لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان

زنده سپاه می‌گوید جسد عباس نیلفروشان پیدا شد؛ اظهارات جدید درمورد «غیبت قاآنی»

خلاصه رویدادها:

  • شلیک نیروهای اسرائیل به سوی صلح‌بانان سازمان ملل با اعتراض شماری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، کانادا، اندونزی و ایرلند روبه‌رو شد
  • سخنگوی صلح‌بانان سازمان ملل اعلام کرد حضور این نیروها در جنوب لبنان ادامه می‌یابد
  • حملات هوایی اسرائیل به دو محله در بیروت دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی برجای گذاشت و به گفته رویترز، به نظر می‌رسد وفیق صفا، از مقام‌های امنیتی حزب‌الله، از این حمله جان سالم به در برده است
  • به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت
  • رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله ایران گفت‌وگو کردند
  • وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که پاسخ کشورش به ایران «مرگبار و غافلگیرکننده» خواهد بود
  • هواپیمایی امارات پروازها به ایران را تا ۱۵ اکتبر لغو کرد

۱۰:۳۷ ۱۷.۷.۱۴۰۳

«نگرانی آمریکا از گسترش عملیات اسرائیل در لبنان؛ آتش‌بس در دستور کار نیست»

مقامات آمریکایی به شبکه سی‌ان‌ان گفتند دولت واشینگتن در حال حاضر درگیر یک کوشش فعالانه برای پیشنهاد آتش‌بس بین اسرائیل و حزب‌الله نیست و به محدود کردن عملیات اسرائیل در لبنان و علیه ایران، به جای تلاش برای توقف کامل خصومت‌ها، اکتفا کرده است.

این مقامات آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند اسرائیل از یک عملیات محدود در لبنان سخن گفته بود ولی اکنون نگرانی در دولت جو بایدن در حال افزایش است و این پرسش را برانگیخته که آیا دولت بنیامین نتانیاهو به درخواست‌های دولت بایدن توجه می‌کند یا نه.

این مقامات از نگرانی در خصوص تبدیل عملیات اسرائیلی در لبنان به یک درگیری گسترده‌ و درازمدت خبر داده و خود یادآوری کردند که تلاش‌های آمریکا در یک سال گذشته نیز برای مذاکره بر سر آتش‌بس بین اسرائیل با گروه افراطی حماس در غزه هم با شکست روبه‌رو شد. حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

به نوشته سی‌ان‌ان، نیت اولیه اسرائیل یک تهاجم زمینی گسترده به لبنان بود ولی آمریکا اسرائیل را متقاعد کرد که این اقدامات را محدود کند.

یک مقام آمریکایی به این شبکه گفت نفوذ ایالات متحده در مورد عملیات نظامی اسرائیل محدود است و واشینگتن نمی‌تواند اسرائیل را از انجام طرح‌های نظامی باز دارد.

به نوشته سی‌ان‌ان، آمریکا دست‌کم در تلاش است تا عملیات اسرائیل هم در قبال حزب‌الله در لبنان و هم در قبال جمهوری اسلامی ایران را «شکل» داده و «محدود کند».

کارین ژان‌پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه گفته بود واشینگتن «با اسرائیلی‌ها، لبنانی‌ها و دیگران» در مورد زمان مناسب برای توافقی جهت آتش‌بس در لبنان به طور منظم رایزنی می‌کند.

اما به نوشته سی‌ان‌ان، یکی از مشکلات پیشبرد تماس‌ها این است که پس از کشته شدن تمامی کادر رهبری حزب‌الله، معلوم نیست چه عاملی باید به نمایندگی از سوی این گروه در مذاکرات مشارکت کند.

یک مقام آمریکایی ابراز امیدواری کرد در وضعیت فعلی که حزب‌الله به آن دچار شده، لبنان بتواند این گروه را مهار کند هر چند که آمریکا آگاه است که لبنان دولتی به‌شدت ناکارآمد دارد و این کشور عملا در جا می‌زند.

۱۰:۱۸ ۱۷.۷.۱۴۰۳

آغاز عملیات «هدفمند» ارتش اسرائیل در جنوب غرب لبنان

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد لشکر ۱۴۶ این ارتش از یک روز پیشتر، «عملیات‌های محدود، موضعی و هدفمند» را علیه اهداف و زیرساخت‌های حزب‌الله در جنوب غرب لبنان آغاز کرده است.

به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، این نشان‌دهنده تغییر در فعالیت‌های ارتش اسرائیل پس از یک سال عملیات دفاعی در امتداد مرز شمال غربی اسرائیل با لبنان است.

لشکر ۱۴۶ اولین لشکر ذخیره‌ای است که به عنوان بخشی از عملیات نظامی جاری علیه حزب‌الله در منطقه شمالی در جنوب لبنان شرکت می‌کند.

به نوشتهٔ جروزالم‌پست، از زمان آغاز جنگ، این لشکر به عنوان یک مقر منطقه‌ای دفاعی عمل کرده و نیروهای آن در سراسر شمال اسرائیل، نوار غزه، و در یهودیه و سامره مستقر شده‌اند. نیروهای این لشکر در کنار تیپ ۲۱۳ توپخانه و سایر یگان‌های نظامی برای شناسایی و خنثی کردن زیرساخت‌های حزب‌الله در منطقه کار می‌کنند.

۰۹:۴۲ ۱۷.۷.۱۴۰۳

کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کامالا هریس معاون جو بایدن و نامزد حزب دموکرات در انتخابات، در گفت‌وگویی ضبط‌شده با برنامه «شصت دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس، از «متحد نزدیک» خواندن بنیامین نتانیاهو سر باز زد.

کامالا هریس در پاسخ به این پرسش که آیا آقای نتانیاهو را «یک متحد نزدیک و واقعی» می‌داند، گفت: «سؤال بهتر این است که آیا بین مردم آمریکا و مردم اسرائیل، اتحادی مهم و پایدار وجود دارد؟ که جواب آن، مثبت است».

در این گفت‌وگو که در سالگرد حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل و آغاز جنگ خونین غزه پخش شد، نامزد حزب دموکرات، در نشانی آشکار از علاقه‌اش به ادامه سیاست خارجی جو بایدن، ضمن تأکید بر حق اسرائیل برای دفاع از خود، به کشته‌شدن «تعداد بسیار زیادی از فلسطینی‌های بی‌گناه» اشاره کرد.

خانم هریس گفت جنگ، غزه را با خاک یکسان کرده و باعث کشته‌شدن نزدیک به ۴۲ هزار فلسطینی شده است.

۰۹:۳۴ ۱۷.۷.۱۴۰۳

رئیس ستاد مرکزی گروه حزب‌الله لبنان «کشته شد»

ارتش اسرائیل اعلام کرد رئیس ستاد مرکزی گروه حزب‌الله لبنان را از پای درآورده است.

سخنگوی ارتش تأیید کرد که سهیل حسین حسینی در «یک حمله دقیق» و بر اساس اطلاعات از محل او در بامداد دوشنبه ۱۶ مهر در بمباران اسرائیلی در بیروت کشته شد.

در روز دوشنبه نیروی هوایی اسرائیل حملات متعددی را از جمله در ضاحیه و چند شهر دیگر لبنان انجام داده بود که به نوشته رسانه‌های اسرائیل حدود یکصد جنگنده در این عملیات مشارکت داشتند.

گزارش ارتش اسرائیل تشکیلات ستاد حزب‌الله را «واحد لجستیکی» حزب‌الله «که با تمامی امور مربوط به بودجه‌بندی و سازماندهی بودجه مجموعه‌ها و شاخه‌های مختلف این گروه سر و کار داشته و سهیل حسین حسینی سرپرست آن بوده»، توصیف کرد.

به گفته سخنگوی ارتش، سهیل حسین حسینی مسئول اصلی در قراردادهای مربوط به نقل و انتقالات تسلیحات میان جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله بود، مسئولیت توزیع پول‌های کسب شده از درآمد قاچاق میان یگان‌های مختلف حزب‌الله را بر عهده داشت و همچنین رد و بدل شدن پول و تخصیص منابع زیر نظر او انجام می‌شد.

این عضو ارشد کشته شده حزب‌الله در کار توزیع جنگ‌افزار پیشرفته بین یگان‌های این گروه نیز نقش داشته است.

رئیس ستاد مرکزی حزب‌الله یکی از اعضای شورای جهادی حزب‌الله بود. این شورا رهبری نظامی ارشد این گروه را در دست دارد.

