لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

ایران: فرانسه دیپلمات بازداشتی ما را فورا آزاد کند


بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی
بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی

به دنبال انتشار اطلاعیه سه وزیر فرانسوی در خصوص مسدود شدن دارایی‌های سرویس‌های اطلاعاتی و دو شهروند ایران در واکنش به «طرح حمله به همایش مجاهدین خلق»٬ وزارت خارجه ایران ضمن رد این اتهام خواهان آزادی فوری دیپلمات بازداشت شده‌اش در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت خارجه روز سه شنبه٬ ۱۰ مهرماه٬ گفت: «بار دیگر با رد اتهامات و ادعاهای مطرح شده٬ مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و خواستار آزادی فوری ایشان هستیم.»

وی با اظهار این‌که «هرگونه اقدام تروریستی» از سوی جمهوری اسلامی محکوم است٬ گفت: «با توجه به اسناد و مدارک موجود٬ نقش معاندان٬ بدخواهان و عوامل مخرب شناخته شده در طراحی این نمایش مضحک روشن است.»

این اظهارات پس از آن مطرح شد که در همین روز وزارتخانه‌های کشور، امور خارجه، و اقتصاد فرانسه در اطلاعیه‌ای مشترک٬ با اشاره به «طرح حمله» به همایش مجاهدین خلق در خاک فرانسه نوشتند که «این اقدام شدیداً‌ جدی است و نمی‌توان آن را بی‌پاسخ گذاشت.»

در همین راستا دولت فرانسه اعلام کرده است که این کشور دارایی‌های متعلق به سرویس‌های اطلاعاتی ایران و دو شهروند ایرانی را در واکنش به «طرح حمله به همایش مجاهدین خلق» در ماه ژوئن مسدود کرده است.

همایش «شورای ملی مقاومت» نهم تیرماه که گفته می‌شود «طرح حمله» به آن خنثی شده است، در حومه پاریس برگزار شد و به گفته سازمان مجاهدین خلق، بیش از ۲۵ هزار نفر در آن شرکت داشتند.

فرانسه تیرماه گذشته یک دیپلمات ایران و دو نفر دیگر را در رابطه با طرح این حمله بازداشت کرد و به تهران هشدار داد که منتظر «یک پاسخ قوی» در این ارتباط باشد. این دیپلمات اسدالله اسدی نام دارد که در سفارت ایران در وین کار می‌کرد.

بهرام قاسمی روز سه‌شنبه ضمن درخواست آزادی این دیپلمات بازداشتی٬ ماجرای «حمله به همایش مجاهدین خلق» را «سناریو و توطئه ای برای تخریب روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا دانست» که به گفته وی در در راستای اهداف آمریکا و اسرائیل و صحنه‌گردانی و «یک گروهک تروریستی و ضد مردمی مقیم فرانسه» انجام گرفته است.

وی خواستار «واقع‌بینی» مقامات فرانسوی در قبال جمهوری اسلامی شد و نسبت به کسانی که «در صدد تخریب روابط» ایران با فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی هستند٬ هشدار داد.

علیرغم تکذیب‌های مکرر ایران در خصوص دست داشتن در طرح این توطئه٬ یک منبع دیپلماتیک فرانسه روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که «بدون شک» وزارت اطلاعات ایران، که توسط آیت الله علی خامنه‌ای کنترل می‌شود، دستور این «حمله ناکام» را در ماه ژوئن در پاریس داده‌است.

سه وزیر فرانسوی نیز در اطلاعیه خود با اشاره به مسدود شدن اموال وزارت اطلاعات و دو شهروند ایران٬ بر دست داشتن جمهوری اسلامی در طرح این حمله تاکید کرده و گفته است که اتخاذ چنین تصمیمی نشان‌دهنده این است که فرانسه برای «مبارزه علیه تروریسم، در هر شکل آن، به‌ویژه در خاک خود» مصمم است.

با استفاده از خبرگزاری مهر و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG