لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

ارزان‌ترین و گران‌ترین پروازهای ایران


با وجود شناور بودن قیمت پروازها در ایران، دامنه قیمتی تعریف شده است که در پروازهای داخلی بر اساس هر ایرلاین و مسیرهای پروازی متفاوت است. 
با وجود شناور بودن قیمت پروازها در ایران، دامنه قیمتی تعریف شده است که در پروازهای داخلی بر اساس هر ایرلاین و مسیرهای پروازی متفاوت است. 

ارزان‌ترین و گران‌ترین پروازها در ایران چه قیمتی دارند؟ این موضوع را در کنار مطالب دیگر مانند پهپاد خورشیدی چینی در مجله هوانوردی این هفته بررسی کردیم.

ارزان‌ترین و گران‌ترین پرواز‌های داخلی

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان هواپیمایی کشوری ارزان‌ترین پرواز داخلی مربوط به پروازهای کوتاه مانند تهران-خرم آباد و اهواز-شیراز است که ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. همچنین گران‌ترین پروازهای داخلی مربوط به مسافت‌های طولانی مانند تبریز-بندرعباس است که یک میلیون و ۵۶۶ هزار تومان قیمت دارد.

با وجود شناور بودن قیمت پروازها برای ایجاد رقابت میان آنها، دامنه قیمتی تعریف شده است که در پروازهای داخلی بر اساس هر ایرلاین و مسیرهای پروازی متفاوت است.

در آخرین جدولی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شده، پروازهای کوتاه مانند تهران-خرم آباد، تهران-گرگان، تهران-اصفهان حداقل نرخ بلیت‌ را دارند که ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان است.

حداکثر قیمت بلیت در پروازهای داخلی مربوط به پروازهای طولانی‌ترین مانند تبریز-بندرعباس، بندرعباس-ساری و تهران-چابهار است که به ترتیب یک میلیون و ۵۶۶ هزار تومان، یک میلیون و ۴۴۶ هزار تومان و یک میلیون و ۴۱۴ هزار تومان قیمت دارند.

بنابراین شهروندان نباید بابت پروازهای داخلی نرخی بالاتر از یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۰۰ تومان را پرداخت کنند.

بنا بر گزارش‌ها اگر شرکت هواپیمایی یا آژانس مسافرتی بلیتی از پروازهای داخلی را بالاتر از این قیمت‌ها بفروشد، می‌شود موضوع را از طریق سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری کرد.

پهپاد خورشیدی چینی

شرکت موزی دو، یک پهپاد خورشیدی ساخته است که روی بال ۱۵ متری آن، سلول‌های خورشیدی قرار گرفته است. این پهپاد که می‌تواند تا ارتفاع هشت هزار متری اوج بگیرد مجهز به چهار موتور الکتریکی ملخی در جلوی پرنده است.

در صورت موفقیت این طرح، می‌توان از این پهپادها برای عملیات شناسایی و مصارف مربوط به هواشناسی و بررسی اقلیمی و عکس‌برداری استفاده کرد.

پهپادهای خورشیدی گذشته از پاک بودن و هزینه پایین عملیاتی، به دلیل آنکه نیاز به سوخت‌گیری ندارند تا زمانی که انرژی خورشیدی وجود داشته باشد توانایی پرواز دارند.

البته یکی از مشکلات این پهپادها توان کم ذخیره و وزن زیاد باتری‌ها است. اگر توانایی ذخیره باتری‌ها افزایش و وزن آنها کاهش یابد پرنده‌های خورشیدی مدت زمان بیشتری عملیاتی خواهند بود.

تولید ایرباس ۲۲۰ در آمریکا

پس از اتحاد شرکت بمباردیه کانادا و ایرباس که به تولید نسل جدید ایرباس سری ۲۲۰ منتهی شد، مونتاژ نهایی این هواپیما در آلاباما، آمریکا آغاز شده است.

پس از مونتاژ نهایی ایرباس ۲۲۰ سری ۳۰۰ اولین محصولات به شرکت دلتا تحویل داده خواهد شد. شرکت دلتا در گام اول ۷۵ فروند از این مدل را سفارش داده است.

این هواپیما را می‌تواند یک محصول «کاملا جهانی» دانست که قطعات آن در اروپا، آسیا، کانادا و آمریکا ساخته می‌شود و مونتاژ نهایی در آمریکا رخ می‌دهد.

شرکت بمباردیه در چند سال اخیر سری جدید هواپیماهای خود با نام سری «سی» را معرفی کرده بود
شرکت بمباردیه در چند سال اخیر سری جدید هواپیماهای خود با نام سری «سی» را معرفی کرده بود

هواپیماهای زیر ۱۶۰ نفره هم اکنون در جهان با استقبال زیادی روبه‌رو شده‌اند. مخصوصاً در چند سال اخیر و با گسترش خطوط هوایی ارزان‌قیمت نیاز به این مدل‌های بیش از گذشته شده است. شرکت ایرباس امید دارد تا ۲۰ سال آینده شش هزار فروند از این هواپیماها را تولید کند.

شرکت بمباردیه در چند سال اخیر سری جدید هواپیماهای خود با نام سری «سی» را معرفی کرده بود. مدل سی‌اس ۱۰۰ این شرکت ۱۲۰ نفر و مدل سی‌اس ۳۰۰ هم ۱۶۰ نفر ظرفیت داشت. این شرکت امید داشت این محصول سبب تحول بمباردیه شود اما این اتفاق معکوس شد و به دلیل تبلیغات ضعیف مشتریان به سمت این مدل کشیده نشدند و عملاً این شرکت زیان داد.

پس از اتحاد بمباردیه و ایرباس با تغییر نام این مدل از سری سی بمباردیه به ایرباس آ ۲۲۰، این محصول مشتریان زیادی به اعتبار ایرباس پیدا کرده است. حالا مدل سی‌اس ۱۰۰ تبدیل به ایرباس۲۲۰ سری ۱۰۰ و مدل سی‌اس ۳۰۰ تبدیل به مدل۲۲۰ سری ۳۰۰ شده است.

اما و اگر درباره سرنوشت «ایران ایرتور»

ایسنا گزارش داده سرنوشت «ایران ‌ایرتور» که واگذاری‌اش حواشی زیادی داشت -از قیمت بسیار پایین تا طی نشدن مراحل قانونی- در پرده ابهام است.

حال که رییس سازمان خصوصی‌سازی پس از استعفا بازداشت شده و مالک این شرکت هواپیمایی نیز در سفر خارجی به سر می‌برد ابهامات بیشتر هم شده است.

نمایندگان مجلس علیه این شرکت و نحوه و قیمت واگذاری‌اش در رسانه‌ها واکنش نشان داده‌اند. پس از واگذاری این شرکت که به گفته مالک جدیدش به قیمت ۳۴ میلیارد تومان انجام شده، حواشی بسیاری پیرامون این مسئله به وجود آمد و برخی نمایندگان مجلس در مکاتبات و اظهاراتشان به تخلفات صورت گرفته در این رابطه معترض و خواستار رسیدگی شدند.

البته چندی پیش مجید شکاری، مالک شرکت هواپیمایی ایران‌ ایرتور، درباره این حواشی به خبرنگاران گفته بود «ضمن رد همه اتهامات مطرح شده درباره طی نشدن مراحل قانونی برای واگذاری ایران ایرتور، تمام مراحل قانونی برای خرید این شرکت طی شده و با پرداخت ۳۴ میلیارد تومان، ۳۸۵ میلیارد تومان بدهی را تحویل گرفتم.»

«مشکل» در موتور بوئینگ ۷۷۷ ایکس

گویی بوئینگ پس از سقوط‌های اخیر طلسم شده است. پس از زمین‌گیر شدن بوئینگ ۷۳۷ مکس این شرکت امید داشت با پرواز ۷۷۷ ایکس که از آن به عنوان پیشرفته‌ترین هواپیمای دوربرد جهان نام برده می‌شود آبروی از دست رفته خود را احیا کند.

اما باز هم دردسری تازه رخ داد.

مدل جدید بوئینگ ۷۷۷ نیامده دچار مشکل شد در تست‌های موتور مشخص شد موتور جی‌ئی‌۹ایکس، ساخت جنرال الکتریک، مشکلاتی دارد.

برنامه پروازی بوئینگ ۷۷۷ ایکس یک سال با تاخیر روبه‌رو شده است
برنامه پروازی بوئینگ ۷۷۷ ایکس یک سال با تاخیر روبه‌رو شده است

این موتور قوی‌ترین موتور برای هواپیماهای مسافربری است پیشرفته‌ترین موتور توربو فن مسافری جهان محسوب می‌شود. پس از نقص مهندسان شرکت بوئینگ بهتر دیدند این موتور دوباره بررسی شود و حالا به‌نظر می‌رسد برنامه پروازی بوئینگ ۷۷۷ ایکس یک سال با تاخیر روبه‌رو شده باشد.

برد پروازی این هواپیما بیش از ۱‍۷ هزار کیلومتر با یکبار سوخت‌گیری است و دورپروازترین هواپیمای جهان محسوب می‌شود.

یکی از پیشرفته‌ترین و پرچالش‌ترین بخش‌های هواپیمای ۷۷۷ ایکس، تا شدن بخشی از بال آن است. با این روش این هواپیما جای کمتری برای پارک در آشیانه خواهد گرفت. این هواپیما توانایی حمل ۴۰۰ تا ‌۴۲۵ نفر مسافر را دارد.

XS
SM
MD
LG