سهیل حسین حسینی تازه‌ترین مهره ارشد در گروه حزب‌الله است که در سلسله عملیات هدفمند نیروی هوایی اسرائیل در حدود سه هفته اخیر در لبنان کشته شده است. تقریباً تمامی کادر رهبری و فرماندهان اصلی این گروه در این سه هفته از پای درآمده‌اند.

احمد وحیدی، فرمانده اسبق نیروی قدس سپاه پاسداران که از پایه‌گذاران حزب‌الله بوده، در روزهای گذشته در تهران گفت کادر فرماندهی حزب‌الله با نیروهای جدید به جای فرماندهان کشته‌شده تکمیل شده و «خلأیی» وجود ندارد.

۰۹:۱۴ ۱۷.۷.۱۴۰۳

منابع خبری داخلی ایران: صدای انفجارهای اصفهان مربوط به حمله نبود

منابع خبری داخلی ایران می‌گوید قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء هرگونه حمله خارجی در شهر اصفهان را تکذیب کرده است.

بامداد گذشته، ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد روز هفدهم مهر ماه مردم اصفهان صدای شدید انفجاری را شنیدند که باعث ترس بسیاری از حمله احتمالی اسرائیل شد.

بنا بر اعلامیه‌ای که از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء منتشر شده، این قرارگاه اما هرگونه حمله خارجی در شهر اصفهان را تکذیب کرده است؛ به گفته این بیانیه، صدای شنیده شده در اصفهان مربوط به «آزمایش سامانه جدید پدافندی اصفهان» بوده است.

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از «یک مقام آگاه در سپاه پاسداران» نوشته است: صدای انفجار نیمه‌شب گذشته در حوالی اصفهان به‌دنبال رویت یک شی نورانی و فعالیت آزمایشی سامانۀ پدافندی صورت گرفت.

فارس نوشته است که «هیچ اتفاق خاصی دیگری» اعم از رزمایش یا حمله خارجی «صحت ندارد.»

پیش‌تر و در میانه مردادماه هم صدای انفجاری در اصفهان به گوش رسیده بود که معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان صدای انفجار شنیده شده در جنوب شهر اصفهان را ناشی از «اقدامات آموزشی» دانسته بود.

پیش از آن نیز، در اردیبهشت ماه امسال و پس حمله اول موشکی ایران به سمت اسرائیل، صدای چند انفجار شدید در اصفهان به گوش رسیده بود که روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی نوشتنه بود تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در حمله اسرائیل به پایگاه هوایی هشتم شکاری اصفهان، بخش مهمی از سامانه پدافند هوایی «اس-۳۰۰» در این پایگاه آسیب دیده است.

۰۵:۲۹ ۱۷.۷.۱۴۰۳

رئیس سی‌آی‌ای می‌گوید محاسبه اشتباه می‌تواند تنش میان ایران و اسرائیل را تشدید کند

ویلیام برنز، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات ایالات متحده، سی‌آی‌ای، گفت که اگرچه واشینگتن اعتقاد دارد نه ایران و نه اسرائیل، هیچ کدام «به دنبال یک جنگ تمام عیار نیستند»، اما خطر تشدید ناخواسته درگیری‌ها «بسیار واقعی به‌نظر می‌رسد».

آقای برنز روز دوشنبه در کنفرانسی مربوط به امنیت ملی که در ایالت جورجیا برگزار شد، عنوان کرد که بزرگ‌ترین خطری که ممکن است به تشدید تنش‌ها منجر شود، «محاسبه اشتباه» است، امری که او آن را در «رده اتفاقات ممکن» قرار داد.

به گفته او، اسرائیل «به دقت در حال ارزیابی این مسئله است که چگونه به آخرین حمله موشکی ایران پاسخ دهد». وی اما حاضر نشد درباره نوع واکنش اسرائیل گمانه‌زنی کند.

رئیس سی‌آی‌ای اظهار داشت: «به نظرم همه ما کاملا از عواقب اشکال مختلف حمله و تاثیر آن بر بازار جهانی انرژی و بازار جهانی مطلع هستیم.»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، هفته گذشته گفته بود که از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند، اما مشخص نیست که آیا واشینگتن موافق شده که اسرائیل را به طور کامل از چنین گزینه‌ای منصرف کند یا نه. از سویی بازار نفت نیز به دلیل احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران در وضعیت پرخطر بوده است.

آقای برنز افزود که «تصمیم‌گیرنده نهایی» در ایران علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است و سازمان سی‌آی‌ای «تغییر خاصی در لحن آنها تشخیص نداده است».

این مقام آمریکایی سپس گفت که همچنان تا حدی امید دارد که بین اسرائیل و گروه افراطی حماس توافقی به دست بیاید که به آزادی گروگان‌های اسرائیلی منجر شود. وی اما تاکید کرد که مذاکرات بسیار چالش‌انگیز است و به مانند صخره‌ای می‌ماند که آن را باید در سربالایی هل داد.

ویلیام برنز عنوان کرد: «ما دست‌کم چند بار به توافق نزدیک شدیم، اما بسیار دشوار بوده است.»

۰۲:۲۶ ۱۷.۷.۱۴۰۳

پیام نتانیاهو در سالگرد هفتم اکتبر: تا محقق شدن اهدافمان، به جنگ ادامه می‌دهیم

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه در نطقی تلویزیونی به مناسبت سالگرد هفتم اکتبر گفت: «ما به مبارزه ادامه خواهیم داد و با اتحاد پیروز خواهیم شد».

او گفت اسرائیل در حال دستیابی به اهدافی است که در جنگ ترسیم کرده و این اهداف شامل «سرنگونی حکومت حماس، بازگرداندن همه گروگان‌ها به خانه چه زنده و چه جانباخته» می‌شوند.

نخست وزیر اسرائیل اسرائیل افزود تا زمانی که این اهداف به طور کامل محقق نشود، هر تهدید احتمالی آینده از سمت غزه از بین نرود، و ساکنان جنوب و شمال اسرائیل به خانه‌هایشان بازنگردند «متوقف نخواهیم شد».

بنیامین نتانیاهو همچنین گفت پیام‌های زیادی از سربازان، مجروحان و خانواده‌های داغدار اسرائیلی دریافت کرده است که «نباید جنگ را زودتر از وقتش متوقف کنیم.»

او همچنین گفت برای نسل‌ها، هفتم اکتبر نمادی از مصمم و قوی بودن اسرائیل خواهد ماند.

۰۲:۱۹ ۱۷.۷.۱۴۰۳

یادبود سالگرد هفتم اکتبر در شهرهای مختلف جهان

یادبود قربانیان هفتم اکتبر؛ جامعه یهودیان آرژانتین، بوئنوس آیرس
یادبود قربانیان هفتم اکتبر؛ جامعه یهودیان آرژانتین، بوئنوس آیرس

همزمان با نخستین سالگرد هفتم اکتبر، مراسم یادبود قربانیانی که به دست شبه‌نظامیان فلسطینی کشته شدند در اسرائیل و در برخی از کشورها برگزار شد.

در اسرائیل مراسم‌های مختلف از ساعت ۶:۲۹ که زمان دقیق این یورش بود آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه یافت.

اما پیش از ساعت ۶:۲۹ نیز خانواده‌های کشته‌شدگان و گروگان‌ها با حضور در محل جشنواره موسیقی نوا، جایی که صدها نفر در آن کشته شدند، یاد آنها را گرامی داشتند.

در نیویورک مراسمی با حضور شهردار و فرماندار ایالت نیویورک در پارک مرکزی این شهر برگزار شد.

همچنین گروهی با در دست داشتن پرچم‌های اسرائیل در نزدیکی بازار بورس نیویورک و در برابر حامیان فلسطینی‌ها تظاهرات کردند.

در دانشگاه کلمبیا در همین شهر گروهی از طرفداران اسرائیل در خارج از محوطه دانشگاه با در دست داشتن پرچم‌های اسرائیل و تصاویری از گروگان‌ها تجمع کردند؛ این تجمع همزمان با تظاهرات دانشجویان طرفدار فلسطینی‌ها برگزار می‌شد.

در تورنتوی کانادا نیز سازمان‌های یهودی مستقر در این شهر همایشی ۲۵ هزار نفره برگزار کردند.

در پارک کوئینز تورنتو نیز همزمان دو تجمع طرفداران و مخالفان اسرائیل برگزار شد.

در سیدنی استرالیا گروهی که پرچم‌های اسرائیل و استرالیا در دست داشتند، به خواندن اسامی گروگان‌های باقی‌مانده در غزه پرداختند.

همچنین به گزارش آسوشیتدپرس، نمایشگاه عکس مربوط به جشنواره موسیقی نوا که در موزه ملی وایتزمن در فیلادلفیا در حال برگزاری است روز دوشنبه با بازدید گسترده حامیان اسرائیل روبه‌رو شد.

در شماری از شهرهای اروپایی از جمله پاریس، لندن و برلین نیز مراسمی به یادبود هفتم اکتبر برگزار شد.

دانش‌اموزان مدرسه‌ای یهودی در نیس فرانسه با پوشیدن پیراهنی که تصاویر گروگان‌ها روی آن درج شده یاد قربانیان هفتم اکتبر را گرامی داشتند
دانش‌اموزان مدرسه‌ای یهودی در نیس فرانسه با پوشیدن پیراهنی که تصاویر گروگان‌ها روی آن درج شده یاد قربانیان هفتم اکتبر را گرامی داشتند

در تایلند نیز در کلیسایی در شمال شرق این کشور، خانواده سریائون با حضور در یک کلیسا برای بازگشت سالم پسرشان دعا کردند؛ واگارا سریاون، ۳۲ ساله، یکی از شش تایلندی است که گمان می‌رود هنوز در گروگان گروه افراطی حماس است.

۰۱:۳۷ ۱۷.۷.۱۴۰۳

حزب‌الله «حدود ۱۹۰ پرتابه به اسرائیل شلیک کرد»

ارتش اسرائیل اعلام کرد گروه حزب‌الله در طول روز دوشنبه و تا ساعت ۲۳ حدود ۱۹۰ پرتابه به سمت این کشور شلیک کرده است.

آمریکا کلیت حزب‌الله و اتحادیه اروپا شاخه نظامی آن را تروریستی قلمداد می‌کنند.

در همین حال گروه حزب‌الله مدعی حمله موشکی به یک پایگاه نظامی در جنوب حیفا و همچنین به طبریه شده است.

ارتش اسرائیل هنوز درباره این ادعا اظهار نظری نکرده اما پیشتر گفته بود تمامی پنج موشک که از داخل لبنان به سمت حیفا شلیک شده بودند رهگیری شدند.

همچنین بنابر اعلام ارتش اسرائیل، تعدادی از ۱۵ موشکی که به طبریه شلیک شده بودند رهگیری و منهدم شدند.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل از انهدام یک موشک شلیک شده از یمن خبر داده است.

۰۰:۲۰ ۱۷.۷.۱۴۰۳

آمریکا می‌گوید نیروهای حافظ صلح در لبنان به هیچ وجهی نباید به خطر بیفتند

وزارت خارجه ایالات متحده با تاکید بر نقش مهم نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در برقراری امنیت در لبنان گفت که واشینگتن نمی‌خواهد این نیروها به هیچ وجهی در خطر باشند و از جمله تحت حملات اسرائیل قرار بگیرند.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به فعالیت‌های اخیر ارتش اسرائیل در نزدیکی مکان استقرار آنها در جنوب لبنان ابراز «نگرانی عمیق» کرده بودند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در نشستی خبری با اشاره به این بیانیه گفت: «ما نمی‌خواهیم که ببینیم نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان تحت هیچ شرایطی در خطر قرار بگیرند. نیروهای یونیفل نقش مهمی در برقراری امنیت در لبنان ایفا کرده‌اند.»

ماموریت نیروهای حافظ صلح در لبنان با رای شورای امنیت سازمان ملل متحد مشروعیت یافته و این نیروها موظفند که به ارتش لبنان کمک کنند تا مرز لبنان و اسرائیل عاری از تسلیحات و شبه‌نظامیان مسلح باقی بماند. اما این امر همواره باعث ایجاد اصطکاک با حزب‌الله بوده که عملا جنوب لبنان را در اختیار دارد

ارتش اسرائیل هفته گذشته از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل خواست تا برای حفظ امنیت خود در اسرع وقت بیش از پنج کیلومتر از مرز بین اسرائیل و لبنان - معروف به خط آبی - دور شوند.

اما رئیس نیروهای حافظ صلح روز پنج‌شنبه تاکید کرد که آنها در محل استقرار خود باقی می‌مانند و صرفا واسطه‌ای برای ارتباط میان دو طرف جنگ خواهند بود.

با این حال یونیفل روز یکشنبه عنوان کرد که نیروهای حافظ صلح به دلیل تبادل آتش میان ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان حزب‌الله در خطر هستند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG