، حدود ۹ ماه است که کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ را با ادعای حمایت از فلسطینان در جنگ غزه هدف حملات موشکی و پهپادی قرار می‌دهند.

حملات موشکی و پهپادی حوثی‌های یمن باعث اختلال شدید در ترافیک دریایی دریای سرخ شده که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و وب‌سایت رادیوفردا؛ س.ب / ر.ش
XS
SM
MD
LG