لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۴

خامنه‌ای برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت سیل را به آینده موکول کرد


در روز یک‌شنبه بارش‌های شدید در دست‌کم پنج استان ایران ادامه داشت؛ مناطقی در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، مناطقی در خراسان رضوی و خراسان جنوبی. (در تصویر: بندرعباس)
در روز یک‌شنبه بارش‌های شدید در دست‌کم پنج استان ایران ادامه داشت؛ مناطقی در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، مناطقی در خراسان رضوی و خراسان جنوبی. (در تصویر: بندرعباس)

رهبر جمهوری اسلامی موافقت با درخواست مجوز رئیس‌جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی را به آینده موکول کرد و علاوه بر آن، جزئیاتی بودجه‌ای و مالی را به حسن روحانی یادآور شد.

در نامه‌ای که در وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده و تاریخ آن ۲۳ فروردین ذکر شده، آقای خامنه‌ای تأکید کرده‌است «استفاده از صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راه‌های دیگر ممکن است».

رهبر جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه دولت بازسازی مناطق سیل‌زده را «سریعاً» از محل بودجه عمومی، بیمه و تسهیلات بانکی آغاز کند، برداشت از صندوق توسعه ملی را به آینده موکول کرده و نوشته‌است: پس از آغاز اقدامات لازم، برداشت از صندوق مزبور «در صورت نیاز» مورد تأیید وی خواهد بود.

رهبر جمهوری اسلامی در نامه‌اش مواردی بودجه‌ای را به رئیس دولت یادآور شده و در اقدامی غیرمعمول، توصیه‌هایی مالی دربارهٔ جبران خسارات سیل متذکر شده‌است.

او از جمله به بودجه عمومی برای حوادث غیرمترقبه، جابه‌جایی در ردیف‌های بودجه‌های عمرانی، و بیمه و تسهیلات بانکی اشاره کرده و در ادامه پنج توصیه را یادآور شده‌است.

روز یک‌شنبه رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفته بود آقای خامنه‌ای با درخواست آقای روحانی برای برداشت دو میلیارد دلار از این صندوق، با هدف جبران خسارات سیل به صورت «کلی» موافقت کرده‌است.

در اساسنامه صندوق توسعه ملی قید شده‌است که این صندوق «با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت‌وگاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصـادی و نیز حفـظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشكیل می‌شود».

در عین حال مرکز پژوهش‌های مجلس ایران پیش‌بینی کرده که به دلیل کاهش فروش نفت و برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی، از جمله برای مصارف نظامی، در سال ۹۸ هیچ پولی وارد این صندوق نخواهد شد.

شماری از تحلیل‌گران بر این عقیده هستند که برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌های سیل، «فشار بیشتری را متوجه اقتصاد کشور و رفاه مردم می‌کند»؛ آن‌هم در حالی‌که نهادهای اقتصادی وابسته به رهبر جمهوری اسلامی توانایی تأمین هزینه بازسازی سیل را دارند.

در سوی دیگر اما رئیس بانک مرکزی ایران گفته امکان جبران خسارت از طریق بودجه پیش‌بینی شده برای سال ۹۸ وجود ندارد. به گفته این مقام، برداشت از صندوق توسعه ملی «ضروری» است.

در تازه‌ترین برآوردی که از سوی وزارت کشور ایران اعلام شده، خسارت‌های ناشی از سیل تا کنون به ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. دست‌کم ۷۶ تن از شهروندان نیز جان خود را از دست داده‌اند.

ورود سامانه بارشی جدید به کشور

سازمان هواشناسی ایران می‌گوید از روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین، سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می‌شود. به گفته این سازمان بیشترین بارش‌های روز دوشنبه در خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی رخ می‌دهد. مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی می‌گوید «شرایط تحت کنترل است».

در حالی‌که روز گذشته پزشک قانونی کشور شمار رسمی قربانیان سیل‌ هفته‌های اخیر را ۷۶ نفر اعلام کرد، شهروندان در نقاط مختلف ایران همچنان درگیر مشکلات ناشی از بارش‌ها، سیلاب‌ها و طغیان رودخانه‌ها هستند.

در روز یک‌شنبه بارش‌های شدید در دست‌کم پنج استان ایران ادامه داشت؛ مناطقی در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، مناطقی در خراسان رضوی و خراسان جنوبی. در نتیجه طغیان رودخانه‌ها و سیلاب‌ها خسارت‌های مالی نیز گزارش شده‌است. با این حال هنوز گزارشی از خسارت‌های جانی ارائه نشده‌است.

در هرمزگان راه برخی روستاها قطع شده، در کرمان هفت مسیر، و راه ارتباطی ده‌ها روستا در جنوب این استان مسدود شده‌‌است، همین‌طور چند مسیر اصلی و فرعی در جنوب سیستان و بلوچستان.

​چهار سد در خراسان رضوی سرریز شده و هشت رودخانه در همین استان سیلابی شد. در خراسان جنوبی نیز برخی از مسیرها و راه‌ها مسدود شدند.

صبح روز دوشنبه مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته «در حال حاضر شرایط تحت کنترل است».

با این حال این مقام دولتی بارندگی‌ها در برخی مناطق، مانند طبس، زیرکوه و سربیشه را «بی‌سابقه» توصیف کرده‌است.

در استان سیستان و بلوچستان نیز گزارش‌هایی از آب‌گرفتگی منتشر شده‌است.

روز دوشنبه وزارت آموزش و پرورش ایران اعلام کرد امتحانات نهایی در مناطق سیل‌زده، سه نوبته می‌شوند؛ امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه‌های دوازدهم و سوم متوسطه نظری، فنی و حرفه‌ای و پیش‌دانشگاهی نظام قدیم علاوه بر خرداد و شهریور، یک نوبت دیگر در تیر یا مرداد برگزار خواهد شد.

دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده می‌توانند در هر یک از این سه نوبت شرکت کنند.

سامانه بارشی جدید

فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی ایران، می‌گوید روز سه‌شنبه سامانه بارشی تازه‌ای از مناطق شمال غرب، و سپس در روز چهارشنبه از نیمه غربی وارد کشور می‌شود که به وزش بادهای شدید در این مناطق می‌انجامد.

خانم گودرزی می‌گوید در روز دوشنبه بارش‌ها، در برخی موارد همراه با وزش باد شدید، در شمال شرق، شرق، جنوب شرق، برخی مناطق کرمان و شرق هرمزگان ادامه خواهد داشت.

بیشترین مقدار بارش‌ها در خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی پیش‌بینی شده‌است.

خبرگزاری‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی|ت
XS
SM
MD
LG