لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

رد صلاحیت گسترده داوطلبان نامزدی در شوراها در ایران


اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا توانستند در قالب «لیست امید» تمام کرسی‌های شورای مهم پایتخت را از آن خود کنند
اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا توانستند در قالب «لیست امید» تمام کرسی‌های شورای مهم پایتخت را از آن خود کنند

عضو هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان اصفهان از رد صلاحیت ۱۱ عضو فعلی شورای شهر اصفهان خبر داده است.

به گفته رحمت‌الله فیروزی، صلاحیت ۱۱ نفر از اعضای فعلی شورای شهر اصفهان در هیئت‌های نظارت شهرستان رد شده است، اما پرونده این افراد در هیئت عالی نظارت بر انتخابات استان بررسی مجدد خواهد شد.

همزمان گزارش رسانه‌های داخلی ایران از رد صلاحیت ده عضو فعلی شورای شهر تهران حکایت دارد. بر اساس همین گزارش ها تنها صلاحیت دو عضو فعلی این شورا از سوی هیئت‌های اجرایی تایید شده است.

محمدجواد حق‌شناس، افشین حبیب‌زاده، محمد سالاری، زهرا صدراعظم نوری، زهرا نژادبهرام، الهام فخاری، بشیر نظری، آرش حسینی میلانی، علی اعطا و سید محمود میرلوحی اعضای فعلی شورای شهر تهران هستند که رد صلاحیت شده‌اند.

از این میان تنها صلاحیت مجید فراهانی و محمد علیخانی دو عضو دیگر شورا تایید شده است.

محسن هاشمی رفسنجانی، مرتضی الویری، احمد مسجد جامعی، شهربانو امانی، بهاره آروین، ابراهیم امینی، حسن رسولی، ناهید خداکرمی و حسن خلیل آبادی برای انتخابات ششم شورای شهر تهران ثبت نام نکرده‌اند.

محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران درباره دلایل رد صلاحیت اعضای شورا به خبرگزاری ایلنا گفته است: «عدم التزام به اسلام، قانون اساسی، ولایت فقیه و همچنین سوء شهرت از جمله دلایل رد صلاحیت ها بوده و کسی که یک میلیون و ۵۰۰ هزار رای آورده است را به دلیل سوء شهرت رد کرده اند، در حقیقت باید گفت این ادعاها نچسب است.»

همشهری آنلاین هم از رد صلاحیت گسترده داوطلبان اصلاح طلب برای شورای شهر خبر داده و نوشته است که گستردگی موج رد صلاحیت‌ها چنان است که تعداد احراز صلاحیت‌شده‌ها به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد.

خبر رد صلاحیت گسترده چنان برنامه اصلاح‌طلبان برای تهیه فهرست در انتخابات ششمین دوره شورای شهر را تحت‌ تأثیر قرار داده است که تنها روزنه امیدشان فرصت چهار روزه اعتراض به نتایج اعلام‌شده و ایجاد تغییر اساسی در شمار داوطلبان‌شان است.

بر اساس همین گزارش چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب نیز از رد صلاحیت‌ها در امان نمانده‌اند و تعدادی از نمایندگان ادوار گذشته مجلس همراه شمار زیادی از جوانان اصلاح‌طلب ابتدا از سوی هیئت‌‌های اجرایی و حالا از سوی هیئت‌‌های نظارت استان‌ها رد صلاحیت شده‌اند.

رد صلاحیت‌شدگان از هشتم تا ۱۲ اردیبهشت فرصت دارند تا به رد صلاحیت خود اعتراض کنند.

بر اساس گزارش همشهری آنلاین، سازوکار تجدیدنظر در رد صلاحیت‌ها داوطلبان را گرفتار فرایندی فرسایشی خواهد کرد که عملا تا مدت زمان کوتاهی به برگزاری انتخابات به طول می‌انجامد و حتی درصورت تأیید صلاحیت هم فرصت مناسب برای فعالیت‌های انتخاباتی را از نامزدها سلب می‌کند.

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران که نامش در فهرست رد صلاحیت شدگان است گفته است: این اقدامات نشان از رویکرد حذفی دارد؛ وقتی ۱۰ نفر از ۱۲ ثبت‌نام‌کننده رد صلاحیت می‌شوند در کنار جوانانی که عمدتا از جناح اصلاحات بوده‌اند، این پیام را می‌دهد که رد صلاحیت‌کنندگان اساسا با مقوله انتخابات آزاد و رویکرد افزایش مشارکت، آشنایی و قرابتی ندارند.

انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا در ایران روز ۲۸ خردادماه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG