لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

مقام وزارت کشاورزی ایران به رغم واردات گسترده گندم، مدعی خودکفایی شد


مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی ایران مدعی خودکفایی گندم در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ شده و گفته است واردات گندم «صفر» شده است.

ادعای سهراب سهرابی که از ابتدای دولت سیزدهم مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی است، در حالی است که آمارهای اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۲.۵ میلیارد دلار و پارسال بیش از یک میلیارد دلار واردات گندم داشته است.

گمرک ایران کماکان در دولت چهاردهم نیز دسترسی به داده‌های مربوط به بازرگانی خارجی برای کاربران اینترنتی را مسدود کرده است، اما اظهارات رئیس گمرک ایران به همراه آمارهای بانک مرکزی حاکی است که واردات گندم در سال جاری نیز ادامه داشته و روسیه بزرگترین منبع واردات گندم ایران است.

برای نمونه، بانک مرکزی در رابطه با تامین ارز کالاهای وارداتی در شش ماه ابتدایی امسال گزارش داده است که ۵ میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار ارز برای برای «واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی» اختصاص یافته است.

از طرفی آمارهای سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، فائو نشان می‌دهد سال گذشته ایران دو میلیون تُن واردات گندم داشت و بنا بر پیش‌بینی فائو، این رقم امسال به سه میلیون تُن خواهد رسید.

مصرف سالانه گندم ایران حدود ۱۶.۵ میلیون تُن است.

ادعای آقای سهرابی درباره خودکفایی گندم و قطع واردات آن در حالی است که دولت در سال زراعی گذشته که ابتدای مهرماه امسال به پایان رسید، کمتر از ۱۲ میلیون تن گندم به‌صورت تضمینی از کشاورزان داخلی خریداری کرده و به رغم گذشته دو ماه از تحویل گندم توسط کشاورزان به دولت، هنوز ۲۰ درصد از بدهی دولت به آنها تسویه نشده است.

آقای سهرابی در ادامه ادعاهای خود گفته است باید در پایان برنامه پنج ساله به خودکفایی «۱۰۵ درصدی» برسیم.

دولت برای سال آینده قیمت خرید تضمینی برای هر کیلو گندم از کشاورزان داخلی را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته است که ۱۷ درصد بیشتر از امسال است. این در حالی است که نرخ تورم در کشور، دو برابر رشد قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت است.

XS
SM
MD
LG