لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

ایران، آمریکا را به «سرپوش گذاشتن بر جنایات در یمن به سرکردگی عربستان» متهم کرد


در بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل تأکید شده که تهران بارها ارسال سلاح به یمن را تکذیب کرده است.
در بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل تأکید شده که تهران بارها ارسال سلاح به یمن را تکذیب کرده است.

در پی وتوی قطعنامه انتقادی از ایران در سازمان ملل و اظهارات نماینده آمریکا در این سازمان علیه جمهوری اسلامی و روسیه، ایران روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای ایالات متحده را به «سرپوش گذاشتن بر جنایات در یمن به سرکردگی عربستان» متهم کرد.

روسیه روز دوشنبه، هفتم اسفندماه، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا برای تمدید تحریم تسلیحاتی یمن را وتو کرد که در آن نسبت به نقض اين تحريم‌ها توسط ايران نیز ابراز نگرانی شده بود.

در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی با اشاره به گزارش کارشناسان سازمان ملل تصریح شده بود که ایران اقدامات لازم برای جلوگیری از ارسال تسلیحات به یمن براساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت را انجام نداده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در آذرماه سال جاری باقی‌مانده یک موشک را به عنوان «شواهد غیرقابل انکار» در تأیید این ادعا ارائه داد که موشکی که حوثی‌های یمن در ماه نوامبر به خاک عربستان سعودی شليک کردند ساخت ایران است.

به گفته این مقام آمریکایی، این موشک آرم گروه صنعتی شهید باقری را روی خود داشته و مشخصاتش با مشخصات موشک‌های ایرانی همخوانی دارد.

در واکنش به سخنان خانم نیکی هیلی، نماینده آمریکا، محمدجواد ظریف اعلام کرد که درباره آن چه «اتهام جدید آمریکا» علیه ایران نامید، شکایتی به سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد.

به دنبال وتوی قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی یمن و انتقاد از نقش ایران به دست روسیه، نیکی هیلی روز دوشنبه روسیه را متهم کرد که با این اقدام مانع پاسخگو کردن ایران شده و کل منطقه را به خطر انداخته است.

خانم هیلی با اشاره به این که روسیه تاکنون «بارها مانع تصویب قطعنامه علیه حکومت وحشی بشار اسد» شده تصریح کرد: امروز روسیه از رژیم حامی تروریست ایران محافظت کرد.

در واکنش به موضع‌گیری نماینده ایالات متحده، نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه، هشتم اسفندماه، توسط خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، منتشر شد این موضع‌گیری را «ادعاهای تکراری و نمایش‌های ملال‌آور ایران‌ستیزی» توصیف کرد.

در این بیانیه با تاکید بر این که ایران بارها ارسال سلاح به یمن را تکذیب کرده آمده است: «آمریکا قصد داشت با سوء استفاده از فرصت تمدید ماموریت گروه کارشناسی کمیته یمن، اتهاماتی علیه ایران در این قطعنامه آئین‌نامه‌ای مطرح کند تا سرپوشی برای تداوم جنگ در یمن ایجاد نماید.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرده بود:‌«ما هیچ گونه ارسال سلاح به یمن نداریم.»

روز سه‌شنبه عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، ‌نیز با اشاره به «شکست قطعنامه ضد ایرانی» چنین گفت که «گزارش کمیته تحریم یمن در شورای امنیت کاملاً مغرضانه بود».

به گفته معاون محمدجواد ظریف، «مغرضانه بودن این اتهامات در نحوه تنظیم گزارش کارشناسی کمیته تحریم یمن در شورای امنیت کاملاً روشن بود.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه، ۲۲ دی‌ماه، با استناد به بخش‌هایی از گزارش تهیه شده از سوی کار‌شناسان سازمان ملل و همچنین بر اساس اظهارات دیپلمات‌ها، خبر داد که ایران با نقض تحریم‌های سازمان ملل، به جنگجویان حوثی مورد حمایت خود در یمن موشک و هواپیمای نظامی بدون سرنشین داده است.

اشاره آقای عراقچی به این گزارش است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا و رادیوفردا؛ ف.دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG