لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

تجمع هزاران نفری مخالفان نخست‌وزیر مجارستان با فراخوان حزب «تیسا»


حامیان پیتر ماگیار، مسئول سابق دولت و رهبر حزب احترام و آزادی (تیسا) در تظاهرات پیش از انتخابات پارلمان اروپا در بوداپست، مجارستان. شنبه ۱۹ خرداد
حامیان پیتر ماگیار، مسئول سابق دولت و رهبر حزب احترام و آزادی (تیسا) در تظاهرات پیش از انتخابات پارلمان اروپا در بوداپست، مجارستان. شنبه ۱۹ خرداد

همزمان با برگزاری انتخابات پارلمان اروپا که هواداران نخست‌وزیر راستگرای مجارستان را نگران کرده، هزاران تن از مخالفان این سیاستمدار کهنه‌کار روز شنبه ۱۹ خرداد، در بوداپست گرد آمدند و خواهان تغییر قدرت شدند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، تجمع مخالفان در میدان «قهرمانان» در پایتخت مجارستان با فراخوان حزب «تیسا» به رهبری پیتر ماگیار برگزار شد.

هرچند نظرسنجی‌ها محبوبیت کمتر این سیاستمدار تازه‌کار را در مقایسه با نخست‌وزیر برآورد می‌کنند اما اقدامات او و حزب نوظهور وی (به نام یکی از رودخانه‌های بزرگ در مجارستان) ظاهراً به رأی‌دهندگان لیبرال در این کشور امید دوباره داده است.

آقای ماگیار در این تجمع گفت «ما بی‌تفاوتی را شکست داده» و برای ساختن کشوری تلاش می‌کنیم که مجارستان در صدر امور باشد، «نه چپ، نه راست».

آقای اوربان که ۱۴ سال است رهبری مجارستان، یکی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا و عضو پیمان نظامی ناتو را در دست دارد، روابط با احزاب راست افراطی در جهان را شکل داده، با روسیه و چین مناسبات خاص دارد و رهبری اتحادیه اروپا در بروکسل و آمریکا را نیز دشمن خود می‌داند.

حکومت آقای اوربان در صحنه داخلی مجارستان در معرض اتهام فساد اداری و فساد نزدیکان خود او نیز هست؛ امری که او و دولتش آن را رد می‌کنند.

پیتر ماگیار که زمان کوتاهی پیش از انتخابات پارلمان اروپا با تشکیل حزبی به نام «تیسا» فعالیت علیه آقای اوربان را گسترش داده، تا پیش از این از چهره‌های نزدیک به نخست‌وزیر محسوب می‌شد اما از چند ماه پیش دولت اوربان را به فساد گسترده متهم کرده و بر لزوم افشاگری در خصوص فساد برای زدن ریشه‌های حکومت کنونی تأکید دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای ماگیار ظاهراً از اطلاعاتی نیز استفاده می‌کند که از همسر سابقش، یودیت وارگا، وزیر دادگستری در دولت اوربان، دارد و این اطلاعات را در اختیار دادستانی نیز گذاشته است.

از ۴ ماه پیش به این سوی تجمع‌های اعتراضی بیشتری در پشتیبانی از اتهامات مطرح شده از سوی آقای ماگیار در بوداپست برگزار شده است.

دولت آقای اوربان پیتر ماگیار را یک فرصت‌طلب نامیده و حزب حاکم فیدز می‌گوید ماگیار از سوی مخالفان مجارستان در غرب یک باره وارد کارزار شده تا اقتدار ملی کشور را تضعیف کنند.

به نوشته گاردین، انتخابات محلی مجارستان و همچنین این‌که چه نمایندگانی را به پارلمان اروپا در استراسبورگ بفرستند، این رویداد را به یک همه‌پرسی عملی برای جایگاه آقای اوربان یا احزاب مخالف او در مجارستان تبدیل کرده است.

تجمع مخالفان نخست‌وزیر یک هفته پس از راهپیمایی هزاران تن از مردم این کشور در حمایت از ویکتور اوربان برگزار شد.

هواداران آقای اوربان روز ۱۲ خرداد با شعارهای «نه به جنگ»، هم‌نظر با مواضع آقای اوربان، از خطر گسترش جنگ روسیه در اوکراین که کشورهای دیگر را درگیر کند، ابراز نگرانی کردند.

آقای اوربان در جریان انتخابات کنونی اروپا، برای تبلیغ نامزدهای مورد نظر خود، بر لزوم آتش‌بس فوری در اوکراین متمرکز شده است.

منتقدان آقای اوربان می‌گویند او خواهان حفظ وضعیتی است که روسیه کماکان کنترل بخش‌های به تسلط گرفته از چهار استان شرقی اوکراین را داشته باشد.

XS
SM
MD
LG