لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

افزایش تعداد قربانیان مسمومیت الکل: ۱۲ نفر در دو روز؛ دو نفر بازداشت شدند


در ادامه گزارش‌های دو روز اخیر از مرگ و مسمومیت به دلیل مصرف مشروب دست‌ساز در دست‌کم دو شهر ایران، خبرگزاری ایلنا ظهر روز جمعه، ششم مهرماه، از افزایش تعداد قربانیان این حادثه به ۱۲ نفر خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از پیرحسین کولیوند، رئیس ستاد پدافند غیر عامل وزارت بهداشت ایران، گفت: «تاکنون ۱۵۴ نفر مسموم و ۱۲ نفر بر اثر مصرف الکل متانول در کشور فوت شده‌اند.»

آمار قربانیان این الکل نوشیدنی را دو خبرگزاری ایرنا و ایسنا به ترتیب هشت و ده تن گزارش کرده‌اند.

گزارش‌ها در این زمینه ظهر روز پنج‌شنبه، پنجم مهرماه، آغاز شد، با آمار مرگ شش نفر و مسمومیت حدود ۳۰ نفر.

خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه به نقل از رئیس مجتمع آموزشی درمانی پژوهشی «پیامبر اعظم» در بندرعباس نوشت که از چهارشنبه شب، چهارم مهرماه، تا ظهر روز پنج‌شنبه، ۲۲ نفر بر اثر مسمومیت الکلی به این مرکز مراجعه کرده‌اند.

اما این آمار از مسمومان در ۲۴ ساعت گذشته به بیش از ۱۵۰ تن رسیده است.

به گفته فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، «برخی از این افراد مصرف‌کننده مشروب دچار تاری دید و همچنین از دست دادن کلیه و دیالیزی شدند.»

در همین زمینه صبح روز جمعه خبرگزاری رسمی ایرنا از بازداشت «یک زن و شوهر» به اتهام ساخت مشروب دست‌ساز در همین پرونده خبر داد.

آن طور که در گزارش ایرنا به نقل از معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی هرمزگان آمده است، «این زوج در تهیه مشروب دست‌ساز از افزودنی‌ها و سایر مواد استفاده کرده‌اند.»

این نخستین بار نیست که مصرف مشروب تقلبی یا دست‌ساز در ایران قربانی می‌گیرد.

سال گذشته یک مقام سازمان پزشکی قانونی ایران از مرگ ۱۵۳ نفر در سال منتهی به ۹۶ به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی خبر داده و اعلام کرد که سن مصرف مشروب در ایران به ۱۸ سال رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا قدیرزاده، دبیر کارگروه تحقیقات مواد مخدر سازمان پزشکی قانونی کشور، در مهرماه سال ۹۶ گفت که مصرف مشروبات الکی در ایران «روند خزنده رو به رشدی را در پیش گرفته» است.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، ایلنا،‌ ایسنا، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG