لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

نماینده تبریز در مجلس: اختلاس در بانک‌ها بیشتر و هولناک‌تر از فولاد مبارکه است


نمایی از بانک مرکزی ایران
نمایی از بانک مرکزی ایران

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید با توجه به گزارش تحقیق و تفحص انجام شده از بانک‌ها، اختلاس در این بخش «بیشتر و هولناک‌تر» از فولاد مبارکه است.

احمد علیرضا بیگی روز چهارشنبه ۹ شهریور به سایت خبری «عصر ایران» گفت: اگر بنا باشد گزارش تحقیق و تفحص از بانک‌ها که در حال حاضر در مجلس در حال انجام است به آگاهی مردم برسد، معلوم نیست چه پیامدهایی در مورد تزلزل اعتماد مردم نسبت به دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه دارد.

او افزود: پیش‌بینی ما در مورد فساد و ‌اختلاس در بانک‌ها با توجه به تحقیق و تفحص انجام شده «بسیار هولناک» است: اعداد، رقم‌ها و موضوعاتی که از تحقیق و تفحص دریافت می‌کنیم به مراتب هولناک‌تر از فولاد مبارکه است و آماری به مراتب درشت‌تر از اختلاسی که در فولاد است در بانک‌ها اتفاق افتاده است.

اشاره وی به اختلاس ۹۲ هزار میلیارد تومانی در فولاد مبارکه است که اخیرا در گزارش تحقیق و تفحص مجلس بازتاب یافت و پرونده آن راهی قوه قضائیه شد.

قبلا نیز گزارش‌های مربوط به فسادهای کلان بانکی، از جمله بانک مرکزی، سرمایه، ملت و ثامن مطرح شده و پرونده آن‌ها به قوه قضائیه رفته است.

فساد و مدیریت ناکارآمد، بسیاری از بانک‌های کشور را زیان‌ده کرده است.

سایت «تجارت‌نیوز» ماه گذشته گزارش داده بود با نگاهی به آخرین صورت‌های مالی منتشر شده از بانک‌های ایرانی، مشخص می‌شود که ۱۲ بانک از ۲۹ بانک فعال در اقتصاد ایران، زیان‌ده هستند و مجموع زیان انباشته شبکه بانکی، به رقم نجومی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

احمد علیرضا بیگی در ادامه تاکید کرد در فولاد مبارکه خطاب ما به فسادی است که در دولتمردان روحانی اتفاق افتاده است و تا الان در هر فسادی که متمرکز شدیم اسم آقایان اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی و محمود واعظی در صدر سوءِ استفاده کنندگان بوده است، ولی در گزارش تحقیق و تفحص از بانک‌ها، هم اسامی اصولگرایان وجود دارد و هم اصلاح طلبان.

او در مورد این‌که آیا این اسامی شامل دولتمردان دولت سیزدهم و اصولگرایان است، گفت: تفاوت نمی‌کند چه در داخل دولت یا بیرون از دولت این عناصر وجود دارد. عناصر حزبی اصولگرایان به نحوی در این قضیه دخیل بوده‌اند.

سازمان شفافیت بین‌الملل در آخرین گزارش سالانه خود اعلام کرده بود که ایران در میان ۱۸۰ کشور از لحاظ گستردگی فساد مالی، در جایگاه ۱۵۰ قرار دارد.

با استفاده از گزارش عصر ایران و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG