لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

ایران از پرتاب «موفقیت‌آمیز» یک ماهواره «تحقیقاتی» تازه خبر داد


تصویری که خبرگزاری‌های ایران از ماهواره «چمران ۱» منتشر کرده‌اند
تصویری که خبرگزاری‌های ایران از ماهواره «چمران ۱» منتشر کرده‌اند

همزمان با تشدید تنش‌ها میان غرب و جمهوری اسلامی ایران بر سر موضوع ارسال موشک‌های بالیستیک به روسیه، خبرگزاری‌های ایران از پرتاب یک ماهواره «تحقیقاتی» تازه به فضا خبر می‌دهند.

در گزارش‌های خبرگزاری‌های ایران که روز شنبه، ۲۴ شهریور، منتشر شد، نام این ماهواره «چمران ۱» عنوان شده است.

غرب می‌گوید جمهوری اسلامی به‌رغم درخواست جامعه جهانی برای توقف برنامه موشکی و قطعنامه‌های سازمان ملل، فناوری‌هایی را آزمایش می‌کند که می‌تواند برای توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالیستیک استفاده شود.

خبرگزاری‌های داخلی در عین حال ادعا کرده‌اند که ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای سوخت جامد «قائم ۱۰۰» متعلق به سپاه پاسداران، در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره «چمران ۱» را در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری با موفقیت به انجام برساند.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، ماهواره «چمران ۱» توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است.

بر اساس گزارش‌ها، «چمران ۱» حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و مأموریت اصلی آن «تست سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز» گزارش شده است.

«ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی و عملکرد زیرسامانه‌های ناوبری و کنترل وضعیت» نیز از مأموریت‌های فرعی ماهواره «چمران ۱» عنوان شده است.

جمهوری اسلامی۳۰ دی سال ۱۴۰۲ نیز ماهواره «ثریا» را با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» پرتاب و اعلام کرد که این ماهواره «با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفته است».

همان زمان، بریتانیا، فرانسه و آلمان، به‌عنوان اعضای اروپایی توافق هسته‌ای غرب با ایران موسوم به «برجام»، با انتشار بیانیه مشترکی پرتاب ماهواره «ثریا» توسط جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

در بیانیه مشترک تروییکای اروپایی آمده بود که موشک «قائم ۱۰۰» که سوخت جامد دارد و ماهواره «ثریا» با آن پرتاب شده، از تکنولوژی موشک‌های بالیستیک دوربرد ایران استفاده می‌کند.

در این بیانیه آمده بود که «پرتاب‌هایی از این دست به ایران اجازه می‌دهد فن‌آوری‌هایی را آزمایش کند که می‌تواند برای توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور، که تهدیدی مهم برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، استفاده کند».

پیش از این نیز فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران مدعی پرتاب «موفقیت‌آمیز» ماهواره‌بر «قاصد» و قرار گرفتن ماهواره «نور ۳» در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین شده بود.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، تسنیم و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG