لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

بازداشت دو نفر در پی سانحه مرگبار دانشگاه آزاد؛ احتمال افزایش تعداد قربانیان


دادستان تهران از بازداشت دو نفر در ارتباط با تصادف مرگبار اتوبوس دانشگاه آزاد اسلامی و احضار دو تن از مسئولان دانشگاه علوم و تحقیقات به دادستانی خبر داد.

بر اثر واژگون شدن یک دستگاه اتوبوس در محوطه داخلی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در تهران، که روز سه‌شنبه، چهارم دی، به وقوع پیوست، تاکنون ده نفر کشته‌ شده‌اند و ۲۵ تن دیگر زخمی هستند.

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران، درباره آخرین وضعیت دانشجویان مصدوم گفت: «وضعیت شش نفر از این دانشجویان نامناسب است و از این بین حال سه نفر وخیم است.»

به این ترتیب هنوز احتمال افزایش تعداد قربانیان این حادثه بالاست.

به گفته آقای خالدی، از ۲۵ مصدوم این حادثه، ۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و سایرین که بیشتر دچار شکستگی هستند در بخش عادی بستری شده‌اند.

در حالی که ابتدا علت وقوع این حادثه «سکته قلبی» راننده اتوبوس اعلام شده بود، محمد شهریاری، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جنایی، گفت که پس از کالبدشکافی راننده، «علائمی که نشان‌دهنده سکته قلبی یا مغزی راننده اتوبوس باشد، یافت نشد.»

وی با اعلام ارسال نمونه قلب و مغز راننده به آزمایشگاه افزود که «نتیجه آزمایش پاتولوژی ظرف دو تا سه هفته آینده اعلام خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری میزان، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران هم درباره آخرین وضعیت رسیدگی به این پرونده گفت: «دو نفر از افراد از جمله پیمانکار حمل و نقل و مسئول تاسیسات دانشگاه بازداشت و همچنین دو نفر از مسئولان دانشگاه برای ارائه توضیحات فردا به دادستانی احضار شدند.»

وی به هویت و سمت این دو مسئول دانشگاه اشاره‌ای نکرده و افزود: «هنوز خانواده‌های جان‌باختگان اعلام شکایت نکرده‌اند.»

به گفته دادستان تهران، بازپرس این پرونده دستور داده که هیئت کارشناسی هفت نفره‌ای تشکیل و علت حادثه و وضعیت جاده، اتوبوس و وضعیت بیمه راننده بررسی شود.

پیش از این نیز شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود اتوبوسی که در دانشگاه علوم و تحقیقات دچار حادثه شد، تحت نظارت این شرکت نبوده است.

به دنبال وقوع این حادثه، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دستور تشکیل کمیته ویژه پیگیری این حادثه را صادر کرد و، به گزارش ایرنا، همه کلاس‌های واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تعطیل شده است.

شماری از مقام‌های بلندپایه ایران از جمله رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهور نیز در بیانیه‌هایی به خانواده‌های دانشجویان جان‌باخته تسلیت گفتند.

حسن روحانی در پیام تسلیت خود از «مسئولان امر» خواست «با بررسی دقیق علت این سانحه، تمام راهکارهای لازم برای عدم تکرار این گونه حوادث را اجرا کنند.»

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز اعلام کرد که علت اصلی واژگونی اتوبوس در داخل محوطه دانشگاه علوم و تحقیقات از سوی کارشناسان در دست بررسی است و «تا روز پنج‌شنبه به احتمال زیاد اعلام خواهد شد.»

حسن عابدی با بیان این که یک دستگاه اتوبوس حامل بیش از ۳۰ دانشجو «به دلایل نامشخص با یک دیواره بتنی در حاشیه مسیر کوهستانی دانشگاه برخورد کرد و در ادامه واژگون شد»، علل احتمالی آن را «عدم تعادل راننده، مشکل فنی در اتوبوس یا عوامل دیگر» عنوان کرده است.

این یکی از معدود دفعاتی است که اتوبوس حامل دانشجویان در محوطه داخلی دانشگاه دچار حادثه می‌شود.

در ایران بارها اتوبوس‌ حامل دانشجویان یا دانش‌آموزان در برنامه‌های خارج از دانشگاه دچار حادثه شده‌اند که منجر به مرگ تعداد قابل توجهی از آنها شده است.

در برخی کلاس‌های مدارس در ایران هم به‌ دلیل نبود ایمنی، حوادثی رخ داده که از جمله در سال ۱۳۹۱ آتش‌سوزی ناشی از بخاری نفتی در دبستان شین‌آباد دو کشته و ۲۷ زخمی برجای گذاشت.

اواخر آذرماه هم چهار دانش‌آموز دختر در جریان آتش‌سوزی یک دبستان در زاهدان جان خود را از دست دادند. این کلاس با یک چراغ نفتی گرم می‌شد که گیر کردن بند کیف یکی از دانش‌آموزان به چراغ در زنگ تفریح، منجر به وقوع این حادثه شد.

این حادثه در حالی رخ داده که قاسم احمدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید دوسوم مدارس کشور به مرمت و نوسازی نیاز دارند.

منابع: میزان، ایرنا، خبرآن‌لاین و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG