لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

هشدار خامنه‌ای در مورد «آرایش جنگی دشمن»: البته نظامیان ما حواس‌شان هست


علی خامنه‌ای در سخنان روز چهارشنبه خود بار دیگر سند ۲۰۳۰ یونسکو را مورد انتقاد شدید قرار داد.
علی خامنه‌ای در سخنان روز چهارشنبه خود بار دیگر سند ۲۰۳۰ یونسکو را مورد انتقاد شدید قرار داد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه، در مورد «آرایش جنگی دشمن» هشدار داد و گفت که دشمن فقط «علی‌الظاهر در زمینه نظامی آرایش جنگی ندارد».

آیت‌الله خامنه‌ای در عین حال اضافه کرد که «البته نظامیان ما حواس‌شان جمع است».

وی روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از معلمان به آرایش جنگی دشمن و تهاجم آنان در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، نفوذ اطلاعاتی و ضربه زدن به وسیله فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «آمریکا و صهیونیسم در همه ابعاد در حال برنامه‌ریزی و اقدام هستند. البته این مختص دولت فعلی آمریکا نیست، قبلی‌ها هم همین کارها را با دستکش مخملین انجام می‌دادند، اما کمکی که رئیس جمهور فعلی آمریکا به ما کرده این است که این دستکش را درآورده و همه آن چدن پنهان در زیر دستکش آمریکایی‌ها را می‌بینند.»

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تاکنون سیاست «فشار حداکثری» از جمله قطع کامل صادرات نفت ایران را به اجرا گذاشته است.

با این حال از زمان اعلام خبر عدم تمدید معافیت برای مشتریان نفتی ایران، مقامات جمهوری اسلامی نیز به تکاپو افتاده‌اند، از جمله محمدجواد ظریف تا آنجا پیش رفت که اخیرا دولت آمریکا را به تلاش برای تغییر رژیم در ایران متهم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خامنه‌ای، وی روز چهارشنبه همچنین در خصوص سند ۲۰۳۰ یونسکو و علت «اصرارهای آشکار و پنهان بیگانگان» برای تحکیم آن بر مناسبات کشورها از جمله کشورهای اسلامی و ایران، گفت: «غربی‌ها انتظار دارند معلمانِ متدین ما... در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند، تا دانش‌آموز ما سرباز و رعیت همان وحشی‌های کروات‌زده‌ ظاهرسازی شود که به راحتی آدم می‌کشند و به آدمکش‌ها کمک می‌کنند.»

این اولین بار نیست که آقای خامنه‌ای سند ۲۰۳۰ یونسکو را مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد.

اردیبهشت‌ماه پارسال نیز خامنه‌ای در دیدار با جمعی از معلمان گفت: «جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد» و اجرای آن را غیرمجاز دانست.

در اجلاس سال ۲۰۱۵ میلادی سازمان ملل متحد، ۱۷ هدف توسعه پایدار موسوم به «طرح ۲۰۳۰» تصویب شد. هدف چهارم این نقشه راه، آموزش بود که اجرای آن بر عهده سازمان یونسکو گذاشته شد.

در این ارتباط، قرار شده است کشورهای عضو یونسکو سندهای آموزشی خود برای ۱۵ سال آینده را همسو با اهداف توسعه پایدار تدوین کنند.

دولت حسن روحانی بعد از امضای سند، می‌خواست آن را اجرا کند، اما مخالفت جناح‌های تندرو در کشور و ورود رهبر به این ماجرا باعث توقف این برنامه شد.

آقای خامنه‌ای در اردیبهشت‌ماه سال گذشته همچنین گفته بود: «اصل کار غلط است؛ اینکه برویم سندی امضا کنیم و بعد بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم؛ مطلقاً مجاز نیست.»

وی با اعلام این که «از شورای عالی انقلاب فرهنگی گله‌مند»‌ است، اضافه کرد: «باید مراقبت می‌کردند و نباید می گذاشتند کار به جایی بکشد که ما جلوی آن را بگیریم. اینجا جمهوری اسلامی است.»

این سند بر مسائلی چون تضمین آموزش برابر و فراگیر، محیط‌ زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها و ترویج فرهنگ صلح و عدم خشونت تأکید دارد، اما خامنه‌ای در سخنان جدید خود می‌گوید: «جان کلام در سند ۲۰۳۰ که فصل مهمی از آن به آموزش و پرورش اختصاص دارد، این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات، بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.»

با بالا گرفتن جنجال‌ها پیرامون سند ۲۰۳۰ یونسکو،حسن روحانی در شبکه اینستاگرام خود خبر داده بود که مصوبه دولت درباره این سند در شهریورماه ۹۵، به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، مجلس، قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دیگر «نهادهای انقلاب اسلامی» ارسال شده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه اظهارات روز چهارشنبه خود «سند تحول آموزش و پرورش» را سندی «بسیار خوب» عنوان کرد و گفت: «این سند نوعی ریل گذاری است و می تواند این بخش مهم از کشور را به سرمنزل مقصود برساند.»

بعد از لغو سند یونسکو، شورای عالی انقلاب فرهنگی «سند تحول آموزش و پرورش» را جایگزین آن کرد.

منابع: پایگاه اطلاع‌رسانی خامنه‌ای، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG