لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

اتاق «میدان آزادی» در شبکه کلاب‌هاوس «با فشار وزارت اطلاعات» تعطیل شد


اتاق گفت‌وگوی «میدان آزادی» در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس با فشار و تهدید وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تعطیل شد.

حسین رزاق، از موسسان این اتاق مجازی، دوشنبه شب،‌ ۲۹ آذرماه، در اتاق «چرا کلاب میدان آزادی توقیف شد» گفت که در جریان بازجویی‌ها به او گفته‌اند که در این اتاق در کلاب‌هاوس اعتراضات خیابانی را تئوریزه کرده‌ و مردم را ترغیب به آمدن به خیابان کرده‌اند.

او همچنین گفت که وزارت اطلاعات به عدم فعالیت اتاق «میدان آزادی» هم قانع نیست و خواستار پاک کردن آن از کلاب‌هاوس شده است.

آخرین گفت‌وگویی که در این اتاق مجازی برگزار شده مربوط به روز بازداشت آقای رزاق با موضوع حصر رهبران جنبش سبز است و از آن زمان تاکنون این اتاق فعالیتی نداشته است.

امید معماریان از موسسان این اتاق روز یک‌شنبه هفته جاری در توییتر شخصی خود اعلام کرده بود: «وزارت اطلاعات، با بازجویی و تهدید ویدا ربانی و بازداشت حسین رزاق، و تهدید به حکم زندان ۵ سال، گفته که کلاب میدان آزادی باید تعطیل شود و تهدید کردند که حتی اگر من کار کلاب را ادامه بدهم، این دو دستگیر می‌شوند.»

ویدا ربانی، دیگر موسس کلاب «میدان آزادی»، هم در توییتر خود نوشت: «وزارت اطلاعات اعلام کرده در صورت نبستن این کلاب من و حسین رزاق تنها برای همین یک مورد به ۵ سال زندان محکوم می‌شویم.»

خبر تعطیلی این اتاق مجازی پس از آن منتشر می‌شود که حسین رزاق در روز ۱۴ آذر در منزل شخصی خود در آمل توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. او روز ۲۴ آذر با تودیع وثیقه دو میلیارد تومانی از سوی شعبه سوم بازپرسی دادسرای آمل آزاد شد.

این اولین بار نیست که نهادهای امنیتی در جمهوری اسلامی دست به سانسور شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس می‌زنند.

شهریورماه هم نشست‌ هفتگی اتاق «جنبش سبز» در کلاب‌هاوس با فشار وزارت اطلاعات تعطیل شد. وب‌سایت «کلمه» از احضار حسین سربندی یکی از دست‌اندرکاران این کلاب به وزارت اطلاعات خبر داده و گزارش داده بود که تصمیم ماموران امنیتی بر توقف کامل برنامه‌های دو کلاب «جنبش سبز» و همچنین کلاب «دغدغه‌های ایران» است.

مریم یحیوی دیگر عضو این اتاق هم احضار شده و تحت بازجویی قرار گرفته است. خانم یحیوی را تهدید کرده بودند که در صورت ادامه فعالیت این اتاق مجازی، حکم ۵ سال زندان او را به اجرا خواهند گذاشت.

در شرایط کنونی کلاب‌هاوس به مهم‌ترین شبکه اجتماعی تبدیل شده است که قدرت تولید محتوا برای رسانه‌های فارسی در فرمی جدید را دارد و این خود بر اهمیت این شبکه افزوده است.

با آن که دادستان کل ایران اعلام کرده است که هنوز تصمیمی برای مسدودسازی کلاب‌هاوس در ایران اتخاذ نشده، در چندین جلسه کلاب‌هاوس، از جمله یک گفت‌و‌گو با حضور محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی، وزاری سابق خارجه و ارتباطات، به خبرنگاران ایرانی خارج از کشور اجازه طرح سوال داده نشد و نگرانی از امکان بازداشت در داخل کشور نیز باعث شده کاربرانی که از داخل ایران در برخی جلسات شرکت می‌کنند، تاکید کنند که به رعایت قوانین جمهوری اسلامی پایبند هستند.

شماری از تحلیلگران از این نوع سانسور به عنوان «فیلترینگ هوشمند» جمهوری اسلامی در این شبکه‌ اجتماعی، تلاش برای کنترل آن و در عین حال بهره‌برداری سیاسی از این ابزار نام می‌برند.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG