لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران «۱۰ درصد» بیشتر از میانگین جهانی است


مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۶ برابر بیشتر از استاندارد جهانی ارزیابی شده است
مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۶ برابر بیشتر از استاندارد جهانی ارزیابی شده است

آزیتا نبی‌زاده، سرپرست گروه ارزیابی فناوری سلامت سازمان غذا و دارو می‌گوید میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران ۱۰ درصد از میانگین جهانی بالاتر است.

او روز دوشنبه اول مرداد ماه گفت در حالی است که سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که حداکثر ۳۰ درصد نسخه‌های تجویزی حاوی آنتی‌بیوتیک باشند، در ایران «۴۰ درصد» نسخه‌های پزشکان حاوی آنتی‌بیوتیک است.

خانم نبی‌زاده در عین حال تأکید کرد که میزان تجویز آنتی‌بیوتیک طی سال‌های گذشته حدودا ۵۰ درصد بوده که با تلاش‌های انجام شده توسط سازمان غذا و دارو و معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور این میزان به ۴۰ درصد کاهش یافته است.

سال ۲۰۱۸ سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرد که ایران با مصرف ۳۸.۷۸ دوز تعریف‌شده روزانه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، دومین مصرف‌کننده آنتی‌بیوتیک در سطح جهان است.

گزارشی که روزنامه همشهری اردیبهشت ۱۴۰۳ منتشر کرد از مصرف بالای آنتی‌بیوتیک در ایران حکایت داشت و نشان می‌داد که ایرانی‌ها سالانه ۶۰ میلیون آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های کمیته ملی مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک، مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۶ برابر بیشتر از استاندارد جهانی است.

مصرف خودسرانه و بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید و مقاومت میکروبی بدن می‌شود و ادامه این رویه می‌تواند انسان را به آلرژی‌های خطرناک یا حساسیت‌های دارویی مبتلا کند.

در سال‌های اخیر مقاومت در برابر داروهای ضدمیکروبی به یک معضل جهانی و نگرانی برای کارشناسان سازمان جهانی بهداشت تبدیل شده تا جایی که این سازمان ۱۸ تا ۲۴ نوامبر (۲۷ آبان تا ۷ آذر) را هفته جهانی «آگاه‌سازی داروهای ضدمیکروبی و پیشگیری از مقاومت میکروبی» نامگذاری کرده است.

نازلی نادر، کارشناس تجویز و مصرف دارو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی می‌گوید از آنجا که استفاده غیرمنطقی از داروهای ضدمیکروبی موجب بروز مقاومت میکروبی می‌شوند، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۵۰ مقاومت میکروبی، از سرطان قربانیان بیشتری داشته باشد.

XS
SM
MD
LG