لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

مقام‌های دولت رئیسی می‌گویند به‌دنبال حضور «شرکت‌های هواپیمایی خارجی» در پروازهای داخلی هستند


رئیس سازمان هواپیمایی ایران با اشاره به کمبود هواپیما در ایران، از «پیگیری» برای فعالیت خطوط هوایی خارجی در پروازهای داخلی خبر داد. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی پیش‌تر این پیشنهاد را در برنامه هفتم توسعه رد کرده بود.

محمد محمدی‌بخش روز جمعه ۲۰ بهمن به خبرگزاری ایلنا گفت با وجود رد شدن بند مربوط به این اقدام در برنامه هفتم توسط مجلس، «پیگیری‌ها از مسیر دیگر در حال انجام است.»

او درباره مسیر دیگری که وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال می‌کند، توضیح نداد.

روز ۳۰ آبان و در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس، محمدباقر قالیباف استفاده از هواپیماهای خارجی در داخل ایران برای بیش از ۶۰ ساعت را «غیرممکن» دانسته بود.

رئیس مجلس تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۴۱ لایحه برنامه هفتم توسعه را غیر قابل طرح دانسته و گفته بود: «هیچ هواپیمای خارجی در داخل کشور بیش از ۶۰ ساعت نمی‌تواند باقی بماند. بعد شما می‌خواهید آن‌ها را در خطوط داخلی بیاورید که پرواز کنند؟ این اصلا غیرممکن است. هیچ شرکت خارجی به خاطر تحریم نمی‌آید.»

با این حال رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مصاحبه جدید خود گفته که استفاده از هواپیماهای ایرلاین‌های خارجی در پروازهای داخلی باید «با توجه به قوانین و مقررات بالادستی» انجام شود.

او که معاون وزیر راه و شهرسازی است، درباره پذیرش نرخ‌های دولتی پروازهای داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی خارجی نیز گفته است: «این موضوع ملاحظات خاص خود را دارد» و افزود درباره «جزئیات» آن نمی‌تواند صحبت کند.

به‌رغم رد شدن حضور شرکت‌های خارجی برای پروازهای داخلی در مجلس، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران، روز چهارم بهمن پیشنهاد «مشارکت گرفتن» از شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای جبران کمبود ناوگان هوایی ایران را پیشنهاد کرده بود.

روز ۱۷ بهمن نیز مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، گفت: «۱۰۰ درصد با انجام برخی پروازهای داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی خارجی موافق هستم.»

روز جمعه سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی مدعی شد که در دو سال و نیم گذشته و به‌رغم تحریم‌ها «۶۰ فروند انواع هواپیما و بالگرد» به روش‌های مختلف خریداری شده است.

او به تعداد دقیق هواپیماهای خریداری شده اشاره نکرد اما گفت تعدادی از آن‌ها در فرودگاه‌های ایران در حال فعالیت هستند.

این در حالی است که رئیس سازمان هواپیمایی مرداد امسال گفته بود نیاز حال حاضر ایران۵۵۰ فروند هواپیما است اما فقط ۱۸۰ فروند هواپیما سر خط داریم و برای حل مشکل پروازها، باید ۳۷۰ هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور اضافه شود.

او همچنین خبر داده بود که ایران ۳۳۰ فروند هواپیمای ثبت‌شده دارد که ۱۳۹ فروند از این رقم زمین‌گیرشده‌اند و تعدادی از آن‌ها دیگر قابل استفاده نیستند.

کمبود هواپیما و دخالت دولت در قیمت‌گذاری باعث شده است که در ماه‌های اخیر بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی نایاب و گران شود و مسئولان مربوطه نیز این مشکل را تأیید کرده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا/ع.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG