لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

گمرک ایران: کشف ۱۴ محموله قاچاق انسان در فروردین‌ ۹۷


تصویری منتشرشده در خبرگزاری رسمی دولت ایران از محموله‌ای کشف‌شده از انسان در میان بار یک کامیون
تصویری منتشرشده در خبرگزاری رسمی دولت ایران از محموله‌ای کشف‌شده از انسان در میان بار یک کامیون

با کشف پنج محموله جدید قاچاق انسان به داخل ایران از سوی گمرک، شمار این محموله‌ها از ابتدای سال ۹۷ تا کنون به ۱۴ مورد رسید.

گمرک جمهوری اسلامی اعلام کرده که ماموران این سازمان، پنج محموله جدید قاچاق انسان به ایران شامل ۱۷ نفر را کشف کردند که عازم ترکیه بودند.

بر اساس این گزارش، با کشف این محموله‌ها، تعداد محموله‌های قاچاق انسانی کشف شده از ابتدای سال ۹۷ تاکنون به ۱۴ مورد رسیده که شامل ۴۳ نفر است.

بر اساس اعلام گمرک، در نهمین عملیات کشف قاچاق انسان، «۹ تبعه یکی از کشورهای همسایه» که به نام آن اشاره‌ای نشده، «داخل یک دستگاه تریلی حامل بار پنبه مخفی شده بودند که ماموران گمرک بازرگان» آنها را شناسایی کردند. مبدا این محموله تاجیکستان و مقصد آن ترکیه بود.

همچنین در عملیات دیگری، «پنج تبعه یکی از کشورهای همسایه داخل کانتینر یک دستگاه تریلی ترانزیتی صادراتی حامل بار پلی وینیل کلراید (pvc)» شناسایی شدند. این‌ محموله که مبدا آن ازبکستان و مقصد آن ترکیه بود، نیز در گمرک بازرگان کشف شده است.

دو محموله دیگر قاچاق انسان شامل دو نفر هم که از ازبکستان و از طریق گمرک سرخس به ایران وارد شده و قصد خروج به سوی ترکیه را داشتند، از دیگر محموله‌های کشف‌شده گزارش شده است.

یکی از این دو نفر از اتباع ایران بوده که «با مخفی شدن در بار نخ و دیگری در محموله پنبه»، قصد خروج از کشور را داشت.

ماموران گمرک همچنین یک تبعه روس را «داخل محفظه بار کامیون ترک حامل کالای ترانزیتی کشمش» از ترکمنستان شناسایی کردند.

آن‌طور که گمرک ایران اعلام کرده، با الکترونیکی شدن و تجهیز این سازمان به دستگاه‌های کنترلی پیشرفته، «کشفیات قاچاق انسان در دو سال گذشته رشد قابل توجهی پیدا کرده و ماموران گمرکات در این مدت موفق به کشف بیش از ۵۵۰ مورد قاچاق انسان شده‌اند.»

بر اساس این گزارش، «بیشترین قاچاق انسان به صورت گروهی یا انفرادی در محموله‌های ورودی ثبت شده و این افراد اغلب تبعه کشورهای همسایه هستند.»

در این گزارش به ملیت بیشتر کسانی که از راه قاچاق راهی ترکیه شده بودند اشاره‌ای نشده است، اما ترکیه در روزهای اخیر حدود ۶۰۰ پناهجوی افغان را که به‌طور غیرقانونی از رطیق ایران به این کشور آمده‌ بودند به کابل بازگرداند.

آمریکا مهر ماه گذشته ایران را کنار ونزوئلا و چهار کشور آفریقایی جمهوری دمکراتیک کنگو، گینه استوایی، سودان جنوبی و سودان در فهرست کشورهایی که در تلاش برای مبارزه با قاچاق انسان «فروگذار کرده‌اند»، قرار داد.

بنا بر قانونی مصوب سال ۲۰۰۰ در آمریکا؛ با عنوان قانون حفاظت از قربانیان قاچاق انسان، کشورهایی که حداقل معیارها و استانداردهای مقابله با قاچاق انسان را اجرا نکرده و تلاشی در این زمینه نمی‌کنند، کمک‌های خارجی غیربازرگانی و غیرانسان‌دوستانه دریافت نمی‌کنند.

در گزارش تیر ماه وزارت خارجه آمریکا گفته شده بود ایران برای مقابله با قاچاق انسان، گام‌هایی برداشته از جمله اینکه مراکزی برای کمک به قربانیان این معضل تاسیس کرده است؛ با این همه تاکید شده بود ایران تلاش محسوسی نکرده است.

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره قاچاق انسان در جهان، نشان می‌دهد ایران همچنان در «سطح سوم» این فهرست قرار دارد.

سطح دوم و سوم گزارش سالیانه کشورهایی را شامل می‌شود که چالش قاچاق انسان را به رسمیت شناخته‌اند و تلاشی برای رفع آن ندارند یا آن را به رسمیت نمی‌شناسند که ایران در این سطح قرار دارد.

در بخشی دیگر از این گزارش از ایران خواسته شده که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و تلاش‌های بیشتری برای کشف شبکه‌های قاچاق انسان و شبکه قاچاق جنسی انجام دهد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه ایران، اتهام‌های مطرح شده علیه ایران در زمینه کوتاهی در مبارزه با قاچاق انسان را به شدت محکوم کرده و دولت آمریکا را «فاقد صلاحیت لازم» برای ارائه چنین گزارش‌هایی توصیف کرده‌ است.

بهرام قاسمی گفته که «این‌گونه گزارش‌ها یک‌سویه، مغرضانه و مبتنی بر استانداردهای دوگانه و سیاسی، صرفا به منظور خدشه‌دار کردن وجهه جمهوری اسلامی ایران تهیه و تنظیم شده است.»

در گزارش وزارت خارجه آمریکا در عین حال به مصادیق قاچاق انسان در ایران، از جمله «سواستفاده جنسی از دختران در شهرهای تهران، تبریز و آستارا» اشاره شده است.

در هفدهمین گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره قاچاق انسان آمده که «دختران ایرانی در معرض قاچاق انسان به منظور تجارت جنسی در روسپی‌خانه‌هایی در کردستان عراق خصوصا در شهر سلیمانیه بودند.»

فروردین‌ماه سال ۹۶ نیز وزارت کشور گرجستان اعلام کرد یک ایرانی متهم به قاچاق انسان را که از تهران به گرجستان پرواز کرده بود هنگام ورود به فرودگاه تفلیس بازداشت کرده است.

همچنین آذرماه ۹۵ مرکز ملی جرائم بریتانیا گزارش داد که در پی تحقیقاتی در سراسر اروپا، ۳۳ نفر در ارتباط با قاچاق مهاجران از ایران به بریتانیا بازداشت شده‌اند.

این افراد مظنونان اصلی در ارتباط با یک حلقه تبهکاران بودند که به گفته این مرکز، صدها نفر را با مدارک جعلی وارد اروپا و سپس بریتانیا کرده‌ بودند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG