لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

احضار و تهدید پرستاران معترض در ایران «شدت گرفته است»


در ماه‌های اخیر، پرستاران در سراسر کشور به دلیل اعتراض به شرایط کاری خود، از جمله اجرای ناقص قانون تعرفه‌گذاری و اضافه‌کاری اجباری، با فشار شدید از سوی وزارت بهداشت مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، پرستاران شرکتی در صورت حضور در تجمعات اعتراضی، با عدم تمدید قرارداد و اخراج روبه‌رو می‌شوند. پرستاران رسمی نیز از این فشارها در امان نیستند و در مواردی به هیئت رسیدگی به تخلفات احضار و تنبیه می‌شوند.

اعتراضات و تجمعات صنفی پرستاران از ماه‌های پایانی سال گذشته شدت گرفته و گروه‌های مختلفی از پرستاران در مقابل دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مختلف کشور تجمع صنفی ترتیب دادند.

درپی این روند، محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، روز یک‌شنبه ۱۷ تیر در گفت‌وگو با ایلنا از شدت گرفتن احضار و تهدید پرستاران معترض در سراسر کشور خبر داد.

وی با اشاره به احضار حدود ۶۰ پرستار در کرمان و تعدادی دیگر در کرمانشاه به دلیل شرکت در تجمعات صنفی، این اقدامات را سیاست وزارت بهداشت برای مقابله با مطالبات پرستاران دانست.

شریفی مقدم با اشاره به اجبار پرستاران به اضافه‌کاری با دستمزد پایین و عدم پرداخت کارانه پرستاران کرمانشاه به مدت ۱۲ ماه، این موارد را نمونه‌هایی از فشارهای وارده بر پرستاران عنوان کرد. وی همچنین از تبعید یک پرستار در کرمانشاه و آزار و اذیت پرستاران معترض توسط مدیران بیمارستان‌ها و بخش‌ها خبر داد.

او این اقدامات را سیاست وزارت بهداشت برای «پاک کردن صورت مسئله» به جای حل مشکلات پرستاران می‌داند و می‌گوید که «قصد دارند پرستاران را از مطالبه‌گری و پیگیری حقوق قانونی خود منصرف کنند.»

دبیرکل خانه پرستار روز ۲۳ اردیبهشت به روزنامه «اعتماد» گفته بود که تنها طی یک ماه سه پرستار در ایران «بر اثر کار زیاد»، «در خواب» فوت کرده‌اند.

در عین حال به تازگی گزارش‌هایی از افزایش پدیده خودکشی در میان پرستاران در ایران منتشر شده که دلیل آن «فشار فزاینده» در محل کار ذکر شده است.

تعداد دقیق خودکشی‌ پرستاران در ایران به‌طور رسمی مشخص نیست، اما شمار رو به افزایش آن نگران‌‌کننده است.

آقای شریفی‌مقدم آبان ماه ۱۴۰۲ هم اعلام کرده بود که آمار سالانه مهاجرت پرستاران به سه هزار نفر رسیده و بیماران به دلیل کمبود پرستار در بیمارستان‌ها می‌میرند.

این مقام خانه پرستار ایران همچنین گفت برای اعلام این آمار «احضار» شده و از او خواسته‌اند برای این ادعا سند بیاورد اما او می‌گوید «برای روشنایی روز باید سند داد»؟

برخی مسئولان بهداشت و درمان بارها مهاجرت پرستاران و پزشکان را موضوعی خطیر خوانده‌اند و حتی در مورد خالی شدن بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها هشدار داده‌اند، اما سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، اخیراً این اطلاعات را «هجمهٔ رسانه‌ای علیه نظام اسلامی» توصیف کرده است.

با استفاده از خبرگزاری ایلنا و گزارش‌های رادیو فردا؛ پ. پ. / ف. دو.
XS
SM
MD
LG