لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

کنار کشیدن جودوکار ایرانی برای رو در رو نشدن با حریف اسرائیلی


محمد محمدی بریمانلو، ورزشکار ۷۳ کیلوی رشته جودو
محمد محمدی بریمانلو، ورزشکار ۷۳ کیلوی رشته جودو

در حالی که تعلیق ایران از حضور در رقابت‌های جهانی کشتی، به دلیل سیاست جمهوری اسلامی در خودداری از رویارو شدن ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی به یک تهدید جدی مبدل شده‌است، در مسابقات بین‌المللی جودوی آلمان، یک جودوکار ایرانی برای جلوگیری از مسابقه دادن با حریف اسرائیلی، از رقابت کنار رفت.

به گزارش منابع خبری آلمانی، ایرانی و اسرائیلی، محمد محمدی بریمانلو، ورزشکار ۷۳ کیلوی رشته جودو جمعه چهارم اسفند از مسابقه انصراف داد تا با ورزشکار اسرائیلی روبرو نشود.

رقابت‌های جهانی گراند اسلم جودو در دوسلدورف آلمان، از جمعه چهارم اسفند آغاز شده و یکشنبه ششم اسفند به پایان می‌رسد؛ حدود ۴۵۰ جودوکار از هفتاد کشور در این رقابت‌ها حضور دارند.

بر اساس گزارش‌ها، آقای بریمانلو روز جمعه تنها دقایقی پیش از وزن‌کشی برای آغاز مسابقات خود، اعلام انصراف کرد.

او ابتدا قرار بود با یک جودوکار آمریکایی تن به تن شود، اما به دلیل غیبت ورزشکار آمریکایی، نوبت توهار بوتبول، جودوکار اسرائیلی شد که با آقای بریمانلو روبرو گردد؛ ورزشکار ایرانی و مربیان او با آگاهی از این رخداد، انصراف را اعلام کردند.

حریف اسرائیلی که طبق قرعه قرار بود با بریمانلو روبرو شود، بدون مبارزه به مرحله بعدی صعود کرد.

در حالی که در موارد بسیاری در سال‌های گذشته، ادعا می‌شد که ورزشکار ایرانی خود اعلام انصراف داده‌است، خبرگزاری‌های ایران تأیید کردند که «بنا به تصمیم فدراسیون جودو» محمد بریمانلو اعلام انصراف کرد.

در صورتی که ایران انصراف آقای بریمانلو را بعد از وزن کِشی اعلام می‌کرد، او با محرومیت و جریمه در این رقابت‌ها روبرو می‌شد.

این رخداد در رقابت‌های جهانی جودو در حالی اتفاق می‌افتد که هنوز ماجرای باخت علیرضا کریمی قهرمان کشتی ایران در رقابت‌های دو ماه پیش لهستان، برای آنکه در مسابقه بعدی، با حریف اسرائیلی روبرو نشود، برای ایران عواقبی دارد و تهدید بسیار جدی را علیه حضور ایران در رقابت‌های جهانی کشتی مطرح کرده‌است.

مسئولان جهانی ورزش تأیید کرده‌اند که رفتار ایران در رقابت‌های بین‌المللی کشتی را رصد می‌کنند و در صورت تکرار این وضعیت، خطر تعلیق بر فراز سر کشتی ایران در پرواز خواهد بود.

فدراسیون جهانی کشتی به تازگی در هشداری سبک، آقای علیرضا کریمی را تنها به شش ماه تعلیق و مربی او را به دو سال محرومیت از حضور در رقابت‌های بین‌المللی محکوم کرد.

از سخنان هفته گذشته رسول خادم، کشتی‌گیر بنام ایرانی که در سال‌های گذشته خود رئیس فدراسیون کشتی ایران است، چنین استنباط می‌شود که او از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد به جای توسل به شیوه‌های رایج در سه دهه و نیم گذشته، به روشنی بگوید که سیاست‌های حکومت مانع از مسابقه دادن ورزشکاران ایرانی با اسرائیلی می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دو ماه پیش در یک ویدیو خطاب به علیرضا کریمی، از او خواست که سرافراز بماند زیرا به گفته او، رژیم حاکم بر ایران است که تحقیر جوانان خود را می‌خواهد.

اما آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با علیرضا کریمی، از مسئولان ورزش ایران خواست «جوایز» آقای کریمی را داده و خود نیز ظاهراً برای دلجویی، یک انگشتر عقیق‌اش را به او هدیه داد.

مسعود شجاعی، کاپیتان پرآوازه تیم ملی فوتبال ایران، به تازگی و تنها اندک زمانی بعد از حضور در مسابقه میان یک تیم یونانی که او در آن توپ می‌زند با تیمی از اسرائیل، در رقابتی که در آتن برگزار شد، دیگر به تیم ملی ایران دعوت نشد.

جودوکاران ایرانی در سال‌های گذشته نیز با کاربرد شیوه‌های گوناگونِ توصیه شده از سوی مسئولان ورزش ایران در چارچوب رعایت سیاست‌های جمهوری اسلامی، ناچار به خودداری از دادن مسابقه با ورزشکاران جودوی اسرائیلی شده بودند. یکی از مشهورترین رخدادها در این زمینه مربوط به آرش میر اسماعیلی در المپیک ۲۰۰۴ بود.

اسرائیل مانند ایران در رشته‌های جودو، کاراته و کشتی ورزشکاران زیادی دارد که برخی از آنها مانند جودوکار تال فلیکر در جهان صاحب آوازه هستند هر چند که شمار مدال‌های اسرائیلی از رقابت‌های جهانی در این رشته‌ها، بسیار کمتر از تیم‌های ایرانی است.

باروخ شموئیلوف جودوکار اسرائیلی وزن ۶۶ کیلو جمعه پنجم اسفند در رقابت‌های دوسلدورف مدال برنز را از آن خود کرد. موشه پونتی، دبیر فدراسیون جودوی اسرائیل به رسانه‌های کشورش گفت «به جایی رسیده‌ایم که از هر رقابت جهانی با مدال به کشور بازمی‌گردیم». توهار بوتبول جودوکار ۷۳ کیلو و سوگی موکی جودوکار ۸۱ کیلوی اسرائیل شنبه در ادامه رقابت‌های دوسلدورف در انتظار دریافت مدال به روی تشک می‌روند.

اکنون بعد از رخداد روز جمعه در رقابت‌های جودوی آلمان، خطر تعلیق ایران ممکن است از رشته کشتی به جودو نیز سرایت کند یا در هر رقابت تن به تن دیگر، که تاکنون ورزشکاران ایران از جمله با توسل به «تمارض»، ناچار به خودداری از رویارویی با حریفان اسرائیلی بودند، به تعلیق ایران در این رشته‌ها منجر شود.

XS
SM
MD
LG