لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

مرگ ده‌ها مهاجر در پی واژگونی دو قایق در آب‌های یمن و موریتانی


اجساد پوشیده‌شده مهاجرانی که روز سه‌شنبه بر اثر واژگونی قایق در نزدیکی پایتخت موریتانی جان خود را از دست دادند
اجساد پوشیده‌شده مهاجرانی که روز سه‌شنبه بر اثر واژگونی قایق در نزدیکی پایتخت موریتانی جان خود را از دست دادند

بنابر گزارش‌ها، طی دو روز و در دو حادثه جداگانهٔ واژگونی قایق مهاجران در آب‌های یمن و موریتانی، تعداد زیادی از مهاجران جان خود را از دست داده‌اند.

دفتر امور پناهجویی سازمان ملل روز پنجشنبه چهارم مرداد خبر داد یک قایق حامل ۴۵ مهاجر در نزدیکی ساحل یمن واژگون شده و تاکنون فقط ۴ نفر از سرنشینان آن نجات یافته‌اند.

نمایندگی دفتر امور پناهجویی سازمان ملل در یمن در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این قایق چهارشنبه شب بر اثر وزش باد شدید و تعداد زیاد سرنشینان در آب‌های نزدیک استان تعز، واقع در جنوب غربی یمن، غرق شده است. وقوع این حادثه تأکید دیگری بر خطرناک بودن مسیرهای مهاجرت بین آفریقا و یمن است.»

در رویدادی دیگر، سازمان بین‌المللی مهاجرت روز چهارشنبه اعلام کرد که بر اثر واژگون شدن قایق حامل مهاجران در آب‌های نزدیک به کشور موریتانی ۱۵ نفر جان خود را از دست داده و احتمالاً ۱۵۰ نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند.

این سازمان روز چهارشنبه سوم مرداد در بیانیه‌ای گفت قایق حامل مهاجران که قصد داشت به اروپا برود روز سه‌شنبه در آب‌های نزدیک نواکشوت، پایتخت موریتانی، واژگون شده است.

گزارش‌ها حاکی است تعداد سرنشینان این قایق حدود ۳۰۰ نفر بوده و گارد ساحلی موریتانی تاکنون فقط ۱۲۰ نفر از آن‌ها را نجات داده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت افزود: «متأسفانه مرگ دست‌کم ۱۵ نفر از سرنشینان تأیید شده است و عملیات جستجو و نجات مفقودشدگان ادامه دارد.»

در سال‌های اخیر حرکت از مبدأ سنگال با عبور از آب‌های غرب موریتانی برای رسیدن به جزایر قناری اسپانیا به یکی از مسیرهای اصلی مهاجرت از آفریقا به سوی قلمرو اتحادیه اروپا بدل شده است.

شناوری که این هفته در این مسیر واژگون شده از نوع قایق‌های ماهیگیری دست‌ساز بود که در برابر امواج نیرومند آب اقیانوس اطلس نمی‌توانند دوام بیاورد.

هر چند هزاران نفر با شناورهای مشابه و از همین مسیر خود را به جزایر قناری رسانده‌اند ولی هر سال صدها نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند و اجساد آن‌ها مدتی بعد بر اثر امواج دریا به ساحل‌های دو سوی اقیانوس اطلس رانده می‌شود.

آمارهای دولت اسپانیا نشان می‌دهد که فقط در سال جاری میلادی حدود ۲۰ هزار مهاجر غیرقانونی با عبور از مسیر موریتانی خود را به جزایر قناری رسانده‌اند. به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت این تعداد تقریباً سه برابر بازه زمانی مشابه در سال گذشته است.

این سازمان افزود که در سال میلادی گذشته در این مسیر که دومین مسیر خطرناک حرکت مهاجران به سوی اروپا بود مرگ هزار و ۹۵۰ مهاجر ثبت شده است.

از سویی دیگر، هر سال هزاران مهاجر از کشورهای شرق آفریقا مثل اتیوپی و سومالی برای رسیدن به کشورهای عربی ثروتمند حاشیه خلیج فارس نظیر عربستان سعودی و امارات متحده عربی این مسیر خطرناک را طی می‌کنند. تعدادی از آن‌ها در دریا جان خود را از دست می‌دهند و بسیاری دیگر در شرایط دشوار کشور جنگ‌زده یمن گرفتار می‌شوند.

با استفاده از خبرگزاری‌های آلمان و رویترز؛ ش.ر. / پ.پ
XS
SM
MD
LG