لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

دادستان نظامی: در ماجرای شلیک به ناوچه کنارک، مقصر اصلی ناوچه بود


دادستان نظامی استان تهران می‌گوید که در حادثه اصابت موشک به ناوچه کنارک «خرابکاری» رخ نداده و «عدم رعایت برخی تدابیر ابلاغی و نکات ایمنی از سوی ناوچه حادثه دیده و شرایط میدانی» علت اصلی حادثه بوده است.

بر اساس گزارشی که سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران روز شنبه، ۱۹ مهرماه، در اختیار رسانه‌ها قرار داده، غلامعباس ترکی همچنین از احضار افرادی در این زمینه به عنوان «متهم» خبر داده است.

او توضیح بیشتری درباره اتهام این افراد و همچنین «شرایط میدانی» که باعث این ماجرا شد نداده، ولی تاکید کرده است که «هرگونه خرابکاری یا دخالت عوامل امنیتی در این حادثه منتفی است».

در ماجرای اصابت موشک به ناوچه کنارک که روز ۲۱ اردیبهشت در جریان مانور نظامی ارتش در نزدیکی تنگه هرمز رخ داد، بر اساس اطلاعیه نیروی دریایی ارتش ۱۹ نفر کشته و ۱۵ نفر مجروح شدند.

پس از وقوع این حادثه، ارتش آمریکا موشک شلیک شده از ناو جماران به کنارک را «موشک کروز ضد موشک» معرفی کرد.

ارتش آمریکا همچنین با انتقاد از محل برگزاری مانور گفت شلیک اشتباه موشک در منطقه‌ای اتفاق افتاده که محل رفت و آمد انبوهی از کشتی‌های بین‌المللی است.

اظهارات دادستان نظامی استان تهران مبنی بر مقصر بودن ناوچه در حالی مطرح شده است که دو روز پس از وقوع این حادثه، وب‌سایت «آجا» وابسته به ارتش جمهوری اسلامی ایران در گزارشی ویدئویی از «نقص فنی موشک» یا «جنگ الکترونیک» به عنوان دو عامل شلیک به ناوچه کنارک نام برد.

در این گزارش«نقص فنی موشک تولید شده توسط صنعت» و «اشتباه در تشخیص هدف توسط سیکر موشک» به عنوان علت اصلی حادثه نام برده شد، ولی به «احتمال جنگ الکترونیک از سوی دشمن» نیز اشاره شده بود.

در همان زمانی در برخی گزارش‌های رسانه‌ای اشاره شد که ناوچه کنارک مأمور انتقال هدف در محدوده آتش و تست موشک بوده، اما چون به اندازه کافی از هدف فاصله نگرفت مورد اصابت موشک واقع شد.

گزارش تازه دادستان نظامی استان تهران نشان می‌دهد که بیشتر این دیدگاه تایید شده است.

پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار «به درستی روشن شدن» ابعاد این حادثه و «شناسایی مقصران احتمالی» شده بود.

دادستان نظامی استان تهران با اشاره به همین دستور گفته است که «ستادکل نیروهای مسلح، نیروی دریایی ارتش و وزارت دفاع» در این زمینه هیئتی تشکیل داده‌اند و «به قصور و تقصیرها در این زمینه» رسیدگی می‌شود.

XS
SM
MD
LG