لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

اوج‌گیری قیمت مسکن در تهران به متری حدود ۹۰ میلیون تومان


آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در ماه گذشته به نزدیک ۹۰ میلیون تومان رسیده است.

بر اساس آمارهای این نهاد رسمی که در سایت آن منتشر شده، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران طی مرداد ماه به ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به مرداد پارسال نزدیک به ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا نیز روز یکشنبه اول مهرماه با اشاره به آمارهای جدید بانک مرکزی نوشته است که ۵۱ درصد مردم تهران قدرت خرید خانه متری ۸۸ میلیون تومانی را ندارند.

این گزارش می‌افزاید ۵۱ درصد خانوارهای تهرانی، مستاجرند که علاوه بر تحمل تورم ۴۵ درصدی اجاره‌بها، باید ۴۸ سال هم در انتظار خرید خانه باشند.

این گزارش می‌افزاید مسکن، در سال‌های اخیر تبدیل به معظلی بزرگ برای تمام مردم شده است.

دولت ابراهیم رئیسی در ابتدای کار خود قول داده بود سالانه یک میلیون واحد مسکن بسازد تا از بحران تورم مسکن و اجاره‌بها جلوگیری کند؛ موضوعی که حتی بخش کوچکی از آن نیز محقق نشد.

در زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، متوسط قیمت هر متر مربع خانه در تهران زیر ۳۲ میلیون تومان بود.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس ۲۵ فروردین اعلام کرد پیشرفت طرح «نهضت ملی مسکن» در سطح ۲ درصد متوقف شده و تنها بخش «بسیار جزئی» از پروژه‌های مسکن دولتی تحویل شده است.

او گفت آنچه هم تحویل شده است، مربوط به پروژه «اقدام ملی مسکن» دولت قبل است.

مقامات دولت سیزدهم و سایر مسئولان حکومتی توضیح نداده‌اند این دولت چرا نتوانسته حتی به بخش کوچکی از وعده‌های خود برای حل بحران مسکن عمل کند و دولت چهاردهم نیز تاکنون گزارشی از وضعیت راه‌اندازی طرح‌های خانه‌سازی و برنامه دولت جدید برای حوزه مسکن ارائه نکرده است.

خبرگزاری ایسنا می‌نویسد خرید خانه برای مردم تبدیل به رویایی شده است که احتمال دارد در طول زندگی‌شان به آن دست نیابند.

این گزارش می‌افزاید بیش از ۵ میلیون خانوار مسکن ملی در کشور وجود دارد که در ۱۹ سال اخیر، موفق به خرید خانه نشده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های بانک مرکزی، ایسنا و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG