لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

هشدار تازه پژوهشگران؛ خوردن غذای پرچرب ممکن است منجر به افزایش اضطراب شود


یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی پرچرب ممکن است از طریق فرآیندی پیچیده بر مواد شیمیاییِ درون مغز، تاثیر بگذارد و اضطراب را افزایش دهد.

بسیاری از انسان‌ها عادت دارند وقتی دچار اضطراب می‌شوند، برای دستیابی به آرامش خوراکی‌های سنگین و پرچرب بخورند. پژوهشگران دانشگاه کلرادو بولدر می‌گویند که این کار ممکن است نتیجه‌ای معکوس درپی داشته باشد.

این پژوهشگران در پی ۹ هفته پژوهش روی دو گروه از موش‌های آزمایشگاهی به نتایج اخیر دست یافتند که نتایج آن در نشریه «تحقیقات بیولوژیکی» منتشر شده است.

درون رودۀ بزرگ، صدها گونه باکتری زندگی می‌کنند. به گفتۀ پژوهشگران، مصرف یک خوراکیِ پرچرب می‌تواند در میکروبیوم روده اختلال ایجاد کند و تعادل و رفتار باکتری‌های ساکن روده را به هم بریزد.

بر پایۀ این پژوهش تازه، میکروبیومِ مختل شدۀ درون روده به پوشش داخلی آن آسیب می‌زند و درنتیجه باکتری‌ها می‌توانند وارد گردش خون شوند و از طریق «عصب وگ» با مغز ارتباط بگیرند.

در نتیجۀ این ارتباط، عملکرد سه ژن که در تولید و سیگنال‌دهی «سروتونین» نقش دارند، دچار تغییر می‌شود. این سه ژن، با پدیده اضطراب مرتبط هستند.

دکتر کریستوفر لوری، مولف اصلی پژوهش اخیر می‌گوید برخی از زیرمجموعه‌های نورون‌های سروتونین هنگامی که فعال می‌شوند، ممکن است واکنش‌هایی از جمله اضطراب را در حیوانات درپی داشته باشند.

همچنین افزایش یکی از آنزیم‌های این ژن‌ها با نام «تریپتوفان هیدروکسیلاز۲» می‌تواند در انسان پیامدهایی را از جمله «اختلال رفتاری و تمایل به خودکشی» ایجاد کند.

به‌گفتۀ دکتر لوری، تاکنون همه می‌دانستند که غذای پرچرب جزو خوراکی‌های ناسالم است اما فکر می‌کردند که بدترین پیامد این‌گونه غذاها «افزایش وزن» است.

او می‌گوید اکنون با فهمیدن این که خوراکی پرچرب می‌تواند بر اضطراب هم بیافزاید، می‌شود به خطرات این‌گونه از غذاها بیش از پیش اندیشید.

دکتر کریستوفر لوری پیشنهاد می‌کند افراد میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنند و خوراکی‌های تخمیری را به رژیم غذایی خود بیافزایند تا میکروبیوم روده‌ها سالم باشد.

این پژوهشگرِ دانشگاه کلرادو همچنین می‌گوید باید از خوردن پیتزا و سیب‌زمینی برشته‌شده در روغن، پرهیز شود و اگر قرار است که همبرگر خورده شود، بهتر است برشی از میوه آووکادو هم در کنار آن مصرف شود.

از سویی چربی‌های سالم، برای بدن و به‌ویژه برای مغز بسیار مفید هستند و می‌توانند با «اثرات منفی چربی‌های ناسالم» مبارزه کنند.

چربی و روغن طبیعی ماهی‌ها، روغن زیتون و آجیل از جملۀ چربی‌های مفید به شمار می‌آید.

XS
SM
MD
LG