لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

هشدار امامان جمعه به پزشکیان درباره ترکیب کابینه؛ ظریف رئیس شورای راهبری دولت جدید شد


مسعود پزشکیان (نفر وسط) رئیس‌جمهور منتخب همراه با محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم
مسعود پزشکیان (نفر وسط) رئیس‌جمهور منتخب همراه با محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم

گروهی از امامان جمعه در ایران به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب، درباره ترکیب کابینه او هشدار دادند و همزمان اعلام شد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین، به عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم منصوب شده است.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در مراسم نمازجمعه ۲۲ تیرماه از آقای پزشکیان خواست کاری نکند که به گفته او، دعوای دوگانه «تعهد و تخصص» دوباره باب شود.

او با اشاره به «۱۸ شاخص» که رئیس‌جمهور جدید ایران برای انتخابات همکاران خود اعلام کرده است، گفت که خود او هم یک شاخص دارد و آن این‌که دعوای دوگانه «تعهد و تخصص» دوباره پس از ۴۵ سال باب نشود چرا که در این ۴۵ سال به اندازه کافی متخصص متعهد داریم».

نظام جمهوری اسلامی در چند دهه گذشته بیشتر افرادی را به کار گرفته است که پایبندی به ولی‌فقیه و ایدئولوژی حکومت داشته‌اند و بسیاری از پست‌های دولتی و حکومتی به کارگزارانی واگذار شده که «تعهد» بیشتری داشته‌اند تا «تخصص».

مسعود پزشکیان در انتخابات روز ۱۵ تیرماه با شکست سعید جلیلی، نامزد اصولگرایان، و کسب بیش از ۱۶ میلیون رأی به عنوان رئیس‌جمهور نهم ایران معرفی شد. او ۱۸ معیار برای حضور افراد در کابینه جدید اعلام کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به «اعتقاد به قانون اساسی و قوانین بالادستی»، «داشتن نگرش ملی»، «اعتقاد به کار کارشناسی»، «معتقد و عامل به تخصص‌گرایی و شایسته‌گزینی» و «تحقق مطالبات زنان، جوانان و اقوام» اشاره کرد.

اما احمد خاتمی می‌گوید اگرچه این معیارهای ۱۸ گانه «عالی» هستند اما دوگانه «تعهد و تخصص» مطلقاً به مصلحت کشور نیست.

امام جمعه اصفهان هم در خطبه‌های نمازجمعه ۲۲ تیرماه از مسعود پزشکیان خواست افرادی را برای کار به دولت خود دعوت کند که به گفته او، «انقلابی» باشند و کابینه‌ای تشکیل ندهد که با رهبر جمهوری اسلامی «زاویه» داشته باشد.

او حتی به صراحت خواستار آن شد که برای انتصابات مدیران استانی با نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در استان‌ها و امامان جمعه مشورت شود.

تعیین شروط برای رئیس‌جمهور جدید توسط امامان جمعه که منصوب رهبر جمهوری اسلامی هستند و از دیدگاه‌های محافظه‌کاران حمایت می‌کنند، در حالی است که پنج نامزد اصولگرا با دیدگاه‌های نزدیک به آن‌ها، در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری شکست خوردند و نامزد اصلاح‌طلبان با شعار «تغییر» پیروز شد.

با نزدیک‌تر شدن به روزهای انتخاب و معرفی اعضای دولت چهاردهم گمانه‌زنی‌های زیادی برای حضور افراد و چهره‌های آشنا در کابینه رئیس‌جمهور جدید از این سو و آن سو شنیده می‌شود. اما بیشتر آن‌ها در حد شنیده‌ها و شایعاتی است که به فاصله اندکی توسط نزدیکان آقای پزشکیان تکذیب می‌شود.

با این حال، روز جمعه به‌طور رسمی اعلام شد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران، طی حکمی از سوی رئیس‌جمهور منتخب، به عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم منصوب شده است. این در حالی است که او پیشتر گفته بود هیچ سمتی در دولت جدید نخواهد داشت.

آقای ظریف پس از انتصاب به این سمت از تمامی افراد و رسانه‌ها خواست که از دامن زدن به «شایعات و طرح اسامی که پایه و اساسی ندارد و به اعتماد عمومی نیز خدشه وارد می‌کند» خودداری کنند.

بنابر گزارش‌ها، مسعود پزشکیان برای چینش کابینه جدید چندین کارگروه تعیین کرده است، اما رؤسای‌جمهور در ایران باید دست‌کم گزینه‌های خود برای وزارتخانه‌های کلیدی اطلاعات، دفاع، خارجه و وزارت کشور را با علی خامنه‌ای مطرح کنند و پس از تایید او این گزینه‌ها در فهرست نهایی قرار می‌گیرند.

گفته می‌شود که دامنه نفوذ رهبر جمهوری اسلامی به وزارتخانه‌های دیگر چون فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کشیده شده است.

محمد هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با رسانه‌ها از انتخاب پنج کارگروه توسط رئیس‌جمهور منتخب خبر داده است.

آقای هاشمی گفته که مسعود پزشکیان از این کارگروه‌‌ها خواسته است تا برای هر وزارتخانه سه گزینه مناسب مشخص کنند تا او بتواند از میان آن‌ها بهترین فرد را برای تصدی وزارتخانه‌ها انتخاب کند.

به گفته او، «روشی که رئیس‌جمهور جدید برای چینش کابینه خود در نظر گرفته روش مناسبی است و احتیاجی به توصیه کسی ندارد».

قرار است مراسم تحلیف مسعود پزشکیان روز ۹ مرداد برگزار شود. پس از مراسم تحلیف، او دو هفته فرصت دارد تا وزیران کابینه را برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا/س.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG