لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

صادقی: وزارت اطلاعات دلیلی برای «جاسوس بودن» فعالان محیط زیست نیافته‌ است


یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید کارشناسان وزارت اطلاعات دلیلی برای «جاسوس بودن» فعالان بازداشت‌شده محیط زیستی نیافته‌اند و همزمان گزارش‌های تاییدنشده‌ای از «تداوم بازداشت» فعالان زیست‌محیطی در استان هرمزگان منتشر شده است.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در یک پیام توییتری خبر داد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به یک کمیسیون مجلس اعلام کرده است که فعالان محیط زیستی بازداشت‌شده جاسوس نیستند.

در این پیام توییتری آمده است: «در جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کارشناسان ضد جاسوسی واجا [وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی] در پاسخ به نمایندگان اصولگرا، که از وزیر اطلاعات درباره علت عدم برخورد با فعالان محیط زیستی سؤال کرده بودند، صریحا، مستدلا و مستندا اعلام کردند هیچ دلیلی بر جاسوسی آنها نیافته‌اند».

هنوز مقام‌های قوه قضاییه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به این خبر آقای صادقی واکنشی نشان نداده‌اند.

در ۱۹ بهمن‌ماه سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که کاووس سیدامامی، شهروند ایرانی-کانادایی، استاد دانشگاه و از فعالان محیط زیست ایران، دو هفته پس از بازداشت در زندان جان باخته است.

اطلاعات سپاه پاسداران و سپس سایر مسئولان جمهوری اسلامی جان باختن آقای سیدامامی در زندان را «خودکشی» خوانده‌اند، اما نهادهای بین‌المللی با استناد به گفته‌های نمایندگان مجلس که ویدئویی از دقایق پایانی در سول این استاد دانشگاه را دیده‌اند خواستار روشن شدن جزئیات این پرونده هستند.

مقام‌های قضایی، از جمله معاون قوه قضاییه و دادستان تهران، کاووس سیدامامی و سایر فعالان محیط زیستی بازداشت‌شده را به «جاسوسی» متهم کرده‌اند.

جدا از کاووس سیدامامی، هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، طاهر قدیریان، سام رجبی، امیرحسین خالقی و نیلوفر بیانی، فعالان محیط زیست و سپیده کاشانی همسر هومن جوکار و مشاور سابق برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل نیز هم‌چنان زندانی هستند.

پیش از این مصطفی ترک همدانی، وکیل این فعالان بازداشتی، روز ۲۸ فروردین در توئیتی اعلام کرده بود که تلاش‌هایش برای پذیرش وکالت این فعالان محیط زیست شکست خورده و او از وکالت آنان کناره‌گیری می‌کند.

به نوشته «کمپین حقوق بشر ایران» به نقل از یک «منبع آگاه»، «اکثر بازداشت شده‌ها ازفعالان محلی هستند و تقریبا هر کسی که با پروژه حفاظت از قوچ و میش لارستان ارتباط داشته را بازداشت کرده‌اند. این پروژه یکی از پروژه‌های مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان بود».

در وب‌سایت موسسه «حیات وحش میراث پارسیان»، کاووس سیدامامی به عنوان مدیرعامل این موسسه معرفی شده است. دفتر این موسسه پس از بازداشت اولین گروه از فعالان در ابتدای بهمن‌ماه گذشته پلمب شد.

«تداوم بازداشت‌ها»

همزمان گزارش‌های جدیدی از بازداشت شماری دیگر از فعالان محیط زیست در استان هرمزگان منتشر شده است.

وب‌سایت «کمپین حقوق بشر ایران» روز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، به نقل از یک منبع آگاه از «بازداشت بیش از ۴۰ نفر» از فعالان محیط زیست کشور «در شهرهای لاوردین، بندرلنگه، جناح و بستک» در استان هرمزگان خبر داد.

این در حالی است که مژگان جمشیدی، فعال محیط زیست، در حساب توییتری خود تعداد بازداشتی‌ها را «۵۵ نفر» اعلام کرد.

در پیام توییتری خانم جمشیدی همچنین به نقل از آذر صداقتی، دیگر فعال محیط زیست، آمده است: «طی دو روز گذشته ۴۰ نفر از فعالان محلی و محیط‌بانان بندر لنگه بازداشت شدند».

در همین توییت از محمدصالح احمدی نیز نام برده شده که «ده روز قبل در شهر جناح در هرمزگان بازداشت شد و تاکنون خبری از او نیست».

در یک پیام توییتری دیگر میرحسام خالقی، فعال محیط زیست و برادر امیرحسین خالقی که پیشتر بازداشت شده است، بازداشت حدود ۴۰ نفر «از افراد محلی و همچنین دو نفر از محیط‌بانان بندرلنگه و روستاهای اطراف» را تایید کرده و از ضبط «وسایل ارتباطی» تمام این افراد خبر داده است.

«کمپین حقوق بشر ایران» به نقل از منبع آگاه خود، اطلاعات سپاه را عامل بازداشت تمام این فعالان معرفی می‌کند.

اما خبر «تداوم بازداشت»ها در عرصه محیط زیست ایران در حالی منتشر می‌شود که هنوز از محاکمه و صدور حکم برای فعالانی که در بهمن‌ماه سال ۹۶ بازداشت شدند خبری نیست.

در گزارش کمپین حقوق بشر ایران آمده است: «علیرضا فرهادزاده عکاس و مستندساز و فعال حوزه مدرسه طبیعت، مرتضی آریا‌نژاد فعال حوزه حفاظت از طبیعت، عبدالرضا کوهپایه، کوهنورد و عکاس طبیعت، حسن راغ، عارف زارع و محمد زارع همیاران محیط زیست در منطقه بندرلنگه و بستک در رابطه با حفاظت از قوچ و میش لارستان از هفتم اسفندماه ۱۳۹۶ بازداشت شده‌اند.

علیرضا فرهادزاده روز دوشنبه ۱۷ فروردین‌ماه با خانواده‌اش ملاقات کرده، اما از سایر بازداشت‌شدگان در جنوب ایران هیچ خبری در دست نیست و خانواده‌های‌شان در بی‌خبری مطلق به سر می‌برند».

با استفاده از گزارش‌های کمپین حقوق بشر ایران، توییتر، رادیوفردا/ ف. دو. / ج
XS
SM
MD
LG