لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

افزایش هشدارهای فرماندهان نظامی ایران همزمان با احتمالِ حملهٔ تلافی‌جویانه اسرائیل


مراسمی در تهران برای «بزرگداشت» کشته شدن یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس
مراسمی در تهران برای «بزرگداشت» کشته شدن یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس

همزمان با انتشار گزارش‌ها در رسانه‌های اسرائیل مبنی بر واکنش قریب‌الوقوع این کشور به حملهٔ موشکی اخیر جمهوری اسلامی، اظهارات هشدارآمیز مقامات نظامی ایران دربارهٔ هرگونه واکنش تلافی‌جویانه افزایش یافته است.

کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داده که پاسخ اسرائیل به ایران «نزدیک و در راه» است و به نظر می‌رسد تهران نیز «متوجه شده که پاسخ اسرائیل نزدیک است».

مقامات جمهوری اسلامی اگرچه پس از حملهٔ موشکی دهم مهر به اسرائیل به‌دنبال کشته‌شدن حسن نصرالله، دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، از فرماندهان بلندپایه سپاه قدس و نیز ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی پیشین گروه افراطی حماس، بارها به اسرائیل دربارهٔ هرگونه حملهٔ انتقام‌جویانه هشدار داده بودند، اما لحن آن‌ها در روزهای اخیر تندتر شده است.

گروه افراطی حماس از سوی اروپا و آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود. حزب‌الله لبنان نیز در فهرست تروریستی آمریکا قرار دارد ولی اتحادیه اروپا فقط شاخه نظامی آن را «تروریستی» می‌شناسد. این حزب در پارلمان و دولت لبنان نمایندگانی دارد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز سوم آبان با اشاره به استقرار سامانهٔ ضدموشک بالستیک «تاد» آمریکا در اسرائیل، این سامانه را «لوله‌» توصیف کرد و به رهبران این کشور گفت که به آن «اعتماد» نکنند.

حمید واحدی، فرماندهٔ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، نیز بدون اشاره به نام اسرائیل، خطاب به «دشمنان»، مدعی شد که «بدانند جمهوری اسلامی ایران به بلوغ بالایی رسیده و هنوز بسیاری از توانمندی‌ها و تسلیحات خود را رونمایی نکرده‌است».

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، نیز خطاب به آنچه «دشمنان فرامنطقه‌ای» نامید، گفت: «دشمن ما شما هستید و ما توی دهن شما خواهیم زد. این را شما در طول تاریخ انقلاب درک کرده‌اید؛ ما ملتی هستیم که در مقابل زور سر خم نمی‌کنیم».

او که روز سوم آبان در جزیره ابوموسی و در «رزمایش بسیجیان مدافع جزایر خلیج فارس»، سخن می‌گفت، گفت: «هر کس در هر لباس و جایگاهی بخواهد به این کشور تعدی کند، به جزایر که از مهمترین مناطق ماست، دهن‌کجی کند یا قدم اشتباهی بردارد ، قدمش را خرد می‌کنیم و چشم ناصوابش را هم کور می کنیم، این را ما ثابت کرده ایم و ثابت خواهیم کرد».

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، و عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، نیز پس از تأیید خبر کشته‌شدن هاشم صفی‌الدین، گزینهٔ محتمل جانشینی حسن نصرالله، پیام‌های تندی منتشر کرده و به شدت به اسرائیل حمله کردند.

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون یادشده از جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: «آمادگی نیروهای مسلح در خلیج فارس بالاست و آماده پاسخ به هرگونه تجاوز از هر مبدأیی هستند».

روزنامهٔ نیویورک تایمز نوشته با توجه به حملهٔ تلافی‌جویانهٔ مورد انتظار اسرائیل به ایران، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حال «طراحی تعدادی طرح نظامی برای پاسخ» به این حمله هستند

حمایت بی‌سابقهٔ اتحادیهٔ اروپا از ادعای امارات دربارهٔ جزایر سه‌گانهٔ ایرانی، همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، با واکنش شدید مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده و گمانه‌ها مبنی بر تصمیم غرب برای برخورد نظامی با حکومت جمهوری اسلامی را تقویت کرده است.

با این‌که هنوز مشخص نیست واکنش اسرائیل به دومین حملهٔ مستقیم از آسمان و خاک ایران علیه این کشور چه باشد، اما شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از «منبعی آشنا با موضوع»، نوشته که مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، به ایالات متحده اطمینان داده‌اند که حمله تلافی‌جویانه به ایران محدود به اهداف نظامی خواهد بود و شامل تأسیسات نفتی یا هسته‌ای نخواهد شد.

روزنامهٔ نیویورک تایمز نیز نوشته است که با توجه به حملهٔ تلافی‌جویانهٔ مورد انتظار اسرائیل به ایران، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حال طراحی تعدادی طرح نظامی برای پاسخ به این حمله احتمالی هستند.

این روزنامه روز جمعه، چهارم آبان، به نقل از «چهار مقام ایرانی» ناشناس از جمله «دو تن از اعضای سپاه پاسداران» گزارش داد شدت پاسخ ایران به این بستگی دارد که اسرائیل چه نوع حمله‌ای انجام خواهد داد.

بر اساس این گزارش، اگر اسرائیل حمله بزرگی مانند هدف قرار دادن تأسیسات نفتی و هسته‌ای را علیه ایران انجام دهد، جمهوری اسلامی واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

به نوشتهٔ این روزنامه، در صورت تحقق چنین سناریویی ایران تا شلیک هزار موشک بالستیک به خاک اسرائیل، تشدید حملات گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی در منطقه و اختلال در کشتیرانی در تنگهٔ هرمز و خلیج فارس را در نظر خواهد گرفت.

نیویورک تایمز نوشت با این حال اگر حملات اسرائیل به چند انبار و چند پایگاه نظامی محدود انجام شود، این امکان وجود دارد که ایران حتی پاسخ این حملات را ندهد، چون این کشور خواهان جنگ نیست.

احتمال پاسخ گسترده به حمله احتمالی اسرائیل از سوی ایران در حالی مطرح شده که آنتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ آمریکا، روز پنجشنبه گفت امیدوار است ایران پیام روشنی دریافت کرده باشد که با هرگونه حملهٔ بیشتر به اسرائیل منافع خود را به شکل اساسی به خطر می‌اندازد.

اول آبان‌ماه، محمدعلی جعفری، فرمانده‌کل سابق سپاه پاسداران، برای نخستین‌بار تأیید کرد که در پی حمله پهپادی و موشکی روز ۲۵ فروردین ایران به اسرائیل، پایگاه هوایی اصفهان هدف حمله موشکی اسرائیل قرار گرفت.

روایت رسمی حکومت ایران پیش‌تر این بود که پدافند هوایی اصفهان از سوی چند «ریزپرنده و شیء مشکوک» مورد هدف قرار گرفت.

فرمانده‌کل سابق سپاه پاسداران همچنین مدعی شد که حمله احتمالی اسرائیل در پاسخ به حمله موشکی دهم مهر ایران «محدود و کوچک» خواهد بود.

XS
SM
MD
LG