لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

رکورد تاریخی و پیاپی نرخ ارز در ایران؛ هر دلار ۳۲ هزار و ۷۵۰ تومان


نرخ دلار در روز شنبه ۲۱ خرداد رکورد تاریخی خود در مقابل ریال ایران را شکست و به بالاترین سطح رسید.

هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران طی روز شنبه به ۳۲ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد که بالاترین نرخ ارز در تاریخ ایران است و نسبت به رکورد قبلی روز پنج‌شنبه ۵۰۰ تومان جهش داشت.

طی روز جاری حتی در ساعاتی از روز نرخ دلار به ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان نیز رسید.

رکورد قبلی مربوط به ۲۴ مهر سال ۱۳۹۹ بود که نرخ ارز تا ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان اوج گرفته بود.

ریال ایران در مقابل دلار آمریکا از ابتدای سال جاری خورشیدی ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

نرخ دلار در ابتدای انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تنها ۱۰ تومان بود؛ بدین ترتیب طی ۴۳ سال گذشته ارزش دلار در مقابل ریال ایران بیش از ۳۲۰۰ برابر شده است.

مقامات ایران طی هفته‌های گذشته از افزایش چشمگیر درآمدهای ارزی خبر داده و آمارهای گمرکی نیز نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی کشور در دو ماه ابتدایی امسال ۳۶ درصد رشد داشته است. قیمت نفت نیز به ۱۲۰ دلار رسیده که تقریبا دو برابر دور مشابه پارسال است.

از طرفی صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که کل صادرات نفتی، غیرنفتی و خدمات ایران در سال جاری به ۱۴۰ میلیارد دلار برسد که ۵۲ درصد بیشتر از پارسال است.

هنوز مقامات ایران توضیح نداده‌اند چرا به رغم افزایش صادرات کشور، ریال ایران با شتاب بیشتری ارزش خود را از دست می‌دهد.

با این حال، از زمان توقف مذاکرات هسته‌ای، ارزش ریال ایران در حال کاهش است. شتاب‌گیری افت ارزش ریال طی چند هفته گذشته با افزایش احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای شدت گرفته است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا از کاهش احتمال توافق هسته‌ای خبر داده و اقدامات تلافی‌جویانه ایران در محدودتر کردن دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های هسته‌ای ایران به خاطر تصویب قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام این نهاد بین‌المللی نیز به تنش‌ها دامن زده است.

با استفاده از گزارش‌های سایت‌های تخصصی ارز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG