لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

سی‌ان‌ان: سفر تیم مشترک اروپایی‌ها به واشینگتن برای دفاع از برجام


کاخ کنگره آمریکا در واشینگتن دی‌سی
کاخ کنگره آمریکا در واشینگتن دی‌سی

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه، هفتم آذرماه، در گزارشی به نقل از یک «دیپلمات ارشد اروپایی» از سفر نمایندگان سه کشور اروپایی به واشینگتن «برای دفاع» از توافق اتمی با ایران خبر داد.

در این گزارش به نقل از یک «منبع دیپلماتیک» که به نامش اشاره‌ای نشده آمده است که سه کشور آلمان و بریتانیا و فرانسه برای دفاع و محافظت از توافق اتمی موسوم به برجام «جبهه‌ای متحد» تشکیل داده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، تیم مشترک سه کشور اروپایی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری با هدف «افزایش فشار بر آمریکا» دیدارهای خود را در واشینگتن انجام خواهند داد.

طبق قانون مصوب کنگره ایالات متحده، رئیس جمهور این کشور موظف است هر ۹۰ روز پایبندی جمهوری اسلامی به توافق اتمی سال ۹۴ را تایید کند؛ اما دونالد ترامپ روز ۲۲ مهرماه گذشته، پس از دو بار تایید پایبندی ایران، از این کار سر باز زد.

مقام‌های بلندپایه در دولت ترامپ و خود او بارها اشاره کرده‌اند که ایران با پافشاری بر آزمایش موشک‌های بالیستیک در واقع به «روح برجام» پایبند نبوده است. اظهارنظری که مقامات ایرانی آن را مردود می‌دانند.

در قطعنامه ۲۲۳۱ که روز ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴ به تصویب شورای امنیت رسید آمده است: «از ایران خواسته شده که تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیکی که قابلیت حمل جنگ‌افزار را دارند اجتناب کند، از جمله به‌کارگیری فناوری مربوط به این موشک‌ها.»

ایران می‌گوید موشک‌هایی که آزمایش می‌کند قابلیت حمل کلاهک اتمی را ندارند.

دونالد ترامپ که از پیش از رسیدن به مقام ریاست جمهوری در آمریکا از مخالفان سرسخت توافق با ایران بود در حالی از تایید پایبندی تهران به برجام سر باز زد که حتی مشاوران او در دولت تایید می‌کردند که برجام حداقل فعلاً بهترین راه کنترل فعالیت اتمی ایران است.

از روز ۲۲ مهرماه با خودداری آقای ترامپ از تأیید پایبندی ایران، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت یافت تا تصمیم بگیرد که برجام را به صورت فعلی ادامه دهد یا تحریم‌های جدیدی علیه تهران وضع کند. از این زمان دو هفته بیشتر باقی نمانده است.

در این شرایط است که اکنون شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از سفر نمایندگان سه کشور اروپایی در قالب یک تیم به واشینگتن برای «دیدار با اعضای کنگره، مقامات وزارت خارجه و احتمالا مقامات کاخ سفید» خبر می‌دهد.

این در واقع ادامه کارزاری است که اروپایی‌ها از چند هفته پیش از بمب خبری دونالد ترامپ در روز ۲۲ مهرماه آغاز کردند؛ کارزاری که به گفته سی‌ان‌ان با «تشکیل یک جبهه متحد» شدت می‌گیرد.

تهران در تیرماه سال ۹۴ توافق اتمی موسوم به برجام را با گروه ۱+۵ امضا کرد که ایالات متحده تنها یک عضو آن به شمار می‌رود: دیگر اعضای این گروه عبارت بودند از فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه.

بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشتر نیز در زمینه دفاع از برجام تلاش مشترک داشته‌اند: از جمله بیانیه مشترکی که روز ۲۱ مهرماه منتشر کرده و در آن از آمریکا خواستند «پیش از هر گونه اقدامی که ممکن است برجام را تضعیف کند تبعات آن برای امنیت ایالات متحده و متحدانش را در نظر بگیرند».

XS
SM
MD
LG