لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

افت چشمگیر در واردات نفت و گاز ترکیه از ایران


اداره تنظیم انرژی ترکیه طی گزارشی از کاهش چشمگیر خرید نفت و گاز ایران خبر داد.

آمارهای جدید این سازمان دولتی که در سایت رسمی آن منتشر شده است، نشان می دهد که ترکیه طی ۹ ماه سال جاری میلادی خرید نفت ایران را بیش از ۳۰ درصد کاهش داده و به ۱۷۵ هزار بشکه در روز (مجموعا ۶.۴۵ میلیون تن) رسانده است.

در این میان خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که طی ماه اکتبر، ترکیه روزانه ۱۲۹ هزار بشکه نفت از ایران خریده و ماه گذشته واردات نفت از ایران را به صفر رسانده است.

آمریکا اوایل ماه گذشته میلادی ترکیه را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرد.

با توجه به آمارهای اداره تنظیم انرژی ترکیه و رویترز متوسط صادرات روزانه نفت ایران به ترکیه در ۱۱ ماه سال جاری میلادی به ۱۵۶ هزار بشکه رسیده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۵۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

صادرات نفت ایران به ترکیه (هزار بشکه در روز)

منبع: آمارهای اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه و رویترز

بر اساس آمارهای اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه، صادرات گاز ایران به این کشور نیز در ۹ ماه سال جاری میلادی با بیش از ۲۰ درصد کاهش به ۵.۵۴ میلیارد متر مکعب رسیده و خرید برق کماکان از نیمه اول سال ۲۰۱۶ تاکنون متوقف مانده است.

تجارت دوجانبه

آخرین گزارش مرکز آمار ترکیه نیز که ده ماه سال جاری میلادی را در برمی‌گیرد، می گوید که ارزش صادرات ترکیه به ایران طی این دوره زمانی به دو میلیارد و ۲۳ میلیون دلار رسیده که نسبت به ده ماه سال گذشته ۲۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کل صادرات ایران به ترکیه (شامل نفت و گاز) نیز به شش میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار رسیده که نسبت به ده ماه سال گذشته ۵.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

علت عمده کاهش جزئی ارزش صادرات ایران به ترکیه در مقایسه به سقوط چشمگیر میزان صادرات نفت و گاز در این نکته است که طی سال جاری قیمت نفت خام به طور متوسط حدود ۴۰ درصد افزایش یافته و به تبع آن قیمت گاز نیز افزایش یافته است.

به گزارش اوپک، قیمت نفت خام سنگین ایران در ۱۰ ماه نخست سال جاری به طور متوسط ۷۰ دلار بوده، در حالی که این رقم در دوره مشابه در سال گذشته ۵۰ دلار بوده است.

منابع: مرکز آمار ترکیه، اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه، اوپک، رویترز/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG