لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

وزیر نیرو: «رکورد افزایش دمای تهران» شکسته می‌شود


وزیر نیرو اعلام کرد شهرهای نزدیک به تهران مانند قم و اصفهان نیز با «شرایط گرم جدی» روبرو می‌شوند
وزیر نیرو اعلام کرد شهرهای نزدیک به تهران مانند قم و اصفهان نیز با «شرایط گرم جدی» روبرو می‌شوند

وزیر نیروی ایران از شکسته شدن «رکورد تاریخی افزایش دمای هوای تهران» در هفتهٔ پیش رو و افزایش چشمگیر مصرف برق در ایران خبر داد.

علی محرابیان روز شنبه ۱۳ مردادماه در یک برنامهٔ زنده در صدا و سیما جمهوری اسلامی گفت: «رکورد دمایی شهر تهران در طول تاریخ حدود ۴۳ درجه بوده و به نظر ممکن است امسال این رکورد زده شود.»‌

آقای محرابیان با بیان اینکه ایران با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا نسبت به سال گذشته با حدود ۹ درصد رشد مصرف برق روبرو شد، گفت: «متوسط رشد ۱۰ سال صنعت برق ایران ۴.۷ درصد به ثبت رسیده است؛ در چنین شرایطی می‌توان گفت که کشور امسال دو برابر رشد متوسط سال‌های گذشته رشد مصرف برق را تجربه کرده است.»

او با ابراز نگرانی در مورد تأمین برق مصرفی ایران در هفتهٔ جاری اعلام کرد: «شهرهای نزدیک به تهران مانند قم، ورامین و اصفهان هم شرایط گرم جدی را تجربه خواهند کرد.»

در همین زمینه مدیر عامل شرکت توزیع برق استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه رکورد مصرف برق در این استان در روزهای پایانی هفته شکسته شده، اعلام کرد میزان مصرف برق در این استان نسبت به زمان مشابه پارسال «۱۰ درصد افزایش یافته است».

همچنین مقامات محلی هواشناسی در برخی استان‌ها مانند اصفهان، فارس و یزد از ثبت رکورد جدید دمای هوا در هفتهٔ گذشته خبر دادند.

بر همین اساس با ثبت دمای ۴۴.۶ درجه سانتیگراد در روز هفتم مرداد رکورد دمای بیشینه اصفهان از بدو تاسیس ایستگاه هواشناسی در شهر اصفهان در سال ۱۳۳۰ شکسته شد.

موج گرمای بی‌سابقه هم‌اکنون بسیاری کشورها را حتی بخش‌های گسترده‌ای از اروپا را فراگرفته، اما ایران در حالی درگیر مسئله گرما است که با ناتوانی در تأمین برق مصرفی مورد نیاز هم مواجه است.

با همهٔ تدابیر و هشدارها، در هفته‌های گذشته گزارش‌های بسیاری از خاموشی‌های پراکنده و مکرر و گسترده در شهرهای متعدد کشور منتشر شده است.

بر اساس اعلام وزارت نیرو مصرف برق به‌طور کلی در ایران «به‌تنهایی از نصف مصرف ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است». با این حال، مشکل اصلی دیگر کسری فزایندهٔ برق در کشور است.

XS
SM
MD
LG