لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

کاهش نسبی التهاب در بازار ارز ایران دو روز پس از ضربه سنگین اسرائیل به حزب‌الله


درحالی که قیمت ارز در ایران طی ماه‌های اخیر در کانال ۵۹ هزار تومان در نوسان بود، با تشدید تنش‌های منطقه‌ای، بهای ارزهای خارجی از شامگاه جمعه، ششم مهر، با افزایش همراه شد.

در روزهای اخیر خبر سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران و احتمال شروع مذاکرات برجام هم باعث ثبات نرخ دلار در هفته اول مهرماه شده بود، اما افزایش تنش در خاورمیانه روند نرخ ارز را تغییر داد.

ازجمله حمله سنگین اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله لبنان در قلب منطقه ضاحیه در جنوب بیروت بازارهای مالی ایران را ملتهب کرد و همزمان با این رویداد، قیمت دلار آزاد تا صبح شنبه به ۶۰ هزار و ۶۵۰ تومان رسید.

کمی پس از آن، با تأیید خبر کشته شدن دبیرکل حزب‌الله لبنان و معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان این حمله اسرائیل به بیروت، نرخ دلار از ۶۱ هزار تومان هم عبور کرد.

هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران در روز شنبه ۷ مهرماه، ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد که بالاترین رقم طی دو ماه گذشته بود.

روز شنبه همچنین قیمت سکه به کانال ۴۸ میلیون تومان نزدیک شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از کانال چهار میلیون تومان عبور کرد.

از بامداد یک‌شنبه اما قیمت دلار با کمی کاهش در حدود ۶۰ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد که همچنان بالاتر از کانال ۵۹ هزار تومان ماه‌های اخیر است.

نرخ دلار در بازار آزاد ایران از زمان انفجار گسترده پیجرهای مورد استفاده حزب‌الله در اواخر شهریورماه و آغاز حملات شدید اسرائیل به مواضع و مقرهای این گروه مورد حمایت ایران، حدود چهار درصد افزایش یافته است.

پیشتر، همزمان با کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس در جریان سفر به تهران در ۱۰ مرداد، نرخ دلار به ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان اوج گرفته بود. همان زمان جمهوری اسلامی قول «انتقام سخت» از اسرائیل را داد، اما تاکنون اجرای این وعده را به تعویق انداخته است.

شاخص کل بورس تهران نیز روز شنبه شاهد افتی هشت هزار واحدی بود. قیمت انواع سکه نیز بین دو و نیم تا ۴.۲ درصد جهش یافت؛ به‌ طوری که قیمت سکه امامی یک رکورد تاریخی بر جای گذاشت و از ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عبور کرد.

مقامات جمهوری اسلامی برخلاف گذشته، در واکنش به کشته شدن دبیرکل حزب‌الله و معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از تهدید اسرائیل به حمله تلافی‌جویانه نظامی اجتناب کرده‌اند.

برخلاف ایران، حملات اخیر اسرائیل به لبنان، تغییر چندانی در ارزش پوند لبنان نداشته است و دلار آمریکا کماکان حول ۹۰ هزار پوند لبنان در نوسان است.

پوند لبنان در سایه بحران اقتصادی این کشور، از ابتدای پارسال ۹۸ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

ریال ایران نیز از سال ۱۳۹۷ و آغاز تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی حدود ۹۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است. ریال ایران هم‌اکنون عنوان «کم‌ارزش‌ترین واحد پولی جهان» را یدک می‌کشد.

XS
SM
MD
LG