لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

واکنش ایران به فرانسه: تحریم جدیدی اعمال شود در تعاملات خود تجدیدنظر می‌کنیم


Iranian Foreign Minister Spokesman - Bahram Qasemi
Iranian Foreign Minister Spokesman - Bahram Qasemi

ایران در واکنش به هشدار وزیر خارجه فرانسه درباره برنامه موشکی این کشور، اعلام کرد که اگر اروپا دست به تحریم تهران بزند، جمهوری اسلامی در مناسبات خود با آن تجدیدنظر خواهد کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه پنج بهمن بار دیگر تاکید داشت که برنامه موشکی جمهوری اسلامی جنبه دفاعی دارد و از آنجا که «ضامن امنیت» این کشور است، آن را تقویت نیز خواهد کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: «توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست و این نکته در جریان گفت‌وگوهای مستمر سیاسی که بین ایران و فرانسه انجام می‌شود به اطلاع طرف فرانسوی رسیده است.»

ساعاتی پیش از این اظهارات ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، به ایران هشدار داده بود که اگر گفت‌وگوها با این کشور بر سر برنامه موشک‌های بالستیک آن به نتیجه نرسد، پاریس آماده است تا قاطعانه تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اما این اظهارات را «خلاف روح حاکم بر گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری‌های دو کشور» توصیف کرد.

آقای قاسمی سپس افزود: «هر گونه تحریم جدید از سوی کشورهای اروپایی منجر به تجدید نظر ایران در نحوه تعاملات خود با این کشورها خواهد شد.»

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده بود که فرانسه، بریتانیا و اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران هستند که این تحریم‌ها برنامه موشکی ایران را هدف قرار می‌دهد و شامل ضبط اموال و دارایی‌های برخی مقامات ایرانی و اعمال ممنوعیت سفر فرماندهان سپاه پاسداران می‌شود.

رادیو فردا نیز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع مطلع در اتحادیه اروپا خبر داده که این اتحادیه به زودی جمع‌بندی خود را از توافق هسته‌ای با ایران، نقش این کشور در منطقه و برنامه موشکی آن منتشر خواهد کرد که در آن نسبت به این دو مورد آخر ابراز نگرانی شده است. اروپا اما همچنان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند.

منابع: خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG