لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

تنش میان تهران و لندن؛ ایران کاردار بریتانیا را احضار کرد


به دنبال افزایش تنش میان ایران و بریتانیا بر سر «نقض حقوق بشر» و فشار بر خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال، وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز کاردار موقت این کشور در تهران را احضار کرد.

خبرگزاری ایرنا به نقل از رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت خارجه ایران نوشته که خانم ایزابل مارش، به دلیل «طرح ادعاهای بی‌پایه و اساس» و «تداوم سیاست ایران‌هراسی» بریتانیا احضار شده است.

این مقام وزارت خارجه که به نام وی اشاره‌ای نشده، همچنین تحریم‌های تازه بریتانیا علیه جمهوری اسلامی را «سیاسی کارانه» دانست و افزود: «کشوری که شدیدترین تبعیض‌ها و اجحاف‌ها را در حق مهاجران و مسلمانان روا داشته و پناهجویان را...به رواندا منتقل می کند، در جایگاهی نیست که در مورد حقوق بشر سخن بگوید.»

این اقدام جمهوری اسلامی پس از آن صورت گرفت که ساعاتی پس از اعلام پنجمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه حکومت تهران، بریتانیا نیز در واکنش به «نقض حقوق بشر» در ایران تحریم‌های تازه‌ای را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد.

در فهرست به روز شده تحریم‌ها در وب‌سایت دولت بریتانیا نام شماری از مقام‌های قضایی و همچنین اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به چشم می‌خورد.

همزمان با اعمال این تحریم‌ها، وزارت خارجه بریتانیا همچنین کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن را در رابطه با «تهدیدهای جدی علیه روزنامه‌نگاران (ایرانی‌تبار) ساکن بریتانیا» احضار کرد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تداوم تهدیدهای جانی علیه روزنامه‌نگاران مقیم بریتانیا از سوی حکومت ایران «وحشت‌زده» شده و از همین رو، نماینده جمهوری اسلامی را احضار کرده تا روشن سازد که بریتانیا چنین رفتاری را تحمل نخواهد کرد.

در پی هشدارهای امنیتی پلیس بریتانیا، شبکه تلویزیونی «ایران‌ اینترنشنال» روز ۲۹ بهمن اعلام کرد که «به‌طور موقت» فعالیت خود را در دفتر لندن متوقف کرده است.

XS
SM
MD
LG