لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

نماینده مجلس: ۲۰ نفر از زلزله‌زدگان کرمانشاه اقدام به خودکشی کرده‌اند


به گفته نماینده استان کرمانشاه، مردم مناطق روستایی در این استان زلزله‌زده بدون سرپناه در شرایط بسیار سختی قرار دارند
به گفته نماینده استان کرمانشاه، مردم مناطق روستایی در این استان زلزله‌زده بدون سرپناه در شرایط بسیار سختی قرار دارند

یکی از نمایندگان استان کرمانشاه با انتقاد از شیوه کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله اخیر در این استان، گفت که تاکنون حداقل ۲۰ نفر بر اثر فشارها اقدام به خودکشی کرده و ۴ نفر هم از سرمازدگی مرده‌اند. مسئولان وزارت بهداشت اما مرگ بر اثر سرمازدگی یا خودکشی در میان زلزله‌گان را تکذیب کرده‌اند.

شهاب نادری نماینده پاوه در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۶ دی در گفت‌وگویی با خبرگزاری خانه ملت، توصیفی از شرایط امروز زلزله‌زدگان استان کرمانشاه به دست داد که هنوز در انتظار کمک به‌سرمی‌برند.

وی اظهار داشت: «برخی از مسئولان در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کردند و قول‌هایی دادند که هیچ کدام از آنها عملی نشد. مردم را در انتظار قرار می‌دهند اما تحمل این انتظارها برای مردم بسیار دشوار است.»

به گفته این نماینده مجلس،کمک به مردم مناطق زلزله‌زده تحت‌الشعاع مسائل «سیاسی و جناحی» قرار گرفته در حالی که «فشارها بر مردم بسیار زیاد است و مردم مناطق روستایی بدون سرپناه در شرایط بسیار سختی قرار دارند».

زمین لرزه‌ای که شامگاه ۲۱ آبان در نزدیکی منطقه ازگله استان کرمانشه رخ داد حدود ۶۰۰ کشته و ۱۰ هزار مجروح بر جای گذاشت. این رخداد در عرصه سیاست ایران نیز به منازعاتی انجامید و از جمله مقامات دولت حسن روحانی با اشاره به ویرانی خانه‌های پروژه مسکن مهر که دولت محمود احمدی‌نژاد مبدع آن بود از ناکارآمدی و فساد در این پروژه سخن گفتند.

اما در این مدت نحوه کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله نیز محل مناقشه بسیار بوده به طوری که گزارش‌های متعددی از کمبود غذا، عدم مقاومت کانکس‌های اسکان موقت در برابر باد و باران و کمبود سرویس بهداشتی در مناطق زلزله‌زده منتشر شده است.

شهاب نادری نماینده مجلس در توصیف گوشه‌ای از آسیب‌هایی که زلزله‌زدگان در معرض آن قرار دارند، گفت: «بر اثر سرمازدگی ۴ نفر فوت کرده‌اند. حداقل ۲۰ نفر هم اقدام به خودکشی کرده‌اند و با توجه به شرایط این آمارها قطعاً روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.»

وی سپس اضافه کرد: «کدام وجدان بیداری قبول می‌کند دانش‌آموزان ابتدایی زیر چادر تحصیل کنند؟»

ساعتی پس از این اظهارات خبرگزاری تسنیم از قول مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه نوشت که هیچ مورد مرگ ناشی از خودکشی در مناطق زلزله‌زده گزارش نشده است.

آرتین کمالی گفت: «اگر منظور این نماینده مجلس، صرفا اقدام به خودکشی و ناکام‌ ماندن این اقدام بوده که دانشگاه علوم پزشکی استان باید درباره آن نظر بدهد اما اگر منظور، فوت این افراد است بنده این موضوع را تکذیب می‌کنم زیرا پس از زلزله کرمانشاه تا امروز هیچ فوت ناشی از خودکشی در پزشکی قانونی ثبت نشده است.»

طیب قدیمی نماینده ویژه وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده غرب کشور هم گفته که هیچ موردی از مرگ بر اثر سرما زدگی یا خودکشی در مناطق زلزله زده غرب کشور مشاهده و ثبت نشده است.

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری خانه ملت و تسنیم؛ ا.ع
XS
SM
MD
LG