لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

نماینده مجلس: ادامه بازداشت فعالان محیط زیست به‌رغم پایان بازجویی


محمود صادقی، نماینده مجلس ایران، روز چهارشنبه، ۲۴ مردادماه، خبر داد که با پایان «تحقیق و بازجویی» از فعالان محیط‌‌ زیستی، آنها تحویل دادستانی شده‌اند، ولی «معلوم نیست چرا بازداشت آنها ادامه پیدا کرده است».

آقای صادقی شامگاه چهارشنبه توئیت کرد: «بنابر اظهار یک مسئول ذیربط در اطلاعات سپاه، بیش از دو هفته است که تحقیق و بازجویی از فعالان محیط‌ زیست تمام شده و آنها تحویل دادستانی شده‌اند. اما معلوم نیست چرا بازداشت آنها ادامه پیدا کرده است.»

میرحسین خالقی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سام رجبی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه از بهمن سال ۹۶ در بند دو الف سپاه پاسداران زندانی بودند.

حفاظت اطلاعات سپاه اتهام این افراد را جاسوسی اعلام کرده، ولی عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، می‌گوید که بنا به اعلام وزارت اطلاعات «مدرکی درباره جاسوسی این افراد وجود ندارد».

آقای کلانتری روز دوشنبه، ۲۲ مرداد، در بازدید از خبرگزاری ایرنا بار دیگر تاکید کرد که وزارت اطلاعات اعلام کرده که مدرکی درباره جاسوسی این افراد وجود ندارد.

او با این حال خبر داد که قوه قضائیه به سازمان محیط زیست «دستور داده» است که وضعیت فعالان محیط زیستی بازداشتی را پیگیری نکند.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، نیز همراه با این هشت نفر بازداشت شده بود که در ۲۱ بهمن پارسال به خانواده وی اطلاع داده شد که در زندان «خودکشی» کرده‌ است ولی خانواده‌اش این ادعا را رد کرده‌اند.

منابع: توییتر، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG